خطیب زاده در نشست خبری ؛ بن بستی در مذاکرات وین وجود ندارد

دو شنبه 10 خرداد 1400 - 13:27:34
خطیب زاده در نشست خبری ؛  بن بستی در مذاکرات وین وجود ندارد

تهران- الکوثر: سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هیچ بن بستی در مذاکرات وین وجود نداشته و مذاکرات به نقاط کلیدی رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  آقای خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین افزود: درباره مسائل کلیدی باید تصمیم گیری شود که این هم دقت و وسواس و زمان خودش را لازم دارد.

وی با تاکید بر اینکه نه اجازه می‌دهیم گفتگو‌ها فرسایشی شود و نه تعجیل داریم افزود: ملاک ما تامین منافع عالیه مردم و نظام است و تیم ما دستورالعمل‌ها از مرکز را طابق النعل بالنعل انجام می‌دهد.

اقای خطیب زاده با اشاره به اینکه برجام همان چیزی است که نوشته شده نه بیشتر نه کمتر ادامه داد: آمریکا باید تصمیم بگیرد که یا میراث شکست خورده ترامپ را ادامه دهد یا صفحه را ورق بزند و به تعهدات خود ذیل برجام برگردد و اگر چنین شود پاسخ ایران اجرای کامل برجام است.

وی در خصوص آخرین وضعیت گفتگو‌ها برای تبادل زندانی با آمریکایی‌ها اظهار داشت: آنچه تکذیب می‌شود این است که گفتگو‌های وین هیچ ارتباطی به مسائلی از جمله زندانیان ندارد.

اقای خطیب زاده با بیان اینکه اگر شرایط فراهم شود، ما ذره‌ای تردید نخواهیم کرد که اتباع خود را نجات دهیم افزود: برای جمهوری اسلامی آزادی اتباعی که به گروگان گرفته شده‌اند و به ناحق و به بهانه‌های واهی در زندان‌های آمریکا هستند، در اولویت است و اگر آمریکا این موضوع انسانی را تسهیل کند، فضای بهتری برای گفت‌گو‌ها در وین ایجاد می‌کند.

اقای خطیب زاده همچنین درباره دستگیری یک گردشگر فرانسوی در ایران گفت: جزییات را ندارم و باید بپرسم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با بیان اینکه آینده و صلح و ثبات در افغانستان تمرکز اصلی ما بوده است افزود: سند راهبردی همکاری‌های دو کشور ۹۹ درصد آماده است و یکی دو موضوع است که دولت افغانستان تصمیم خود را اعلام نکرده و سند‌های راهبردی، سند‌های این دولت و آن دولت نیستند.

وی درباره کشتی ایرانی آزاد شده توسط اندونزی نیز گفت: از روز اول تا روز آخر وزارت خارجه نقش داشت در این ارتباط بار‌ها سفیر اندونزی در ایران به وزارت امورخارجه فراخوانده شد و در سفر آقای ظریف به این کشور هم موضوع بررسی و شرایط و ابعاد آن مورد تبادل‌نظر دو طرف قرار گرفت.

اقای خطیب زاده گفت: حل و فصل این موضوع در بستر دوستانه روابط ایران و اندونزی طبیعی بود، البته دادگاه هم عمده اتهامات کشتی را وارد ندانست و بخشی را هم که پذیرفت بخشی بود که دادگاه صالحه اندونزی نشان داد در بستر قضایی بیطرفانه این موضوع حل و فصل شده است.

وی با تاکید براینکه همه بدانند که ایران در خصوص دریانوردی و حقوق بین‌الملل بسیار دقیق است و این دقت و وسواس را در خصوص دوستانمان بیشتر دارد گفت: دادگاه صالحه اندونزی هم ثابت کرد که این موضوع خارج از ملاحظات سیاسی بررسی شد.
اقای خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر این‌که تحریم‌هایی را بررسی می‌کنیم که رفع آن‌ها برای از سرگیری احیای برجام مناسب است، افزود: این‌که آمریکا و مقاماتش چه عنوان می‌کنند به خودشان مربوط است، ولی ما از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد.

وی تصریح کرد: برجام نه بیشتر و نه کمتر باید عینا اجرا شود. درباره برجام جدید هم هیچ وقت گفت‌وگویی نبوده است و مذاکره جدیدی با آمریکا نداشتیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که به دنبال تقویت و طولانی کردن برجام هستیم تا فعالیت‌های ثبات زای ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات و ... را شامل شود خاطرنشان کرد: به جای این‌که سعی کنند دشمن قسم خورده برجام را راضی کنند، بهتر است به تعهدات خودشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردند.

وی افزود: تنها انتخاب و راه‌حلی که بر روی میز وجود دارد برجامی است که در سال ۲۰۱۴ امضا شده است و این بهترین چیزی است که دولت فعلی آمریکا می‌تواند به آن فکر کند و اگر قرار باشد موضوعات دیگری حتی درباره آن فکر هم شود، لیست بلندبالایی از اقدامات مخرب آمریکا و متحدانش در منطقه وجود دارد و اگر آمریکا آماده است درباره آن‌ها گفتگو کند، قطعا لیست اقداماتش فراوان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات پیش رو در عراق و دستگیری یکی از سران حشد الشعبی با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق تاریخی و پر از ابعاد روشن و چند لایه است ادامه داد: ما همواره همه را در داخل عراق دعوت کردیم که در چارچوب سازوکار‌های عراقی به حل و فصل اختلافات خودشان بپردازند.

اقای خطیب زاده گفت: قطعا درباره موضوعاتی که در داخل عراق است اظهارنظر خاصی نمی‌کنیم و همیشه از همه توان خود استفاده کردیم که عراق هر روز بیش از پیش در حال ثبات، امنیت و آرامش قرار داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا پذیرفته همه تحریم‌ها از جمله دوران ترامپ، تروریسم و حقوق بشری را لغو کند؟ افزود: موضع ایران این است که تمامی تحریم‌هایی که دولت ترامپ برضد ایران اعمال کرده همه با هدف محروم کردن ایران از منافع برجامی و از بین بردن برجام بوده و با روح و کلام مندرج در برجام در تناقض قطعی است.

اقای خطیب زاده گفت: نظر تیم مذاکره کننده آمریکا که از طریق کمیسیون مشترک به ما منتقل شده، این است که در برخی از این موضوعات نظرات آن‌ها این نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه ما نظرات خود را قاطع و روشن گفتیم افزود: قطعا در برخی موضوعات کلیدی باید تصمیمات جدی گرفته شود. فکر می‌کنم ما در آن نقطه هستیم که باید تصمیمات مشخصی درباره برخی موضوعات گرفته شود.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
 


دو شنبه 10 خرداد 1400 - 13:27:27