سفر معاون وزیر دفاع عربستان به آمریکا و تغییر موضع دولت بایدن در قبال ریاض

جمعه 18 تیر 1400 - 8:50:49
سفر معاون وزیر دفاع عربستان به آمریکا و تغییر موضع دولت بایدن در قبال ریاض

تهران - الکوثر : خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان روز چهارشنبه در دومین روز از سفر خود در واشنگتن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، او عالی ترین مقام سعودی است که از زمان روی کارآمدن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، به این کشور سفر و با مقامات آمریکایی دیدار و گفتگو کرده است. وی قبل از این با لوید آستین وزیر دفاع ، ژنرال مارک مایلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی نیز دیدار کرده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید سفر معاون وزیر دفاع عربستان به واشنگتن را تایید و اعلام کرد این مقام سعودی با مقامات آمریکایی درباره امنیت منطقه ای و تعهد آمریکا برای کمک به عربستان در حال مذاکره است. وی موضوع مذاکرات این مقام سعودی در واشنگتن را مشارکت طولانی مدت میان آمریکا و عربستان سعودی ، امنیت منطقه ای و تعهد آمریکا برای کمک به عربستان در دفاع از خاک خود بیان کرد.

به نظر می رسد به رغم ادعای اولیه دولت بایدن در باره تجدید نظر در روابط واشنگتن و ریاض و سخت گیری های بیشتر در قبال رژیم سعودی ، اما منافع بلند مدت و ژئوپلیتیکی آمریکا در منطقه غرب آسیا ، دولت بایدن را به تغییر موضع تدریجی در قبال عربستان سعودی واداشته است. پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در ژانویه 2021 و برخی موضع گیری های وی و مقامات ارشد دولت او مانند آنتونی بلینکن وزیر خارجه در باره تجدید نظر در روابط واشنگتن و ریاض ، انتظار می رفت که تغییرات اساسی در این زمینه صورت گیرد.
اما اکنون مشخص شده که به رغم این وعده ها ، سیاست کلی آمریکا در قبال عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان اصلی آن در خلیج فارس و غرب آسیا هم چنان بر مدار حمایت همه جانبه و دفاع از آن می چرخد. در این راستا پنتاگون بر حمایت کامل و دفاع از عربستان  سعودی تاکید کرده است. هم چنین با وجود مواضع تند اولیه بایدن و اعضای ارشد دولت او در زمینه محکوم کردن قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ، اما اکنون ملاحظات سیاسی ، اقتصادی و استراتژیک باعث شده تا عملا دولت بایدن از برخورد با محمد بن سلمان به عنوان آمر قتل وی خودداری نماید.
این موضع گیری دوگانه نشان دهنده ماهیت ریاکارانه دفاع بایدن از حقوق بشر است. هم چنین با اینکه دولت بایدن به دلیل تداوم جنگ ظالمانه ائتلاف سعودی در یمن ، ارسال تسلیحات به عربستان سعودی را موقتاً متوقف کرد ، اما این به اصطلاح محدودیت ها فقط برای سلاح های "تهاجمی" اعمال می شود. به همین دلیل و به بهانه تداوم حملات یمنی ها به عربستان ،دولت بایدن به تقویت نظامی هرچه بیشتر رژیم سعودی ادامه می دهد.
عقب‌نشینی بی‌سروصدای آمریکا از مواضع تند علیه سعودی‌ها در حالی است که بایدن هنگامی که تعلیق فروش تسلیحات به سعودی‌ها را اعلام کرده بود، گفت: «آمریکا هرگز اصول خود را پشت درب نمی‌گذارد تا فقط نفت بخرد و سلاح بفروشد». با این حال به نظر می‌رسد این وعده فقط محدود به تعلیق فروش تسلیحات تهاجمی هوا به زمین شده است.
اکنون سعودی ها به بهانه نگرانی در مورد حملات موشکی و پهپادی مقاومت یمن ، برای دفاع از تأسیسات نفتی و استراتژیک خود و نیز  با طرح اتهامات علیه ایران به دنبال دریافت کمک بیشتر از ایالات متحده و در واقع بازسازی روابط ریاض و واشنگتن هستند.
«کولم کویین» کارشناس سیاسی آمریکایی در مقاله ای نوشت : سفر بی‌سروصدای «خالد بن‌سلمان»، برادر ولیعهد عربستان سعودی به آمریکا نشان می‌دهد ساکن جدید کاخ سفید وعده‌های انتخاباتی برای سختگیری به سعودی‌ها را فراموش کرده است.
تغییر آهسته موضع دولت بایدن در قبال عربستان سعودی و از سر گیری رایزنی ها با رژیم سعودی  نشانگر ماهیت دوگانه رویکرد دولت بایدن در قبال ریاض و تاکید مجدد بر این امر است که ملاک اصلی واشنگتن در رابطه با عربستان سعودی ، صرفا منافع و اهداف اقتصادی و ژئو پلیتیکی است.در واقع به رغم ادعاهای حقوق بشری دولت بایدن ، اما ملاحظات استراتژیک و نیز منافع مالی سرشار آمریکا از فروش تسلیحات به رژیم سعودی مانع از هر گونه کاهش روابط با عربستان سعودی می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 تیر 1400 - 8:4:49