سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به روسیه ؛ مذاکرات راهبردی تهران و مسکو

شنبه 8 آبان 1400 - 19:54:55
سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به روسیه ؛ مذاکرات راهبردی تهران و مسکو

تهران - الکوثر : علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در مسکو ، با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود دیدار کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعد از سفر به بروکسل و رایزنی با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به روسیه سفرکرد، پس از این دیدار درتوئیتی نوشت:«در یک جلسه مثبت و ثمربخش با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، تحولا‌ت اخیر را مرور کرده و در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه به تبادل نظر پرداختیم.»

ایران و روسیه همچنین اعلام کردند که  رایزنی‌های خود را در سطوح مختلف برای تقویت مواضع مشترک ادامه خواهند داد.

بخشی از مذاکرات باقری کنی  در روسیه درچارچوب اشتراک دیدگاهها در مورد مذاکرات لغو تحریم‌های  ایران که قرار است در وین برگزار شود ،انجام شد. بر اساس توافق ایران  با کشورهای گروه ۱+۴ قرار است  مذاکرات دو جانبه‌ای نیز با هر یک از این کشورها در باره لغو تحریم‌ها علیه ایران انجام شود.

آنچه برای ایران دراین  مذاکرات مطرح است  مطالبه از اروپا و امریکا برای بازگشت  به اجرای تعهدات در برجام  در چارچوب  قطعنامه 2231 شورای امنیت است که منطقی ترین راه برای حفظ  برجام است.براین اساس،  گفت و گوهای جدید تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که به لغو تحریم‌ها و اجرای همه  تعهدات طرفین منجر شود.

درمذاکرات معاون سیاسی وزیر خارحه ایران و مقام های  روسیه درباره مناسبات دوجانبه و ارتقای همکاری‌  در عرصه های مختلف برای تامین منافع دو کشور و مورد علاقه  نیز گفت و گو شد.ازاین دیدگاه سفر معاون وزیرخارجه ایران به روسیه فرصتی برای تقویت  روابط ایران و روسیه و تاکید بر استفاده از فرصت های متنوعی است  که  در زمینه  همکاری های راهبردی دو کشور  وجود دارد.

"ولادیمیر ساژین"، عضو ارشد موسسه شرق شناسی فرهنگستان علوم روسیه در این زمینه می گوید ؛مسکو بدون شک در لیست شرکای اولویت دار ایران قرار دارد  و دو کشور به شراکت براساس موقعیت موجود ادامه خواهند داد.

 با توجه به مجموعه این مولفه ها ، سفر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به مسکو پس از مذاکرات بروکسل به دو دلیل  حائز اهمیت است :

دلیل اول؛  نقش مشترک ایران  و روسیه بعنوان دو کشور مستقل وقدرتمند و تاثیر گذار بر تحولات منطقه است .این سطح از روابط در واقع  نشانه  همگرایی و چند جانبه گرایی  در تعاملات منطقه ای  است.

دلیل دوم؛ راهبردی بودن همکاری های  ایران  و روسیه است.  ایران اکنون به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای پیوسته  و ظرفیت آنرا دارد که روابط منطقه ای و چند جانبه را  تقویت کند.

آنچه درشرایط کنونی اهمیت روابط ایران و روسیه را  شاخص کرده ؛رویکرد دوکشوربه تقویت روابط  چند جانبه و بلند مدت است . استراتژی مشترک ایران وروسیه  تقویت و توسعه چند جانبه گریی در برابر یکجانبه گرایی غرب است.  

"کاظم جلالی " سفیر ایران در روسیه در باره ظرفیت های همکاری‌ دو کشور می گوید؛ "سطح مناسبات و حوزه همکاری‌های فعلی ایران و روسیه بسیار فراتر از دهه‌های گذشته است ضمن اینکه همکاری‌های طرفین عمیق تر و معنادار تر شده و ظرفیت‌های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ها به آن‌ها پرداخته شود".

این سطح از روابط ایجاب می کند  دو طرف رایزنی های مستمری برای استفاده بهینه از تمام ظرفیت های سیاسی -اقتصادی و همگرایی امنیتی در مقابل تهدید های مشترک داشته باشند. 

اهمیت سفر معاون  وزیر امور خارجه ایران به مسکو  و انتظارات دوطرف از مذاکرات و رایزنی های راهبردی  را می بایست در راستای همین اهداف ارزیابی کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 آبان 1400 - 19:54:40