قالیباف : مناطق مرزی فرصت‌های مهم گسترش روابط ایران و ترکمنستان هستند

پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 8:52:0
قالیباف : مناطق مرزی فرصت‌های مهم گسترش روابط ایران و ترکمنستان هستند

تهران - الکوثر : رییس مجلس شورای اسلامی ایران روابط میان ایران و ترکمنستان در سه سطح ملی، منطقه‌ای و مرزی را قابل گسترش خواند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان به دعوت رسمی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه  در صدر هیاتی عالی‌رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

امروز و پس از مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری ترکمنستان در مجموعه سعدآباد نیز اسناد همکاری‌ فیمابین در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، حفاظت محیط زیست، فرهنگی، مبادلات تجاری - اقتصادی بین وزیران ایران و ترکمنستان و در حضور رئیسان جمهور ایران و ترکمنستان به امضا طرفین رسید.

«سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار کرد.

همچنین سردار بردی محمداُف رئیس جمهور ترکمنستان با حضور در بهارستان با «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار با اشاره به اهمیت مراوده با کشورهای دوست و همسایه برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: ظرفیت‌های مرزی به‌عنوان مهم‌ترین فرصت گسترش روابط میان دو کشور است و مردم شهرهایی مناطق مرزی نیز با استان‌های مجاور در ترکمنستان به لحاظ فرهنگی و تمدن نزدیک هستند لذا نشست‌های مرزی و ملاقات‌های محلی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت روابط در سطح ملی، اظهار داشت: همکاری‌های منطقه‌ای در قالب سازمان‌هایی همچون کنفرانس اسلامی و کشورهای ساحلی دریای خزر می‌تواند موجب تسهیل روابط دوجانبه در موضوعات منطقه‌ای شود.

قالیباف همچنین به اهمیت ایجاد امنیت در کشور همسایه ایران و ترکمنستان یعنی افغانستان اشاره و بیان کرد: حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و موضوع مواد مخدر از مهم‌ترین مسائلی است که نیازمند همکاری‌های جدی میان کشورهای هم‌مرز و همسایه افغانستان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین قاچاق مواد مخدر و افراطی‌گرایی را از آسیب‌های جدی افغانستان دانست که ممکن است به کشورهای همسایه نیز آسیب وارد کند و در این خصوص ادامه داد: دخالت و حضور صهیونیست‌ها در منطقه احساس می‌شود که باید به آن توجه کرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: دور جدیدی از روابط میان دو کشور آغاز شده است که در این خصوص لازم است روابط گروه‌های دوستی پارلمانی و همکاری‌های اقتصادی میان دو دولت به ویژه در بخش خصوصی افزایش یابد.

سردار بردی محمداف نیز در این دیدار گسترش و تعمیق روابط دوجانبه میان دو کشور را برای ترکمنستان بسیار مهم توصیف کرد و گفت: گسترش همکاری‌ها و مناسبات با همسایگان از اولویت‌های جمهوری ترکمنستان است از این رو به عنوان رئیس جمهور، اولین سفرهای خود را با اولویت همسایگان به ویژه ایران قرار دادم.

رئیس جمهور ترکمنستان ابراز امیدواری کرد که ملاقات‌ها و مذاکرات میان پارلمان‌های دو کشور بیش از پیش فعال شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 خرداد 1401 - 21:2:3