مسجد جامع کاشان، بنایی تاریخی از دوره سلجوقیان

جمعه 8 بهمن 1400 - 13:29:15
مسجد جامع کاشان، بنایی تاریخی از دوره سلجوقیان

کاشان شهر گل و گلاب ایران است که همه آن را با عطر خوش گلابش می شناسند. این شهر پر از اماکن تاریخی و دیدنی است که می توانید در سفرتان هم به تماشای باغ ها و طبیعت آن بپردازید و هم این که به بازدید از مساجد و خانه های تاریخی این شهر بروید.

تهران- الکوثر:  دیدنی های کاشان کم نیست و اکثر آن ها با فاصله کمی از هم قرار گرفته اند. جاذبه ای که در این شهر می خواهیم درباره آن صحبت کنیم مسجد جامع کاشان است که یکی از بناهای تاریخی این شهر است و قدمت آن به دوره ی سلجوقیان بازمی گردد. 

مسجد جامع کاشان یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی این شهر است که از دوره ی سلجوقیان در این شهر باقی مانده و مناره های آن از قدیمی ترین بناهای تاریخی کاشان است. مسجد جامع یا مسجد جمعه در گذشته های دور یک آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام به ایران این بنای تاریخی تبدیل به مسجد شد و هم اکنون هم از آن با عنوان مسجد در کتب تاریخی یاد می شود. مسجد جامع کاشان در خیابان بابا افصل، محله ‌ی میدان کهنه در کوچه‌ ی شهیدان دقیقی قرار گرفته است.

مختصری از تاریخ مسجد جامع کاشان

با توجه به مطالعاتی که کارشناسان درباره ی مسجد جامع کاشان انجام داده اند و لایه برداری هایی که انجام شده در گچبری های محراب این مسجد نیز دریافته اند که قدمت آن به دوره سلجوقیان باز می گردد و آثار و تزئینات آن متعلق به دوره ی آل بویه است. در شبستان در شبستان تابستانی این بنا که در زیر شبستان زمستانی قرار دارد، طرحهای بسیاز زیبای کاشیکاری دیده می‌شود و در کف این شبستان آثاری از کوره‌های پخت ظروف چینی به وسیله کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در گذشته کشف شده است.

این بنا دارای گنبد آجری است که احتمالاً پس از زلزله معروف سال ۱۱۹۲هجری قمری که ‌این مسجد آسیب فراوانی دید، به وسیله «عبدالرزاق خان کاشی» به صورت اساسی تعمیر و این موضوع در کتیبه خط ثلث در زیر گنبد مسجد به سال ۱۲۰۷ هجری قمری نیز مشخص شده است.

این بنا که خود بسیار قدیمی است و قدمتی طولانی دارد بر روی بنایی کهنستال تر نیز بنا شده است، قدمت این بنا را برخی به دلیل آثار کوره های بخث سفال و سایر فضاهای کاوش شده در زیر شبستان آن مربوط به دوره اسلامی می دانند. بر اساس روایات تاریخی موجود این مسجد به دستور صفیه خاتون دختر مالک اشتر نیز ساخته شده است.

این مسجد یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی کاشان به شمار می رود و به دستور دختر مالک اشتر نیز بنا شده است. در طول سال هایی که می گذرد این مسجد توسط حاکمین مختلف این شهر که «کریم خان زند» و «عبدالرزاق خان» نیز مرمت شده است.

با توجه به کتیبه هایی که هنگام بازسازی از آن ها باقی مانده است نیز نام های عبدالکریم و ابن محمد حسین محمد کاظمی اصفهانی نیز دیده می شود که گویا از خطاطان دیواره های این مسجد هستند. گچ ‌بری‌ های محراب شبستان را نیز استاد «باقر اصفهانی» ساخته است.

بنا بر اطلاعاتی که در کتب تاریخی آمده است، گفته شده است که حضرت سلطان علی ابن محمد باقر (ع) در این مسجد نماز گزارده است و به همین علت مسجد جامع کاشان بسیار مورد احترام مردم است.در سال ۱۳۱۵ مسجد جامع کاشان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید


همچنین بخوانید:

امامزادهای در دل جنگل
امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
پيامبران خفته در ايران
نخستین مسجد اصفهان در دل امامزاده
زیارتگاه خالد نبی کجاست؟
خانه تاریخی ملاباشی یادگاری از دوران زندیه
زیباترین خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟
معرفی زیباترین باغ های ایرانی
مسجد شیخ لطف الله ، زیباترین مسجد ایران
زیباترین مساجد ایران
 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)
«حَجون» قدیمیترین قبرستان مکه


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


جمعه 8 بهمن 1400 - 13:8:56

پربازدیدها