تحولات افغانستان و واهی بودن ادعاهای آمریکا

شنبه 30 مرداد 1400 - 19:10:43
تحولات افغانستان و واهی بودن ادعاهای آمریکا

تهران - الکوثر : با گذشت بیش از یک هفته از تسلط طالبان بر افغانستان، "جوبایدن" رئیس جمهوری آمریکا همچنان در تلاش برای توجیه تصمیم خود مبنی برخروج نظامیان این کشور از افغانستان، اذعان کرد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بایدن تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن وی انداخت و بابت عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان، تاسف خورد؛ این درحالی است که بایدن چند هفته قبل می‌گفت این نیروها قادر به حفظ کشور هستند.

اظهارات بایدن در حالی است که نیروهای نظامی این کشور از سال 2001  با ادعای محافظت از این کشور ، برقراری دموکراسی و همچنین مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور داشتند اما اکنون پس از بیست سال در حالی افعانستان را ترک کردند که بر خلاف پیش بینی ها، طالبان به سرعت افغانستان را گرفت و در این کشور مستقر شد.

این موضوع اکنون به معضلی جدی برای بایدن و سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است. بایدن حتی یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که 75 هزار عضو طالبان  در مقابل ارتش 300 هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

مقامات سیاسی داخل و خارج آمریکا این شرایط را شکست بزرگی برای آمریکا و ادعاهای این کشور در مورد افغانستان می دانند.

نظرسنجی جدیدی که توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که 69 درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط 23 درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

"عبدالطیف نظری" کارشناس مسائل بین الملل در این زمینه می گوید: با توجه به وضعیت امروز افغانستان به نظر می رسد آمریکا در افغانستان شکست بزرگی را متحمل شده است. طالبان بخش بزرگی از افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است و سیاست واشنگتن در راستای انتقال دموکراسی نیز شکست خورده است.

مقولاتی چون حقوق بشر، حقوق زنان، کودکان و اقلیت ها از جمله مهمترین محورهایی بود که آمریکا همواره از آن سخن می گفت  و بهبود جایگاه آن را در افغانستان وعده می داد؛ موضوع مواد مخدر محور دیگری بود که آمریکایی ها مدعی بودند با حضور آنها در افغانستان مورد توجه قرار گرفته و حل شده است، اما اکنون با خروج نظامیان آمریکا این موضوعات به دغدغه های جدی تبدیل شده است .بر اساس ارزیابی های مختلف تولید مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با سال 2001 که ارتش آمریکا به این کشور حمله کرد، بین 17 تا 40 برابر افزایش یافته است.

«ولادیمیر تارابرین »رئیس اداره تهدیدات و چالش های جدید وزارت خارجه روسیه اعلام کرد :خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشان می دهد که طرح واشنگتن برای مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است.

اکنون واشنگتن در حالی نیروهایش را از افغانستان خارج کرد که برای این کشور جز ویرانی و شکست چیزی باقی نگذاشته است و همه شعارها و ادعاهای واهی آمریکا در مورد این کشور آشکار شده است.

«احمدولی مسعود» برادر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان و رئیس بنیاد مسعود در این زمینه با اشاره به اینکه صلح و جنگ آمریکا در این کشور یک پروژه بود، گفت: طی 20 سال حضور نظامی آمریکا هیچ کاری بنیادی صورت نگرفت و همه چیز یک پروژه بود. جنگ ،صلح، دولت سازی و انتخابات همه پروژه آمریکا بود که باعث شد امروز افغانستان در سراشیبی قرار گیرد.

اگرچه بایدن در تلاش است تصمیم خود را توجیه کرده و عواقب چنین شکستی را نپذیرد اما شرایط کنونی افغانستان بیش از پیش ادعاهای واهی آمریکا طی این سال ها را آشکار کرد و نشان داد که حضور آمریکایی ها با توجیه مبارزه با تروریسم، بهبود شرایط و شعارهای دلفریبی چون دموکراسی و حقوق بشر دروغی بیش نبوده است چنانکه وی در سخنرانی خود صراحتا اقرار کرد که  مأموریت آمریکا در افغانستان هیچگاه برقراری دموکراسی یا آزادی نبوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 30 مرداد 1400 - 19:10:14