عراق خروج پنج هزار نظامی آمریکایی را خواستار شد

جمعه 5 شهریور 1400 - 12:8:55
عراق خروج پنج هزار نظامی آمریکایی را خواستار شد

تهران- الکوثر: وزیر خارجه عراق در سخنانی با متفاوت خواندن اوضاع عراق در مقایسه با افغانستان، اعلام کرد که کشورش خواستار خروج پنج هزار نیروی آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فواد حسین وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم با اشاره به عدم دعوت سوریه به کنفرانس بین‌المللی بغداد اظهار کرد: سوریه موضوعی بحث برانگیز در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است و برادران سوری موضع ما را برای دعوت نکردن دمشق به این نشست برای مانع شدن از شکل گیری اختلاف نظر درک می‌کنند.

وی افزود: هدف از نشست بغداد کاهش تنش در منطقه و عراق است؛ چرا که کاهش تنش در منطقه منجر به کاهش خون و خونریزی در داخل عراق خواهد شد و دولت عراق انتظار دارد که رئیس جمهوری‌ها و نخست‌وزیران و وزرای خارجه کشورهای مختلف در این نشست حضور داشته باشند.

فواد حسین درباره حضور آمریکا در این نشست نیز گفت: واشنگتن مانند دیگر کشورهای گروه 20 دعوت شده به این نشست، در سطح سفیر شرکت می‌کند و ما عمدتا به مشارکت کشورهای همسایه علاقه‌مند هستیم و همچنین مشتاقانه منتظر مشارکت اتحادیه عرب هستیم.

وی درباره لغو سفر مصطفی الکاظمی به مسکو نیز تاکید کرد: این سفر به دلیل مشغول بودن الکاظمی به انجام اقدامات لازم برای برگزاری نشست بغداد لغو شد و ما این را برای مقامات روس توضیح دادیم.

این مقام عراقی ادامه داد: مقایسه میان وضعیت افغانستان و عراق کاملا اشتباه است؛ چراکه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق بسیار کمتر از تعداد مستقر در افغانستان بوده و نمی‌توان دولت عراق و نیروهای نظامی آن را با دولت و نیروهای افغانستان مقایسه کرد.

وی ادامه داد: عراق تجربه مهمی در زمینه مقابله با داعش دارد و گروهی مانند طالبان در داخل عراق وجود ندارد.

وزیر خارجه عراق درباره خروج نظامیان آمریکا از کشورش نیز تاکید کرد که شمار این نیروهای پیش از گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن پنج هزار تن بوده و عراق خواستار پایان حضور این نیروها تا  پایان سال جاری میلادی شده است.

فواد حسین درباره انتخابات عراق نیز گفت: هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی وجود ندارد و انتخابات در تاریخ معین شده برگزار خواهد شد و یک اجماع نظر بین‌المللی برای حمایت سیاسی و مالی از روند انتخابات وجود دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


جمعه 5 شهریور 1400 - 11:58:38