ادامه مذاکرات وین ؛ فرصت سوزی دولت بایدن

جمعه 24 دی 1400 - 21:57:46
ادامه مذاکرات وین ؛ فرصت سوزی دولت بایدن

تهران - الکوثر : مذاکرات وین بین ایران و گروه 1+4 ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) درباره لغو تحریم های ایران، روز جمعه با برگزاری جلسات مختلف در سطوح سیاسی و کارشناسی ادامه یافت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روز پنج‌شنبه نیز مذاکرات وین در دو سطح روسای هیأت‌ها و کارشناسان پیگیری شد.

"علی باقری" مذاکره‌ کننده ارشد ایران در دو دیدار دوجانبه با "انریکه مورا" هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین "میخائیل اولیانوف" رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه بحث و رایزنی کرد.

همچنین دیداری میان باقری و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی بریتانیا ، فرانسه و آلمان برگزار شد. 

لغو تحریم های ایران و موضوع راستی آزمایی و دریافت تضمین برای پایبندی طرف ها به تعهداتشان از مهم‌ترین و حساس ترین موضوعات مورد بحث میان طرف‌ها در چند هفته اخیر است.

مذاکرات در وین به دلیل ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل دولت "جو بایدن" برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور و طولانی شدن روند گفت‌وگوها شده است.

به نظر می رسد دولت آمریکا قصد دارد کارزاری را جهت روایت‌ سازی رسانه‌ای در مورد مذاکرات وین آغاز کند و دولت ترامپ را به عنوان عامل بروز وضعیت کنونی معرفی نماید، اما باید در نظر داشت که هرچند دولت ترامپ به عنوان یک دولت قانون‌شکن، با خروج یکجانبه از برجام در بروز وضعیت فعلی توافق هسته‌ای نقش اساسی داشته است، ولی دولت بایدن نیز نمی‌تواند خود را از مسوولیت شرایط کنونی تبرئه کند.

همچنین اگر دولت بایدن در انتقاد از سیاست فشار حداکثری و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادق است، مذاکرات وین این فرصت را در اختیار دولت کنونی آمریکا قرار داده است که به این سیاست پایان داده و رویکردی جدید در پیش گیرد. 

این درحالیست که 110 نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه ای به "جو بایدن" بار دیگر با بازگشت این کشور به برجام مخالفت کرده اند و توقف گفت‌وگوهای وین را خواستار شده اند. این نامه به ابتکار "مایکل مک‌کاول" عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم شده است.

این نامه و همچنین سخنان پیشین نمایندگان کنگره آمریکا در مخالفت با توافق احتمالی در وین، علت پافشاری هیأت ایرانی بر دریافت تضمین‌های لازم را به خوبی نشان می دهد؛ انتخابات میان‌دوره‌ای و ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است و با توجه به تجربیات به دست‌آمده از شرایط اجرای توافق سال 2015، پافشاری ایران بر دریافت تضمین‌های لازم و اطمینان از پایداری توافق، نه تنها امری قابل توجیه و منطقی، بلکه یک ضرورت است. 

بدیهی است هیأت مذاکره کننده ایران در وین بر لزوم راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل و دریافت تضمین‌های لازم تأکید دارد تا این اطمینان حاصل شود که کارشکنی در اجرای توافق (چنانکه در دولت اوباما روی داد) و خروج از توافق (چنانکه در دولت ترامپ انجام شد) دیگر تکرار نمی‌شود و توافق به دست‌آمده و اثرات آن پایدار خواهد بود.

"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره تاکید کرده است : ما به‌دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مؤلفه را نداشته باشد در دستور کار ما قرار ندارد. همه باید مطمئن باشیم که بازگشت آمریکا همراه با راستی‌آزمایی و دریافت تضامین است و چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود، اینها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

واضح است که در شرایط کنونی، در جدیت آمریکا تردید وجود دارد و مشخص نیست که واشنگتن واقعا به دنبال رفع تحریم‌هاست یا تلاش می‌کند از مذاکره به عنوان توجیهی برای تشدید فشارها ضد ایران استفاده کند؛ این درحالی است که ایران با ابتکارات و پیشنهادت شفاف در مذاکرات حاضر شده و اعلام کرده است هرگز از خطوط قرمز و خواسته‌های اصولی خود چشم پوشی نخواهد کرد و اگر طرف مقابل اراده جدی برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو موثر تحریم‌ها داشته باشد، توافق نهایی امکان پذیر خواهد بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 24 دی 1400 - 18:44:4