به اشتراک بگذارید

«تکوین حزب الله»؛ نقش انقلاب اسلامی و گفتمان ولایت فقیه در شکل‌گیری حزب الله

کتاب «تکوین حزب الله: ریشه‌های اجتماعی ـ سیاسی شکل‌گیری حزب الله لبنان» که اولین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است، به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تازه منتشر شده است. این اثر که پایان‌نامه کارشناسی ارشد دکتر محمد احمد ترمس است، با رویکردی جامعه‌شناختی و تاریخی به کالبدشکافی زمینه‌های فکری، سیاسی و اجتماعی شکل‌گیری حزب الله لبنان می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه تحولات فکری، بحران‌های سیاسی و شرایط اجتماعی، زمینه‌ساز پدید آمدن این جنبش مردمی و مقاومتی شده‌اند.

«تکوین حزب الله»؛ نقش انقلاب اسلامی و گفتمان ولایت فقیه در شکل‌گیری حزب الله

 دکتر «محمد احمد تُرمُس» اهل روستای طلوسه در جنوب لبنان است، که تحصیلات خود را در مقطع دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پی گرفت و امروز در دانشگاه‌های لبنان و مدارس المهدی (عج) مشغول تدریس و تربیت است. وی با تسلط بر مبانی نظری و شناختی عمیق از میدان، اثری خلق کرده‌ که هم برای پژوهشگران علوم اجتماعی و تاریخ راهگشاست و هم برای عموم علاقه‌مندان به درک ریشه‌های مقاومت اسلامی، خواندنی است.

این اثر از یک پرسش بنیادین آغاز می‌شود: حزب‌الله لبنان چگونه و در چه بستری به مثابه یک جنبش دینی ظهور کرد؟ نویسنده برای پاسخ به این پرسش، روایتی صرفاً تاریخی یا سیاسی ارائه نمی‌دهد، بلکه با رویکردی جامعه‌شناختی و نگاهی معطوف به تاریخ فکری ـ اجتماعی، به کالبدشکافی زمینه‌هایی می‌پردازد که تکوین این جنبش را ممکن ساختند. این کتاب ما را به قلب جامعه شیعی لبنان در دهه‌های سرنوشت‌ساز می‌برد و نشان می‌دهد که چگونه تحولات فکری، بحران‌های سیاسی، گسست‌های اجتماعی و میراث ایدئولوژیک، دست به دست هم دادند تا پدیده‌ای به نام «مقاومت اسلامی» متولد شود.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با کتاب به بخش هایی از آن می‌پردازیم:

میراث تاریخی جبل عامل

جبل عامل، قلب تپنده شیعیان امامی در بلاد شام، از قرن نخست هجری با ایمان‌آوری مردمانش به دست ابوذر غفاری، به کانون علم، فقاهت و مقاومت بدل شد. این کوهستان در برابر صلیبی‌ها، تاتارها، ممالیک و عثمانیان ایستاد؛ علما چون شهید اول و شهید ثانی مدارس و شبکه وکلا را بنیاد نهادند و پیوندی ارگانیک میان فقه و جهاد ایجاد کردند. خاندان‌هایی چون آل صغیر و آل حرفوش در کنار علما، قلعه‌ها را ساختند و در جنگ‌های سرنوشت‌سازی مانند نبرد کفررمان و یارون، دشمنان را شکست دادند. حتی در کشتارها و ویرانی‌های جزّار، کتابخانه‌هایشان سوخت ولی ریشه ایمان‌شان در خاک این سرزمین باقی ماند.

ورود به عصر مدرن و آرمان فلسطین

پس از فروپاشی عثمانی و تشکیل «لبنان بزرگ»، رهبران اصلاحی و مجاهدانی چون سید محسن امین و سید عبدالحسین شرف‌الدین، جبل عامل را با نهضت علمی، وحدت اسلامی و مقاومت ضد استعمار فرانسه و صهیونیسم پیوند زدند. آنان فتوای تحریم فروش زمین به یهودیان صادر کردند، در قیام‌ها پیشاپیش مردم حرکت کردند، و در همبستگی با فلسطین – از قیام عزالدین قسام تا النکبه ۱۹۴۸ – خون و امکانات دادند. در عین حال، بی‌توجهی ساختار دولت مدرن و تجاوزات صهیونیستی، موج مهاجرت شیعیان جبل عامل و بقاع به حومه‌های بیروت را برانگیخت.

بیشتر بدانید

حزب‌الله قاطعانه هرگونه مذاکره صلح با دشمن صهیونیستی را رد کرد| مع المراسلین

دکتر مهدی عزیزی: سخنان رهبر انقلاب بازتاب ثبات ایران در حمایت از مقاومت| قضیة ساخنة

بیداری نوین و تولد حزب‌الله

در دهه‌های پایانی قرن بیستم، با رهبری امام موسی صدر و همراهانش چون سید محمدحسین فضل‌الله، سید عباس موسوی و سیدحسن نصرالله، نهال کهن ابوذر دوباره جوانه زد. حمایت معنوی و فکری انقلاب اسلامی ایران، ایمان جوانان به ولی‌فقیه و آموزه اسلام ناب، آنان را به نیرویی سازمان‌یافته بدل کرد که در تجاوز ۱۹۸۲ اسرائیل، با حالتی چریکی و ایمانی، غرور دشمن را درهم شکست. این لحظه تولد مقاومت اسلامی – حزب‌الله بود؛ جریانی کاملاً لبنانی، برآمده از میراث طولانی مظلومیت و مقاومت جبل عامل، که موفق شد سرمایه انسانی، سنت دینی و فرهنگ اصیل را برای هدفی روشن بسیج کند: ساخت مدرسه‌ای انسان‌ساز که از دل خون و رنج، آزادی و امید بیافریند.

  • فصل اول: لبنان ؛ تاریخ یک ساختار نامتعادل

نویسنده در فصـل اوّل کتاب به لبـنان به عنوان یک تاریـخ یک ساختار نـامتـعادل پرداخته و آن را توضیح میدهد:

شالوده دولت ـ ملت در لبنان از همان ابتدا بر پایه‌ای نامتعادل و برآمده از اراده قدرت‌های خارجی بنا نهاده شد، نه بر مبنای یک میثاق ملی ـ اجتماعی میان طوائف و اقوام آن. این اثر ضمن واکاوی فرایند تاریخی تأسیس دولت لبنان و تحلیل موضع‌گیری جریان‌های طائفه‌ای، به‌طور خاص شیعیان، زمینه‌های عینی و ذهنی پیدایش جنبش حزب‌الله را تبیین می‌کند. در واقع، تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این ساختار، گواهی بر ماهیت غیربومی و بحران‌زای آن است.

دو دیدگاه در برابر رژیم تحمیلی

نظام سیاسی لبنان، ساخته و تحمیل‌شده توسط استعمار فرانسه، از آغاز مورد قبول همگان نبود. مارونی‌ها آن را نجات‌بخش و حامی خود در برابر عثمانی می‌دیدند، اما مسلمانان – به‌ویژه اهل‌سنّت و شیعیان – فرانسه را اشغالگر دانسته و اتحاد با سوریه را به مصلحت می‌خواندند. مشارکت مسلمانان در انقلاب سوریه علیه فرانسه نشانۀ این مخالفت بود، هرچند شکست خورد و سیاست‌های استعماری فرانسه تثبیت شد.

ساختار تبعیض‌آمیز و ناهماهنگ

لبنان نوین بر پایه برتری مارونی‌های طرفدار فرانسه شکل گرفت و در همه عرصه‌ها – فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی – در خدمت مصلحت‌های آنان و سیاست‌های فرانسه عمل کرد. این ساختار نامتعادل، بحران هویت فرهنگی، انسداد سیاسی، توسعه ناموزون مناطق، و تمرکز امکانات در پایتخت و نواحی مسیحی را به‌وجود آورد.

زمینه دائمی برای اعتراض و جنبش

تمرکز قدرت و ثروت، مهاجرت‌های داخلی، و جدایی دولت طایفه‌محور از جامعه، مردم را به اتکای سازمان‌های خیریه و غیررسمی کشاند. چنین فشارها و اغتشاشات ساختاری باعث شد لبنان از ابتدای تشکیل، بستری طبیعی برای انتفاضه‌ها و جنبش‌های اجتماعی باشد؛ کشوری که اعتراض و انفجار سیاسی، همزاد تاریخ آن است.

  • فصل دوم: شیعیان لبنان از تحول تا جنبش دینی 

نویسنده در فصل دوم به شیعـیان لبـنان؛ از تحول تا جنبش دینی میپردازد و از دل آن به تکوین و زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فکری حزب الله میرسد.

ساختار نامتعادل نظام لبنان زمینۀ مساعدی برای ایجاد فشارهای ساختاری و به دنبال آن، ظهور جنبش¬های مختلف بود. در این فصل بررسی خواهیم کرد که چه عوامل بیرونی و درونی محیطی و ارزشی در تشدید فشارهای ساختاری و به‌خصوص اثر این عوامل بر تحولات و دگرگونی وضعیت شیعیان مؤثر بوده و این عوامل چگونه بر دینی بودن جنبش حزب‌الله اثر داشته است؛ بنابراین، این فصل به دو بخش تقسیم شده است: در بخش اوّل به: وضعیت شیعیان در سایۀ دولت جدید و عوامل ساختاری و فکری مؤثر بر دگرگونی احوال شیعیان اشاره خواهد شد؛ این عوامل عبارتنداز: منابع تغییر محیط و ارزش داخلی و خارجی.

در بخش دوم نیز به عوامل زمینه‌ساز بسیج منابع فرهنگی (ایدئولوژی) پرداخته و خواهیم دید که چرا و چگونه گروه‌های مبناگرای شیعیان، با استفاده از منابع فرهنگی و ظرفیتهای مهم سازمانی، مادّی و مانند آن، که در نظریۀ بسیج منابع آمده، شروع به تأسیس یک جنبش جدید برپایۀ یک گفتمان جدید کردند. نویسنده به عواملی چون ۱. مهاجرت و شکاف‌های نوین ۲. دگرگونی اجتماعی و سیاسی شیعیان . ۳. همگرایی مذهبی و رشد جناح انقلابی پرداخته است.

وی سه عنصر و زمینه اصلی را به عنوان ماهیت تکوین حزب الله برمیشمارد: ۱ – خاستگاه فکری و شبکه‌سازی مذهبی ۲ – خلأ رهبری و صف‌بندی‌های جدید ۳ – انقلاب اسلامی و گفتمان ولایت فقیه.

 

پربازدیدترین