پاسخ ایران به گزارش نادرست "گروسی "درباره دوربین های نظارتی

دو شنبه 5 مهر 1400 - 15:47:13
پاسخ ایران به گزارش نادرست "گروسی "درباره دوربین های نظارتی

تهران - الکوثر : کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین به گزارش شب گذشته مدیرکل آژانس درخصوص عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "عمیقا مایه تاسف است که بعد از سه اقدام خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران در طول یک سال گذشته، آژانس هنوز این اقدامات شرورانه را، برخلاف قطعنامه های متعدد کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات و اموال خود و ایمنی و امنیت بازرسان اش، محکوم نکرده است."

"کاظم غریب آبادی" نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در" وین " ،بامداد دوشنبه در توییتی  با یاد آوری این موضوع، به گزارش یکشنبه شب مدیرکل آژانس درخصوص عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین های نظارتی در مجتمع "تسا" کرج  واکنش نشان داد و این درخواست را فراتر از توافقات دو طرف در بیانیه مشترک دانست .

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه شب در گزارشی اعلام کرده بود، جمهوری اسلامی ایران از 20 تا 22 سپتامبر به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع "تسا" کرج را داده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که نماینده ایران در آژانس پیش از این  گفته بود که آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی‌شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

غریب آبادی در همین خصوص باردیگر با یاد آوری  محتوای بیانیه مشترک 12 سپتامبر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس،  خاطر نشان کرد که در ملاقات های تهران و اخیرا در وین  به طور واضح گفته شد ، از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع" تسای" کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی گیرند.

ایران با تأکید بر استدلال‌های حقوقی و متقن خود، رویه جدید آژانس در استناد به گزارش های ادعایی را هیچگاه نپذیرفته است؛با این حال به‌ دلیل اعتقاد به ضرورت تعامل مستمر با آژانس بعنوان نهاد حقوقی بین‌المللی ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای، مسیر همکاری‌ها را همچنان باز گذاشته است ؛اما به نظر می رسد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با ایجاد سؤالات و ابهامات جدید در جهت زمینه سازی تشدید فشار آمریکا و غرب به ایران گام برمی دارد .

گزارش جدید گروسی نیز ازاین منظر نشان می‌دهد که آژانس در موضوعاتی از رویه فنی فاصله گرفته  که مغایر با اصل بی‌طرفی آژانس در مأموریت‌های محوله است. 

در این زمینه  دلایل متعددی وجود دارد که سبب  شک  وتردید هایی نسبت به نحوه نظارت های آژانس شده است .

«فرانسوا نیکلاد»، سفیر اسبق فرانسه در تهران در یادداشتی در ارزیابی علل نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران از اعطای چنین دسترسی‌هایی می گوید : برای ایرانی‌ها، «پروتکل الحاقی مضاعف» با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با بدافزار استاکس‌نت، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و تجربه نفوذ جاسوسان کشورهای مختلف در بازرسی‌های قبلی آژانس در کشورهای دیگر نظیر عراق تداعی می‌شود.

«گرت پورتر»، تحلیلگر ونویسنده محقق آمریکایی هم دراین زمینه در یادداشتی به سابقه استفاده رژیم اسرائیل از اطلاعات مربوط به نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس اتمی برای ترور دانشمندان ایران  اشاره کرده و می نویسد :" ایران برای باور به اینکه اسرائیل می‌تواند به اطلاعات گردآوری‌شده بر اساس مصاحبه‌های آژانس با دانشمندان ایران دسترسی پیدا کند و برای ترورهای بیشتر برنامه‌ریزی کند، دلایلی متقن در اختیار دارد."

بدیهی است ؛مطابق اصول نظارتی آژانس ؛ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از پادمان نیست و اگر داوطلبانه اقدام به ضبط این داده‌ها کرده، به منزله این نیست که ایران تعهدی نزد آژانس ایجاد کرده است که آژانس  بخواهد از آن به عنوان حق فنی  یاد کند و مطالباتی را از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد .  

با تاکید بر همین نکته است که نماینده ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین درخواست آژانس از ایران را فراتر از توافقات دو طرف در بیانیه مشترک دانست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 5 مهر 1400 - 15:47:4