طرح صلح طالبان برای افغانستان

چهار شنبه 16 تیر 1400 - 11:37:32
طرح صلح طالبان برای افغانستان

تهران - الکوثر : سخنگوی طالبان مدعی ارائه طرح صلح به دولت افغانستان شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان مدعی شد، مذاکرات و روند صلح افغانستان در روزهای آینده تسریع خواهد شد و انتظار می رود که وارد مرحله مهمی شود.

مجاهد افزود، توافقنامه صلح احتمالا پس از ارائه طرح های صلح دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) و پس از صرف یک ماه زمان، مکتوب خواهد شد.  

سخنگوی گروه طالبان گفت، با این که در نبردها در موقعیت برتر قرار داریم، در مورد گفت و گوها و مذاکرات بسیار جدی هستیم.

ادعای سخنگوی طالبان درباره تسریع در روند صلح و مذاکرات مربوط به آن در حالی مطرح شده است که در نردیک به دو ماه گذشته این گروه  همزمان با متوقف کردن فرآیند صلح از طریق کارشکنی در احیای گفتگوها، بر شدت حملات خود در افغانستان افزوده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، بیش از 80 شهر در ولایات مختلف افغانستان از حدود دو ماه اخیر تاکنون به اشغال طالبان در آمده اند و همچنان حملات این گروه در این کشور نیز ادامه دارد.

 درشرایطی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از برنامه طرح صلح این گروه  و ارائه آن به دولت افغانستان خبر داده است که اقدامات مرگبار این گروه در ولایات مختلف  برای تصرف شهرها به تشدید بیش ازپیش خشونت و درگیری و به خطر افتادن جان مردم این کشورمنجر شده است.

از نظر مردم و دولت افغانستان این ادعای سخنگوی طالبان درباره تسریع درروند صلح همزمان با افزایش ناامنی و بی ثباتی پذیرفتنی نیست و این گروه برای اثبات ادعای خود در این خصوص باید با توقف حملات و برنامه تصرف شهرها و روستاها، زمینه لازم برای مذاکرات صلح و نتیجه بخشی آنرا فراهم کند.

سخنگوی طالبان در ادامه اظهارات خود با اشاره به آنچه وی موضع برتر این گروه در میدان نبرد نامیده است مدعی شده که طالبان برای مذاکرات صلح جدی هستند.

این ادعا در حالی که در حدود یکسالی که از مذاکرات بین الافغانی صلح در قطر سپری شده است، هیات مذاکره کننده طالبان به گفته مقامات افغانستان ،اراده ای برای ورود به مباحت اصلی در روند گفتگوها نداشته است.

این دیدگاه وجود دارد که هدف طالبان از تشدید حملات در افغانستان و در دستور کار قرار دادن برنامه تصرف مناطق مختلف در این کشور، تقویت موقعیت این گروه در مذاکرات صلح پیش رو و همچنین گرفتن امتیازات بیشتر از دولت این کشور در روند این گفتگوها است.

بر همین اساس پیش بینی می شود که در طرح جدید صلح که سخنگوی طالبان به آن اشاره کرده است،امتیازات بیشتری را این گروه از دولت افغانستان طلب کرده باشد.       

 البته باید توجه داشت که این برداشت از سخنان سخنگوی طالبان نیز وجود دارد که اظهارات وی درباره تسریع در روند صلح افغانستان، نشانه ای از نگرانی این گروه درباره احتمال تغییر در تصمیم آمریکا و ناتو ازافغانستان پس از سقوط ده ها شهر توسط طالبان در نزدیک به دو ماه گذشته است.  

با توجه به نگرانی های ابراز شده از سوی برخی مقامات افغانستان درباره برنامه طالبان برای تصرف مناطق مختلف این کشور، ممکن است آمریکا و ناتو به بهانه سو استفاده طالبان از تصمیم برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان از طریق تشدید حملات ، مجددا در این کشور مداخله محدود نظامی کنند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 16 تیر 1400 - 11:37:24