پیامدهای فرار اشرف غنی از افغانستان

دو شنبه 25 مرداد 1400 - 14:26:49
پیامدهای فرار اشرف غنی از افغانستان

تهران - الکوثر : محمد اشرف غنی رئیس جمهوری مخلوع افغانستان که با اصرار نهادهای امنیتی و سیاسی آمریکا درکابل به قدرت رسیده بود، ازکشور فرار کرده و افغانستان را به مقصد نامعلومی ترک کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از آن است که محمد اشرف غنی و اعضای خانواده و شماری ازهمدستانش، پس از فرار ازافغانستان ، ابتدا به تاجیکستان و سپس به ازبکستان گریخته اند. پیش از آن نیز برخی منابع، از پناه بردن وی و همدستانش به عمان خبر داده بودند. به هر حال ، منابع خبری در خصوص مکان اقامت رئیس جمهوری مخلوع افغانستان اخبار ضد و نقیض منتشر می کنند.

اما سوال اساسی این است که چرا رئیس جمهوری مخلوع افغانستان پس از فرار از کشور، به آمریکا یا حتی به یکی از کشورهای متحد آمریکا پناه نبرده است؟

این که دولت آمریکا با تمامی متحدانش که از قدرت خلع می شوند ازجمله اشرف غنی رفتار نامناسبی دارد ، تردیدی نیست. این رفتارها نشان می دهند که مقام های دولت واشنگتن صرفا" در اندیشه تامین منافع آمریکا هستند و تامین و حفظ منافع کشورهایی نظیر افغانستان برای سیاستمداران غربی اهمیت چندانی ندارد ، نباید تردید کرد. 

این در حالی است که مقام های غربی بویژه دولت آمریکا و بازوی نظامی این کشور یعنی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو، بارها اعلام کرده اند که در مدت حضور بیست ساله درافغانستان ، ارتش آمریکا و ناتو درمجموع 88 میلیارد دلار فقط به منظور آموزش نظامیان افغانستان هزینه کرده اند.

با توجه به این که نیروهای طالبان اکثر شهرها و استان های افغانستان را تقریبا" بدون درگیری در اختیار گرفته اند و نیروهای ارتش این کشور دفاع چندانی درمقابل شبه نظامیان طالبان به عمل نیاورده اند ، باید گفت: حتی اعلام اموزش ارتش افغانستان توسط آمریکا و ناتو نادرست و فریب بوده است. در عین حال ، اعلام این آمار نشان می دهد که سیاستمداران آمریکایی در زمینه اعلام صرف هزینه های نظامی ، ارقام اختلاس و دزدی از مالیات دهندگان آمریکا را نیز در این هزینه ها لحاظ می کنند.

به هر حال ، آن چه مسلم است این که برغم سر دادن شعارهای میهن پرستانه در سال های گذشته ، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری مخلوع افغانستان از این کشور فرار کرده است. این سیاستمدار وابسته به آمریکا و جریان غربگرایی در سال های گذشته به جای تامین منافع دولت و مردم افغانستان ، همواره منافع ملی آمریکا را به عنوان یک اولویت مدنظر قرار می داد.

اشرف غنی حتی به وعده وعیدهای پوچ مقام های کاخ سفید اعتماد کرده بود و ازموضع رسمی ، تلاش می کرد ارتباط افغانستان را با برخی از کشورهای همسایه ، تخریب کند. پس ازاعلام تخلیه کامل افغانستان توسط نظامیان آمریکا ، دولت ترکیه نیز تلاش زیادی به عمل آورد تا برغم مخالفت های شدید طالبان ، امنیت فرودگاه کابل را دراختیار بگیرد. با وجود این ، مقام های ترکیه نتوانستند در این زمینه توفیقی به دست بیاورند.

در این میان ، باید گفت: گروه طالبان در افغانستان با حمایت های آمریکا و برخی از متحدان این کشور سلطه گر بویژه برخی از رژیم های مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس ، تاسیس شده است. با وجود سابقه نامطلوب گروه طالبان و وحشی گری های این گروه که با نام اسلام به گردن زدن ، شلاق ، سنگسار و موارد دیگری اقدام کرده اند ، گروه طالبان توانست در مدت زمان کوتاهی ، افغانستان را در اختیار خود بگیرد.

رهبران این گروه شبه نظامی تاکید کرده اند ضمن دادن دست دوستی با کشورهای همسایه ، به رفتارهای پیشین خود پایان خواهند داد و صرفا" درصدد امنیت افغانستان خواهند بود. در این زمینه ، ""محمد نعیم وردک" در دوحه ، پایتخت قطر، درگفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره ، اعلام کرد: "اطمینان می‌دهد ، اراضی افغانستان جایی برای تهدید افراد یا گروه‌ها علیه امنیت کشور‌های دیگر نباشد".

سخنگوی گروه طالبان همچنین تصریح کرد:  "این گروه می‌خواهد نظام اسلامی مستقل در افغانستان تاسیس کند تا بتواند به نیاز‌های مردم این کشور پاسخ دهد و در خدمت مردم باشد".

این موضعگیری ها و اظهارنظرهای دوستانه رهبران گروه طالبان موجب شد، مردم افغانستان و نظامیان این کشور به جای دفاع ، سنگرهای خود را ترک کنند و زمینه را برای ورود شبه نظامیان طالبان فراهم نمایند.

در یک جمعبندی کلی از پیروزی آسان طالبان بر دولت وابسته حاکم بر کابل به آمریکا و برخی از دولت های غربی ، باید گفت: فساد موجود در دولت اشرف غنی و نهادهای وابسته به دولت افغانستان ، مردم این کشور را به ستوه آورده و مردم ناچار به ایجاد فاصله از دولت کابل اقدام کردند. دلیل اصلی مقاومت نکردن مردم و نظامیان افغانستان در مقابل گروه طالبان ، اصرار بر اخراج دولتی فاسد و وابسته به بیگانه از کشور بوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 25 مرداد 1400 - 14:26:25