پایان رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش

سه شنبه 18 آبان 1400 - 13:18:50
پایان رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش

تهران- الکوثر: امیرموسوی فرمانده رزمایش ارتش اعلام کرد : ارتقاء کمی و کیفی استفاده از پهپادها، ارزیابی موفق سامانه ها و هماهنگی و هم افزایی بین نیروها از برجسته ترین دستاوردهای این رزمایش بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش با برگزاری رژه شناورهای سطحی و زیر سطحی ازجمله ناوشکن تمام ایرانی دنا، به کار خود پایان داد.
به گزارش ستاد تبلیغات رزمایش، در این مراسم که با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی و جمعی از فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرلشکر حسنی سعدی جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا و همچنین ناظران قرارگاه مركزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و فرماندهان نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی ارتش و دیگر فرماندهان و مسئولان برگزار شد، انواع یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن تمام ایرانی دنا، انواع ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای نیروبر و زیردریایی‌های کلاس طارق و قدیر، از مقابل ناو سرفرماندهی سهند رژه رفتند.


همچنین تیزپروازان نیروی هوایی ارتش با جنگنده‌های اف4، میراژ و هواپیمای شناساییP3F و انواع بالگرد نیروی دریایی ارتش یگان‌های سطحی و زیر سطحی را در این رژه همراهی کردند.
امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 با اعلام این خبر گفت: این زمایش با اجرای سریال‌ها و سناریوهای نظامی مختلف در منطقه عملیاتی با وسعتی بیش از یک میلیون متر مربع برگزار شد.
وی با اشاره به اهداف رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش گفت: این رزمایش با اهدافی از جمله ارتقای توان رزم و دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران، استمرار و تقویت حضوری اثرگذار در آب‌های دوردست بین‌المللی، مناطق راهبردی و خطوط انتقال انرژی در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارتقای آمادگی ارتش برای ایستادگی در برابر زیاده خواهی دشمنان و در صورت نیاز به اقدامات مقابله‌ای و برقراری امنیت پایدار برای خطوط مواصلاتی خودی و حمایت از حمل و نقل دریایی و اقتصاد دریا محور برگزار شد.
سخنگوی رزمایش مشترک دوالفقار ارتش افزود: همچنین ارائه ظرفیت ها و توانمندی های نظامی در راستای حمایت از تلاش های سیاسی و بین‌المللی دولت مردمی شبیه سازی محیط رزم واقعی و اجرای بخش هایی از طرح‌های عملیاتی و اطمینان از کفایت طرح‌های موجود، افزایش هماهنگی بین نیروهای چهارگانه ارتش و قرارگاه مشترک پدافند هوایی در اجرای عملیات مشترک و هم افزایی در قدرت تهاجمی تدافعی جمهوری اسلامی ایران، شبکه سازی مراکز فرماندهی و کنترل قرارگاه های تابعه و هدایت تمرکزی عملیات با محوریت قرارگاه راهکنشی ذوالفقار ارتش و ارتقای آمادگی و کارایی قرارگاه ها و مراکز کنترل و فرماندهی ثانویه و متحرک را میتوان از دیگر اهداف رزمایش برشمرد.
وی اضافه کرد: البته انتقال دانش و تجربه به نسل جوان در محیط واقعی عملیات در راستای همتاسازی نیرو انسانی مورد نیاز برای تصدی مسئولیت در رده‌های مختلف، بهره برداری حداکثری بخشی از قابلیت های موجود در حوزه پهپاد ارتش در عملیات مراقبت، شناسایی، رزمی و پشتیبانی رزمی جنگال و جمع‌آوری و عبور از لایه های پدافندی و تهاجم به اهداف دوردست، شبکه سازی سامانه های جنگالی، تاکتیکی و استقراری و بهره‌برداری مناسب از این سامانه‌ها در عملیات رزمی و اطلاعاتی و ارزیابی سرعت عمل، چالاکی، دقت و قدرت تخریب سامانه‌های موشکی ساحل پایه، دریاپایه و هواپایه نیز از اهداف مهم رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ است.
امیر دریادار موسوی خاطرنشان کرد: رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش یک رزمایش مشترک میان چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و برگزاری رزمایش هایی از این دست ترکیب توان و قدرت توپخانه‌های نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی پدافند در پشتیبانی آتش از نیروهای عمل کننده، افزایش حجم آتش و قدرت تخریب آنها در مقابله با دشمن را در پی داشته و موجب هماهنگی بیش از پیش نیروها در مقابله با دشمنان شود.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر برگزاری چنین رزمایش‌هایی نشان دهنده آمادگی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از منافع کشورمان و هشدار به دشمنان در خصوص اجتناب از هرگونه تعرض به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تاکید به همسایگان در مورد عدم همکاری و همراهی و عضویت در ائتلاف های متشکله علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.
یگان‌ های حاضر در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش
در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ یگان‌ها و تحهیزات مختلفی از نیروهای چهارگانه ارتش حضور داشتند که از جمله می‌توان به ادوات پیچیده زرهی و توپخانه، سامانه‌های موشکی، انواع هواپیماهای شناسایی، جنگنده و ترابری، انواع تجهیزات سطحی و زیرسطحی، انواع بالگردها، سامانه‌های موشکی و پهپادی و سامانه‌های جنگ های الکترونیک و نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی اشاره کرد.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰؛ ارتش در کنار مردم در کنار  اجرای سریال ها و سناریوهای نظامی از پیش تعیین شده در این رزمایش، در حوزه مردم یاری نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شد که از جمله آنها می توان به برپایی ۳ بیمارستان سیار در منطقه رزمایش و ارائه خدمات با تخصص های پزشکی مختلف و همچنین تجهیزات پزشکی و اهدای کمک‌های مومنانه و اعزام گروه‌های پزشکی و دامپزشکی به روستاها برگزاری منطقه برگزاری رزمایش اشاره کرد.

اقدامات و تمرینات انجام شده در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در این رزمایش تمرینات و اقدامات گسترده‌ای انجام شد که وجه تمایز این رزمایش با سایر رزمایش ها بود؛ از جمله اقدامات انجام شده در این رزمایش میتوان به استفاده حداکثری از پرنده های بدون سرنشین به منظور جمع آوری اطلاعات نیروهای فرامنطقه‌ای توسط نیروهای چهارگانه ارتش و ده‌ها اخطار به پرندگان فرامنطقه‌ای که قصد ورود به منطقه برگزاری رزمایش  و جمع‌آوری اطلاعات داشتند اشاره کرد.

استفاده از پهپادهای انتحاری و حمله دقیق به اهداف مشخص شده در منطقه رزمایش گسترش و بهره برداری از سامانه های ضد جنگ الکترونیک در طول سواحل جنوب شرقی جهت مقابله با تهدیدات این حوزه، شبکه سازی مراکز فرماندهی و کنترل هدایت و نظارت تمرکزی توسط ستاد ارتش از ابتدا تا انتهای رزمایش با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی، نظارتی و کنترل لازم و پرتاب موشک‌های ساحل به دریا و دریا پایه تا برد ۳۰۰ کیلومتر علیه اهداف شناوری، متحرک و اهداف ثابت دریایی از دیگر اقدامات انجام شده در این رزمایش بود.

بخش مهمی از اقدامات و تمرینات حائز اهمیت انجام شده در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ در حوزه دریا و مقابله با تهدیدات در این حوزه بود؛ بهره‌برداری از یگان های شناور زیر سطحی بهره برداری و از تسلیحات زیر سطحی از جمله اژدر علیه اهداف پیش بینی شده استفاده شد. همچنین پرتاب موشک‌های سطح به هوا علیه پرنده‌های بدون سرنشین متجاوز در منطقه عملیات و اجرای شلیک‌های موشکی و توپخانه‌ای علیه اهداف پرنده در روز و شب تمرین شد.

رصد شبانه‌روزی و مستمر فعالیت یگان های منطقه به‌ویژه هواگردها و ناوهای فرامنطقه ای، ایجاد وضعیت های عملیاتی برای یگان های شرکت کننده در رزمایش و ارزیابی آمادگی جهت کسب اشراف و اطلاعات کامل برابر با وضعیت‌های ابلاغ و نیز طرح برنامه ریزی دفاع ساحل نیروی زمینی به منظور پشتیبانی از عملیات نیروی دریایی جهت مقابله با تصرف سرپل توسط دشمن از دیگر اقدامات انجام شده در مراحل مختلف رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

دستاوردهای رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰

رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ نیز همچون همه رزمایش‌های نیروهای مسلح دستورهایی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به ارتقای توان بازدارندگی در مقابل تهدیدهای آینده، خودباوری و اعتماد به نفس در رصد و مقابله با تهدیدات و آینده‌نگاری حوزه های عملیاتی، اطلاعاتی و آموزشی و افزایش اعتماد به نفس در صحنه های عملیاتی گسترده در زمین، هوا و دریا با تکیه بر فناوری‌ها و دستاوردهای بومی با تکیه بر توانمندی های داخلی اشاره کنیم.

همچنین تجلی اقتدار ارتش به عنوان بازوی قدرتمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب شرق کشور و تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در این منطقه در راستای تحقق فرمان فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر اهمیت دادن به سواحل مکران و حضور در آبهای آزاد بین المللی و دوردست، ارائه ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مولفه اثرگذار در تامین امنیت منطقه و سرمایه گذاری در ارتقای عرصه سیاست خارجی و هسته ای و ارسال پیام قاطع جمهوری اسلامی ایران در حفظ منافع نظام از دستاوردهای رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


سه شنبه 18 آبان 1400 - 13:18:43