سفر وزیر خارجه الجزایر به سوریه و دلایل اهمیت آن

سه شنبه 4 مرداد 1401 - 9:8:0
سفر وزیر خارجه الجزایر به سوریه و دلایل اهمیت آن

تهران - الکوثر : «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر روز دوشنبه با سفر خود به سوریه ضمن دیدار با فیصل المقداد همتای سوری خود ، احتمال بازگشت سوریه با اتحادیه عرب را تقویت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوریه یکی از کشورهای مهم جهان عرب تا پیش از رخدادهای سال 2011 در این کشور بود که تبدیل به جنگ با تروریست‌ها و از بین رفتن بخش بزرگی از زیرساخت‌های این کشور شد. الجزایر نیز یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار عربی است که جایگاه مهمی در جهان عرب دارد. در 11 سال گذشته، بر خلاف اغلب کشورهای عربی که همسو با مخالفان و براندازان نظام سوریه حرکت کردند، الجزایر از اتخاذ چنین سیاستی خودداری کرد. در همین راستا، فیصل المقداد در کنفرانسی خبری مشترک با «رمطان لعمامره»، همتای الجزایری خود گفت روابط سوریه و الجزایر ریشه در تاریخ دارد. الجزایر در طول یازده سال گذشته در کنار سوریه ایستاد و این کشور به شکل ویژه‌ای تمایل به رابطه با سوریه دارد.

با توجه به این رویکرد الجزیر در قبال بحران سوریه، دمشق به توسعه روابط با الجزیره تمایل دارد. در همین راستا، فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه اخیراً به منظور شرکت در جشن‌های شصتمین سالروز استقلال الجزایر به این کشور سفر و با مقامات ارشد الجزایر از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدار کرده بود. بنابراین، سفر لعمامره به دمشق، پاسخی به سفر المقداد به الجزیره و همچنین بیانگر تمایل الجزایر برای توسعه روابط با سوریه است. در همین راستا، لعمامره در دیدار با المقداد ضمن اعلام اینکه حامل نامه کتبی «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است، افزود سوریه و الجزایر قهرمانی‌ها و افتخارات مشترکی دارند و شرایط فعلی، مشورت و هماهنگی بیشتری بین دو کشور می‌طلبد.

موضوع مهم دیگر این است که سفر «رمطان لعمامره» به دمشق در شرایطی انجام شد که الجزایر نوامبر آینده میزبان نشست اتحادیه عرب خواهد بود. سوریه از سال 2011 که شاهد جنگ تروریستی با حمایت برخی از کشورهای عربی بود، عضویتش در اتحادیه عرب تعلیق شد. الجزایر مانند شماری دیگری از کشورهای عربی تاکنون بارها بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد و در این زمینه رایزنی‌هایی نیز با دیگر اعضای اتحادیه عرب انجام داد. وزیر خارجه الجزایر که چندی پیش گفت سوریه عضو مؤسس اتحادیه عرب محسوب می‌شود و الجزایر حامی بازگشت این کشور به اتحادیه عرب است، در دیدار با فیصل المقداد در دمشق نیز تصریح کرد نبود سوریه در جایگاهش در اتحادیه عرب به کار مشترک عربی آسیب می‌زند.

نکته مهم دیگر این است که سیاست خارجی الجزایر بیان‌گر این است که این کشور مستقلانه رفتار می‌کند و تحت تأثیر سیاست خارجی هیچ کشور عربی دیگر و یا فشارهای جهانی قرار نمی‌گیرد. علاوه بر اینکه الجزایر در یک دهه گذشته همواره با دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی سوریه مخالفت کرد، با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز مخالفت کرد و همچنین تلاش‌هایی برای نزدیکی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و تشکیلات خودگردان فلسطین انجام داد. در همین راستا نیز اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اخیراً با میانجی‌گری الجزایر با هم دیدار کردند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


سه شنبه 4 مرداد 1401 - 8:54:7