تاکید سران فرانسه، آلمان و چین برضرورت احیای برجام

سه شنبه 15 تیر 1400 - 15:21:7
تاکید سران فرانسه، آلمان و چین برضرورت احیای برجام

تهران - الکوثر : «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در یک گفتگوی تلفنی از طرف‌های حاضر درمذاکرات جاری در وین برای احیای برجام خواستند «پنجره فرصت» موجود برای رسیدن به توافق در این خصوص را مغتنم بشمرند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،آنها همچنین در مورد لزوم پیشبرد مذاکرات برای دستیابی به توافق در اسرع وقت تاکید کردند.

تاکید سران سه کشورعضو گروه 1+4 بر ضرورت استفاده از فرصت موجود برای حفظ توافق هسته ای برجام با توجه به اهمیت این توافق برای حفظ صلح وامنیت منطقه ای و بین المللی معنا پیدا می کند.

به ویژه برای اروپایی ها حفظ برجام اهمیت دو چندان دارد. اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی مرکب از آلمان ، فرانسه و بریتانیا به عنوان اعضای طیف غربی گروه 1+4 بارها مدعی شده اند که با توجه به نقش اساسی برجام در حفظ صلح وامنیت منطقه ای و بین المللی خواهان بقای این توافق بوده و وعده داده بودند که نهایت تلاش خود را دراین زمینه صورت خواهند داد.

چین نیز به عنوان یکی از اعضای طیف شرقی گروه 1+4 در کنار روسیه به عنوان دو قدرت بین المللی که دارای اختلاف دیدگاه های زیادی با آمریکا هستند، موضعی همانند اروپایی ها در این زمینه دارند.

به گفته" شی جین پینگ" رئیس جمهور چین :«برجام نتیجه جریان چندجانبه گرایی است و برای حفظ نظام عدم گسترش سلاح هسته‌ای و صلح و ثبات غرب آسیا اهمیت فراوانی دارد و باید به نحو موثر اجرا شود.»

به رغم حمایت اعضای غربی و شرقی گروه 1+4 از احیای برجام اما مواضع و عملکرد آمریکا در این زمینه کاملا زیر سئوال است. دولت بایدن مدعی است از طریق مذاکرات کنونی در وین که به طور غیر مستقیم با ایران از طریق کمیسیون مشترک برجام صورت می گیرد قصد دارد تا شرایط لازم برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا در مه 2018 خروج این کشور از برجام را به طور رسمی اعلام کرد. ترامپ بارها با انتقاد شدید از برجام آن را بدترین توافق برای آمریکا نامیده بود و تهدید به خروج از آن کرده بود.

دولت بایدن که  داعیه بازگشت به برجام را دارد اما در عمل رویکرد و روندی را در پیش گرفته که می تواند به فروپاشی این توافق بیانجامد.

واشنگتن در جریان مذاکرات وین، خواسته های زیاده طلبانه خود درباره گسترش حوزه زمانی و ماهوی محدودیت های هسته ای ایران از جمله «بندهای غروب»را تکرار کرده است.

بندهای غروب در برجام مربوط به دوره‌ای هستند که برخی تعهدات ایران مطابق توافق به پایان می‌رسند. از سوی دیگر دولت بایدن خواهان گنجاندن موارد دیگری مانند توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران در هر گونه توافق احتمالی است که متضمن بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های ضد ایرانی دوره ترامپ باشد.

ضمن اینکه دولت بایدن اعلام کرده که حاضر به لغو همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست و تنها تحریم‌هایی را لغو خواهد کرد که فکر می‌کند لغو شدن آنها برای بازگشت به برجام لازم است.

جوزف سیرینسیون کارشناس سیاسی آمریکایی می گوید: بایدن تا مسیر خود را اصلاح نکند، خطر از دست رفتن توافق حیاتی هسته‌ای (برجام) وجود دارد.

این مساله اعتراض روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 را برانگیخته است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در نهاد‌های بین المللی مستقر در وین روز دوشنبه در توییتی با اشاره به برخی تلاش ها برای رسیدگی به موضوعات جدید از جمله امنیت منطقه‌ای ومساله توانمندی موشکی ایران در مذاکرات وین نوشت: این به منزله تلاشی برای زدن چند هدف با یک تیر و اقدامی غیرواقعی و غیرسازنده است. هدف مورد توافق در مذاکرات (کنونی در وین) تنها برای احیای برجام اولیه است.

اولیانوف در پیام توییتری دیگری نوشت: بند‌های غروب برجام بخشی از مذاکرات احیای برجام در وین نیست. اشاره این مقام ارشد روسی به تلاش های آمریکا است که قصد دارد به زعم خود با اغتنام فرصت و تحت فشار قرار دادن ایران، به امتیازات بزرگی دست پیدا کند. درحالی که تهران به صراحت اعلام کرده که فقط درباره برجام به صورت کنونی آن حاضر به مذاکره بوده و هر گونه تجدید نظر و تمدید مفاد آن از جمله بندهای غروب را قبول نخواهد کرد، ضمن اینکه حاضر به هیچ گونه مذاکره ای درباره موضوعات فرا برجامی از جمله توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران نیست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 15 تیر 1400 - 15:20:57