گسترش مواد مخدر ، پیامدی دیگر از جنایات آمریکا در منطقه

سه شنبه 9 شهریور 1400 - 16:21:38
گسترش مواد مخدر ، پیامدی دیگر از جنایات آمریکا در منطقه

تهران - الکوثر : آمریکا در کنار سایر جنایت‌های بزرگی که در افغانستان مرتکب شده ، در حوزه مواد مخدر هم به همان میزان ویرانی به بار آورده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سردار "اسکندر مومنی" دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه در یکصد و چهل و سومین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر ، با اشاره به این موضوع  به بیان بخشی از جنایات امریکا درافغانستان پرداخت .

براساس آماری که سازمان ملل منتشر کرده  ؛در سال ۲۰۰۰، تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود اما در سال های اخیر این رقم به ۹۵۰۰ تن رسیده است.

در این روند،  تولید مواد مخدر صنعتی نیز افزایش چشمگیری داشته است ؛در حالی که تولید این مواد نیاز به تکنولوژی خاصی دارد که تنها از عهده آموزش های آمریکا برمی آید.

گزارش های مستند نشان می دهند که  بعد از اشغال افغانستان درسال 2001 ،اراضی کشاورزی این کشور به تدریج به محلی برای  کشت خشخاش تبدیل شد. بر اساس گزارش تحقیقاتی بین المللی؛ 93 درصد هروئین تولید شده در جهان از بیش از سیصد هزار هکتار مزارع کشت خشخاش افغانستان بدست می آید.

نگاهی به  روندهای  سیاسی افغانستان دردو دهه گذشته  نشان می دهد علت تبدیل شدن این کشوربه یکی از قطب بزرگ تولید و قاچاق مواد مخدر، سیاست‌های مخرب آمریکا در  غرب آسیا بوده است .

براساس گزارش های مستند ،یکی از منابع اصلی مالی تروریست‌ها در منطقه در سال های اخیر از محل  قاچاق مواد مخدر بوده است. آمارها در این زمینه حاکیست که سالانه‌ 1500 تا 2000 تن‌تریاک‌ در دهها آزمایشگاه‌ های مخفی در افغانستان‌ و پاکستان‌ به‌هرویین‌ و مرفین‌ تبدیل‌ واز طریق‌ مافیای مواد مخدر قاچاق ‌می شود.

رشد فزاینده تولید مواد مخدر در افغانستان سؤالات جدی را در مورد نقش سازمان " سیا"،  در تجارت هروئین به‌ دنبال  داشته است.

«جان استاکول» از عوامل سابق  وابسته به سازمان سیا در گفت وگو با "دیلی استار" افشا می کند که تمام مراحل تولید و قاچاق مواد مخدردر افغانستان وبه عبارتی دقیقتر تجارت هروئین توسط  سازمان "سیا " هدایت می شود؛ اما این تنها بخشی از پیامدهای گسترش مخدر در افغانستان است  .

آنگونه که در سخنان سردار  "اسکندر مومنی" دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اشاره شد؛ در دهه اخیر میزان مصرف کننده مواد مخدر سه برابر شده ودر واقع  امریکا یک زخم عمیق در افغانستان و منطقه برجای گذاشته است. دبیر کل ستاد کل مبارزه با مواد مخدر  با ابراز نگرانی از افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در منطقه تاکید کرد؛ این موضوع نیز بر مقابله، درمان و پیشگیری از مواد مخدر در ایران تاثیر منفی دارد که در برنامه ها و سناریوها باید این وضعیت نیزپیش بینی شود .

ایران‌ در همسایگی ‌ یکی‌ از سه‌ منطقه‌ اصلی‌ تولید موادمخدر جهانی‌ یعنی‌ منطقه‌ هلال‌طلایی‌ قرار دارد. منطقه‌ هلال‌ طلایی‌ بخش هایی‌ از افغانستان‌ و پاکستان‌ تا هند رادربرمی‌گیرد. ایران به عنوان نزدیک‌ترین مسیر تا اروپا که بازار اصلی و مقصد نهایی قاچاقچیان است، با تقدیم بیش از چهار هزار  شهید و ۱۲ هزار جانباز و صرف هزینه سنگین برای انسداد و کنترل مرزها  نقش کم نظیری را در جلوگیری از قاچاق مواد برعهده داشته است.بر اساس آمارهای رسمی  درسال گذشته ایران با کشف ۹۵۰ تن از انواع مواد مخدر به رکورد بی‌سابقه کشفیات مواد افیونی در جهان دست یافت .

با این حال جمهوری اسلامی ایران به‌ واسطه همجواری با منشأ عمده تولید مواد مخدر مخدر یعنی افغانستان همچنان  در معرض ورود قاچاق مواد مخدر به کشور به قصد ترانزیت به کشورهای اروپایی قراردارد . بدیهی است نفوذ بخشی از مواد مخدر به درون جامعه و گسترش دامنه اعتیاد وآسیب های ناشی از آن بویژه برای جمعیت جوان کشور تهدیدی جدی است و منشاء این جنایت  20 سال مداخله نظامی و اشغال افغانستان است که سرانجام ان نیز خروج  فضاحت بارنظامیان امریکا از این کشور بوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 9 شهریور 1400 - 16:21:22

پربازدیدها