امیرعبداللهیان ؛ ادامه مذاکرات تهران - ریاض؛ به زودی

جمعه 3 دی 1400 - 9:54:12
امیرعبداللهیان ؛  ادامه مذاکرات تهران - ریاض؛ به زودی

تهران- الکوثر:  رئیس دستگاه دیپلماسی از اعلام آمادگی کشورمان برای حضور در دوره آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثرآقای حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای عراقی اش در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص آخرین نتایج مذاکرات ایران و عربستان تصریح کرد: در پرونده روابط ایران و عربستان، مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی وجود دارد؛ منتظریم پاسخ قانع کننده‌ای از عربستان سعودی بشنویم که چرا دستگاه‌های اجرایی در انتقال بهنگام سفیر کشورمان در یمن کوتاهی کردند.
وی افزود: در عین حال؛ هفته گذشته موافقت عربستان سعودی را با صدور ویزا برای سه نفر از دیپلمات‌های مان که به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان همکاری اسلامی در جده قرار است مشغول به کار شوند، دریافت کردیم.
آقای امیرعبداللهیان با قدردانی از تلاش دولت عراق برای کمک به رفع سوء تفاهمات ایران و عربستان و بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی گفت: به کوشش وزیر امور خارجه و نخست وزیر عراق، ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه افزود: آن‌چه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است در آخرین دور مذاکرات، مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه دادیم و در مذاکرات امروز با آقای فؤاد حسین مطلع شدم که طرف سعودی، پیشنهاد‌های ایران را با نگاه مثبت، بررسی کرده است.
وی گفت: هیأت‌های ایران و عربستان در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند و در خصوص عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهند کرد.
آقای امیرعبداللهیان افزود: آماده ایم که هیأت‌های فنی دو کشور از سفارتخانه‌ها بازدید و مقدمات کار را فراهم کنند که روابط دو کشور به حالت طبیعی برگردد، اما باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در چه زمانی و در نتیجه کدام مرحله از مذاکرات دو طرف در بغداد رخ خواهد داد.
وی در پایان این بخش از اظهاراتش از تلاش‌های صمیمانه مقامات عراقی برای اعزام پرواز اختصاصی و انتقال سفیر فقید کشورمان به تهران برای تکمیل درمانش قدردانی کرد.
وزیر خارجه عراق نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: کمیته‌های مختلفی برای تحقیق در این زمینه تشکیل شد و برخی کمیته‌ها بعضی پرونده‌ها را به پایان رساندند، اما برخی پرونده‌ها همچنان باز است و بررسی‌ها ادامه دارد.
آقای فواد حسین این موضوع را قضایی و حقوقی دانست و افزود: دستگاه قضایی ایران و عراق درباره پرونده شهید سلیمانی با هم همکاری می‌کنند و کمیته‌های مشترک قضایی میان دو کشور وجود دارد تا بتوانند درخصوص جزییات این حادثه به نتیجه مطلوب برسند.
وی این مساله را برای دو ملت ایران و عراق مهم دانست و گفت: این مساله مرتبط با دستگاه قضایی است و تحقیقات اولیه در این زمینه انجام شده و به پایان رسیده است و اکنون در پی مسائل قانونی آن هستیم.
وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره خروج نیرو‌های نظامی امریکایی از کشورش تاکید کرد: ما بر خروج نیرو‌های نظامی امریکا از عراق طبق توافقی که در دور چهارم گفتگو‌های راهبردی با این کشور داشتیم و به آن رسیدیم؛ تأکید داریم.
آقای فواد حسین افزود: در این دور از مذاکرات به توافق رسیدیم که نیرو‌های نظامی امریکایی از عراق تا پایان امسال خارج شوند و طبق اطلاعاتی که در این زمینه دارم با همکاری گروه‌های کارشناسی دو کشور، نیرو‌های نظامی امریکایی از عراق خارج شدند.
وی گفت: در گفتگو‌های راهبردی در خصوص نیرو‌های مستشاری امریکا در عراق صحبت کردیم و این هم در چارچوب توافق دو کشور است که مستشاران امریکایی در عراق حضور داشته باشند.
وزیر خارجه عراق افزود: بر این اساس نیرو‌های نظامی امریکایی در عراق حضور نخواهند داشت و صرفا مستشاران و مربیان امریکایی در عراق حضور خواهند داشت.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


جمعه 3 دی 1400 - 9:2:27