صدور قطعنامه شورای امنیت درباره افغانستان، تلاش برای سامان دادن به اوضاع

سه شنبه 9 شهریور 1400 - 19:15:32
صدور قطعنامه شورای امنیت درباره افغانستان، تلاش برای سامان دادن به اوضاع

تهران - الکوثر : شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه خود قطعنامه‌ای درباره افغانستان به تصویب رساند که در آن از طالبان خواست بر خروج امن افغان ها و اتباع خارجی پایبند بماند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قطعنامه مذکور همچنین افزایش تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را خواستار شده است. این قطعنامه  با 13 رای موافق و 2 رای ممتنع به تصویب رسید.این قطعنامه  از سوی آمریکا پیشنهاد شد و مورد حمایت  فرانسه و  بریتانیا قرار گرفت. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

به نظر می رسد هدف شورای امنیت از صدور قطعنامه اخیر در باره افغانستان سرو سامان دادن هر چه سریع تر به اوضاع این کشور بحران زده است که با توجه به خروج کامل نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای غربی و اکنون سیطره کامل طالبان بر کابل و فرودگاه آن، در وضعیت حساسی قرار گرفته است.

با این حال در داخل شورای امنیت نوعی دو گانگی درباره چگونگی برخورد با افغانستان و طالبان وجود دارد. در این راستا  کشورهای غربی خواهان  سیاست فشار علیه طالبان به منظور واداشتن آن به ایفای تعهداتش  هستند. در این راستا "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه از طرح لندن و پاریس برای ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت به منظور برقراری منطقه امن در کابل تحت نظارت سازمان ملل خبر داده بود. وی این طرح را شامل «ادامه عملیات بشردوستانه و فشار به طالبان» عنوان کرد.

در حالی که دو عضو دائم دیگر شورای امنیت یعنی روسیه و چین خواهان افزایش تعامل با طالبان و همکاری با آن تا زمانی که به تعهداتش پایبند است شده اند. در واقع مسکو و پکن، سلطه طالبان بر افغانستان را به عنوان واقعیتی گریز ناپذیر پذیرفته و با توجه به مواضع و دیدارهایی که با مقامات ارشد طالبان داشته اند حاکمیت آن بر افغانستان را به صورت دوفاکتو یا عملی پذیرفته اند. هر چند که روسها هنوز حاضر به شناسایی رسمی حاکمیت  طالبان نشده اند. اما چینی ها که با توجه به پتانسیل های قابل توجه اقتصادی افغانستان، چشم انداز حضور خود در این کشور را روشن می بینند روابط گرمی با طالبان برقرار کرده و در مقابل طالبان  نیز بر نقش آفرینی پکن در عرصه بازسازی افغانستان تاکید کرده است.

در مقابل غربی ها به رهبری آمریکا در این زمینه رویکردی منفی اتخاذ کرده و حداقل در برهه  کنونی بر این مساله که طالبان را به رسمیت نمی شناسند تاکید می کنند.

در این راستا "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشته که این اتحادیه مجبور به برقراری ارتباط با طالبان برای بیرون بردن اتباع خود، کارمندان افغان و خانواده‌هایشان است، اما این به معنی به رسمیت شناختن سلطه این گروه بر افغانستان نیست.

با این حال تحولات آتی و  اقدامات آینده طالبان برای اعمال حاکمیت و تشکیل دولت جدید و نیز مواضع مسالمت جویانه احتمالی آن، احتمال اینکه غربی ها نیز حاکمیت طالبان را به عنوان واقعیتی اجتناب ناپذیر در افغانستان بپذیرند افزایش داده است.

در این راستا روزنامه واشنگتن‌پست نوشت  برخی مقام‌های آمریکایی گفته اند که به رسمیت شناختن دولت طالبان از سوی بایدن شاید مدتی طول بکشد، بایدن از این مسئله آگاه است که به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان می‌تواند به بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به افغانستان بسیار کمک کند.

اکنون با خروج  رسمی نظامی آمریکا در تاریخ 31 اوت که عملا به معنای گریز واشگتن از افغانستان  است، برهه ای جدید نه فقط در تاریخ این کشور بلکه در عرصه بین المللی آغاز شده است.

"ولادیمیر ماژِگُف" تحلیلگر روس می گوید: جهان تک قطبی در افغانستان به پایان رسید و ما با دوران کاملا جدیدی روبرو هستیم. اتفاقات کابل تک بعدی نیستند و به احتمال زیاد ظهور طالبان در آسیا جرقه حوادث بزرگتری خواهد بود.

به رغم سلطه کامل طالبان بر افغانستان ابهامات بزرگی درباره آینده آن وجود دارد. بی ثباتی گسترده در افغانستان و قدرت گرفتن گروه های تروریستی مانند داعش و یا القاعده  می تواند اوضاع امنیتی این کشور را  با وخامت بیشتری مواجه سازد. پیش از این درگیری ها در افغانستان میان نیروهای غربی و طالبان بود، اما اکنون که طالبان به قدرت رسیده با توجه به قدرت نمایی داعش در انفجار انتحاری فرودگاه کابل احتمال گسترش فعالیت این گروه تروریستی و تداوم ناامنی و بی ثباتی در افغانستان بیش از پیش افزایش یافته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 9 شهریور 1400 - 19:15:22