نگرانی بنت از تداوم درگیری اعراب و یهودیان در سرزمینهای اشغالی

سه شنبه 13 مهر 1400 - 19:25:31
نگرانی بنت از تداوم درگیری اعراب و یهودیان در سرزمینهای اشغالی

تهران - الکوثر : نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از تداوم درگیری اعراب و یهودیان در اراضی اشغالی، مدعی شد نیروهای امنیتی، دشمن شهروندان عرب اسرائیل نیستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اراضی اشغالی به لحاظ ترکیب جمعیتی، ناهمگن است و همین موضوع نیز یکی از تهدیدهای جدی آن محسوب می‌شود. یهودیان خود را جمعیت برتر در اراضی اشغالی می‌دانند و کابینه اسرائیل نیز چنین نگاهی دارد. بر همین اساس نیز درگیری‌هایی قومیتی در اراضی اشغالی یک تهدید است. اعراب از جمله اقلیت‌هایی هستند که در اراضی اشغالی حضور دارند. اقلیت عرب 21 درصد جمعیت اراضی اشغالی را تشکیل می‌دهند که اصالت فلسطینی دارند اما تابعیت اسرائیلی کسب کرده اند.

اغلب عرب‌های اراضی اشغالی به هر دو زبان عربی و عبری تسلط دارند و با فلسطینی های ساکن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه ابراز همدردی می کنند، امری که باعث شده است بسیاری از یهودیان اسرائیل همواره به اقلیت عرب در این کشور مظنون باشند. عرب‌های اسرائیل اغلب از تبعیض علیه خود در جامعه اسرائیل گلایه دارند. آنها از «تبعیض سازمان یافته» در اسرائیل برای دسترسی به مسکن و خدمات درمانی و آموزشی سخن می‌گویند.

تبعیض سیستم سیاسی یکی از دلایلی است که سبب بروز درگیری‌های متعددی میان آنها و یهودیان شده است. بنا بر آمار انجمن حقوق شهروندی اسرائیل، نیمی از جمعیت فقیر اراضی اشغالی از خانواده‌های عرب هستند. «جک خورى»، خبرنگار هاآرتص چندی پیش نوشت: «برای نسل جدید شهروندان عرب اسرائیل که مدتهاست شکایت دارند با آنان مانند شهروندان درجه دو رفتار می‌شود، احساس تبعیض و نابرابری، عدم تعلق و فقدان چشم‌انداز راه حل سیاسی برای اختلاف اسرائیل و فلسطینیان ... زمینه مناسبی برای اعتراض ایجاد کرده است.»

علاوه بر تبعیض نظام سیاسی، نگاه فرومایه‌ای که یهودیان به اعراب اراضی اشغالی دارند نیز از علل بروز درگیری‌ها با یهودیان است. بخش بزرگی از جامعه اسرائیل، اعراب را تهدیدی جمعیتی می‌دانند. به همین دلیل، نه تنها نگاه یکسانی به آنها ندارند بلکه از هر خشونتی علیه آنها خودداری نمی‌کنند.

در همین راستا، در ماه می گذشته درگیری شدیدی میان یهودیان و اعراب اراضی اشغالی شکل گرفت و این درگیری هنوز هم ادامه دارد. از آغاز سال جاری میلادی حدود 100 عرب اسرائیلی کشته شده‌اند که اغلب آنها در درگیری‌های مختلف جانشان را از دست داده‌اند. این درگیری‌ها سبب شد روابط اعراب و یهودیان در جامعه اسرائیل، به شدت متزلزل شده و سبب شده اسرائیل با یک تهدید جدی داخلی مواجه شود. این تهدید به حدی جدی است که «رویون ریولین»، رئیس‌ سابق رژیم اسرائیل نسبت به درگرفتن یک جنگ داخلی هشدار داده و گفته بود: «ما باید مسائل خود را حل کنیم، بی‌آنکه عامل یک جنگ داخلی باشیم که موجودیت ما را بیش از خطرات خارجی به مخاطره خواهد انداخت.»

اکنون نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل نیز نسبت به تداوم درگیری اعراب و یهودیان در اراضی اشغالی ابراز نگرانی کرده است. در اظهارات بنت دو نکته مهم وجود دارد. نکته اول این است که وی معتقد است کابینه اسرائیل تلاشی برای کاستن از خشونت و درگیری میان اعراب و یهودیان انجام نداد. بنت در این خصوص گفت: «خشونت میان اعراب و یهودیان اسرائیل سالهاست که مورد توجه کافی قرار نگرفته و به حاشیه رانده شده است.» نکته دوم نیز این است که بنت تلاش کرد اعراب اسرائیل را به نوعی آرام کند. در همین راستا، نفتالی بنت به اعراب اسرائیل اطمینان داد که کابینه قصد محافظت از آنها را دارد. وی مدعی شد: «شهروندان عرب باید بفهمند که نیروهای امنیتی اسرائیل دشمن نیستند بلکه راه‌حل هستند.»

به نظر می‌رسد این دیدگاه بنت نیز ناشی از حمایتی باشد که فهرست متحد عربی از کابینه ائتلافی بنت و لاپید حمایت کرد و این حمایت عامل مهمی برای کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو از قدرت بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 13 مهر 1400 - 19:25:21