باقری کنی؛ تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران باید برچیده شود

چهار شنبه 24 آذر 1400 - 8:53:13
باقری کنی؛ تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران باید برچیده شود

تهران- الکوثر: مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تاکید کرد : آن چیزی که ما در این دور از مذاکرات بر روی آن تاکید داریم؛ رفع تحریم‌های غیرقانونی و بیرحمانه ضد ملت ایران است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علی باقری کنی در  مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت آن چیزی که ما در این دور از مذاکرات بر روی آن تاکید داریم؛ رفع تحریم‌های غیرقانونی و بیرحمانه ضد ملت ایران است.
مجری این شبکه از باقری کنی پرسید شما دور هفتم مذاکرات اتمی را برای رفع تحریم‌ها برگزار کردید. این برای نخستین بار است که شما این هیات را در زمان دولت رئیس جمهور جناب آقای رئیسی سرپرستی می‌کنید، رفتار شما با مقامات پیشین ایرانی در این مذاکرات چه میزان متفاوت‌تر است؟
در پاسخ وی گفت آن چیزی که ما در این دور از مذاکرات بر روی آن تاکید داریم و آنچه که پیشتر از طرف رئیس جمهور اسلامی ایران و دیگر مقامات ارشد بر روی آن تاکید دارند، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع تحریم‌های غیرقانونی و بیرحمانه ضد ملت ایران است. این تحریم‌ها به منزله نقض قوانین بین المللی و برنامه جامع اقدام مشترک و برخلاف قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران افزود علاوه بر ایران دیگر اعضای گروه ۴ به علاوه ۱ و حتی دولت جدید آمریکا همه معتقدند و به این موضوع اذعان دارند که دولت پیشین آمریکا اقدامی اشتباه را با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک انجام داد و به همین دلیل دولت بایدن می‌خواهد از این اشتباه بازگردد و به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد.

در ادامه مجری از وی پرسید در رابطه با تحریم‌های یک جانبه آمریکا ضد ایران شما دو پیش نویس پیشنهاد ارائه کردید. یکی از آن‌ها درباره رفع تحریم‌ها است و دیگری درباره تعهدات اتمی ایران است. آیا پیشرفتی در رابطه با این پیش نویس‌ها صورت گرفته است. چه زمانی شاهد ارائه پیش نویس سوم خواهیم بود؟
باقری کنی در پاسخ گفت در زمان دور ششم مذاکرات در وین در گذشته در نهایت دو طرف به دو متن رسیدند. دو متن درباره رفع تحریم‌ها و تعهدات اتمی ایران بود. آنگاه انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد. یک دولت جدید بر سر کار آمد. روش‌ها و اولویت‌های جدید در حیطه‌های مختلف و از جمله در بخش سیاست خارجی ارائه شد. این امری طبیعی بود که دولت جدید ایران اصلاحات و بررسی‌هایی در رابطه با متون پیش نویس تهیه شده در بیستم ژوئن سال جاری داشته باشد. بر این اساس طرف ایرانی بررسی‌ها و اصلاحات خود را در رابطه با رفع تحریم‌ها و در رابطه با تعهدات اتمی که در پیش نویس بیستم ژوئن دیده شده بود، انجام داد. در یکی از پیش نویس‌های بیستم ژوئن که درباره تعهدات اتمی ایران بود اختلافات زیادی بین دو طرف وجود داشت. پیش نویس تعهدات شامل موارد زیادی بود که اختلافات زیادی را بین دو طرف نشان می‌داد. اصلاحات انجام شده از طرف تیم ایرانی در رابطه با متن تعهدات اتمی سبب شد که اختلافات در رابطه با متن بیستم ژوئن کمتر شود و از آغاز مذاکرات از ۲۹ نوامبر گروه‌های مختلف و گوناگون در جلسات مختلف در سطح کارشناسان و در سطح مدیران ارشد و سیاسی در تلاشند که هر دو پیش نویس را مورد بررسی قرار دهند. در روز‌های اخیر شاهد جلسات متعدد کارگروه‌ها در رابطه با تعهدات اتمی به منظور تشخیص اختلافات در متن پیش نویس در رابطه با تعهدات اتمی در چارچوب بوده ایم و تلاش کرده ایم که اختلافات را محدود کنیم. بر این اساس هنوز مذاکراتی بین دو طرف به منظور نهایی کردن اختلافات بین دو طرف هستیم. ما به منظور رفع این اختلافات وارد این مذاکره شده ایم. پیشرفت‌های خوبی در دیدار‌هایی که که در چند روز اخیر انجام شده است، وجود داشته است.
باقری کنی در پاسخ به سئوال مجری از وی درباره آنچه که برخی از مقامات آمریکا و برخی از مقامات ناشناس به رسانه‌ها گفته اند ایران به دنبال خرید زمان است. این اظهار نظر‌ها از کجا بیان می‌شود گفت ما با دو جو در اینجا روبرو هستیم. یکی جو حاکم بر اتاق مذاکرات است و جو دیگر بر خارج از اتاق مذاکرات حاکم است. در داخل اتاق مذاکرات طرف‌های خاص در حال مذاکره هستند. آن‌ها از قبل شفاف بوده اند. در خارج از اتاق مذاکرات این موضوع مشخص نیست که چه افرادی و با چه هویتی عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها افرادی هستند که با اقدامات خود تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار داده اند. برخی از آن‌ها افرادی هستند که به دنبال مانع تراشی در مذاکرات اتمی هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند که فضای خارج از مذاکرات را مسموم کنند. آن‌ها امیدوارند بتوانند یک جو غیرسازنده را در مذاکرات ایجاد کنند.
مجری این شبکه پرسید رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کرده است. آن‌ها حملات سایبری انجام دادند. آن‌ها اقدامات تروریستی هسته‌ای انجام دادند. آن‌ها در تاسیسات اتمی خرابکاری انجام دادند. این موضوع تا چه اندازه بر مذاکرات تاثیر گذاشته است. آمریکا در این حملات با اسرائیل همکاری کرده است. واکنش شما به لفاظی‌های رژیم صهیونیستی چیست؟
مذاکره کننده ارشد ایران گفت این موضوع به طور بسیار شفاف مشاهده می‌شود که صهیونیست‌ها به طور جدی تلاش می‌کنند یک جو غیرسازنده و مخرب را در اتاق مذاکرات ایجاد کنند. آن‌ها همچنین این سیاست را در خارج از اتاق مذاکرات دنبال می‌کنند. به همین دلیل مقامات رژیم صهیونیستی تلاش دارند نقشی مخرب را در داخل اتاق مذاکرات القا کنند. برخی از این بازیگران رفتاری متناقض دارند. از یک طرف می‌گویند ما برای احیا توافق و بازگشت آمریکا به توافق مذاکره می‌کنیم و از طرف دیگر آن‌ها در رسانه‌ها مطالبی را بازگو می کنند و در نشست‌های طولانی مدت غیرمشروع شرکت می‌کنند تا مذاکرات را از بین ببرند و یا موانع بزرگی در مسیر پیشرفت مذاکرات ایجاد کنند. هر نوع مانع در مسیر پیشرفت مذاکرات متوجه رژیم صهیونیستی است. آن‌ها با تمام قدرت تلاش می‌کنند بر روی پیشرفت مذاکرات اثری مخرب داشته باشند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


چهار شنبه 24 آذر 1400 - 7:50:55