ابراز نگرانی و انتقاد سازمان ملل از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها

پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 10:8:43
ابراز نگرانی و انتقاد سازمان ملل از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها

تهران - الکوثر : آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از اوضاع انسانی دشوار و تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی غزه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، گوترش  در توئیتی نوشت: ما در غزه شاهد رنج انسانی بسیار زیاد و تخریب گسترده خانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی هستیم. من از جامعه بین‌الملل می‌خواهم اطمینان حاصل کند منابع مالی کافی برای عملیات بشردوستانه در غزه وجود دارد. 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که علی‌رغم اعتراضات و مخالفت‌های بین‌المللی، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه ادامه دارد و موجب شهادت و زخمی شدن صدها فلسطینی از جمله شمار زیادی از زنان و کودکان شده است.

گزارش های جدید نشان می دهد که منابع سوخت در نوار غزه تقریباً به طور کامل خالی شده است در حالی که به گفته سازمان ملل، وظایف اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر این است که به کمک های بشردوستانه از جمله مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی بدون مانع اجازه ورود به نوار غزه بدهد. سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در نتیجه حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، دست‌کم 72 هزار نفر آواره شده‌اند.

این در حالی است که کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای از جامعه جهانی خواستار توقف فوری خشونت در نوار غزه و سرزمین های اشغالی و تصمیم گیری قاطعانه برای حل منشا اصلی درگیری ها که نفی حقوق جمعی و فردی مردم فلسطین است، شدند.

نکته مهمی که در این بیانیه به صراحت اعلام شده این است که حملات موشکی اسرائیل به مناطق پرجمعیت غزه در زمره حملات بی رویه و نامتناسب علیه غیر نظامیان بوده و احتمالاً قوانین جنگ را نقض کرده و جرم جنگی محسوب می شود.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین حمله اسرائیل به مقر خبرگزاری های بین المللی را محکوم کرده و تاکید کردند که خشونت یا تهدید علیه روزنامه نگاران بویژه روزنامه نگاران حاضر در منطقه درگیری، آزادی بیان و حق انتشار اخبار توسط رسانه ها را نقض می کند.

تصریح این کارشناسان برجسته حقوق بشر بر اینکه حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع باریکه غزه جنایت جنگی محسوب می شود بار دیگر تاکیدی بر این امر است که این رژیم هیچ خط قرمزی در ارتکاب انواع جنایات و حتی استفاده از بمب های فسفری علیه فلسطینی ها در غزه ندارد در حالی که کاربرد این سلاح در چارچوب قوانین بین المللی غیر قانونی تلقی می شود.

در عین حال حمایت گسترده غربی ها به ویژه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان از عملیات نظامی جنایتکارانه اسرائیل علیه فلسطینی ها در غزه به بهانه دفاع از خود، ماهیت غیر انسانی و ریاکارانه ادعای حمایت از حقوق بشر توسط این کشورها را به خوبی نشان می دهد.

این در حالی است که نگاهی به تلفات انسانی و خسارات بسیار گسترده به خانه ها و تاسیسات زیر بنایی  در باریکه غزه نشان می دهد که تل آویو به بهانه مقابله با حملات راکتی مقاومت فلسطین ، عملا قصد نسل کشی و نابودی جمعی مردم غزه را دارد.

اکنون رژیم صهیونیستی هیچ محدودیتی را علیه اماکن و نقاطی که مورد حمله قرار می دهد رعایت نکرده و به همین جهت آشکارا منازل فلسطینی ها را مورد اصابت بمب های هدایت شونده دقیق چند صد کیلویی قرار می دهد تا از کشتار هر چه بیشتر مردم بی دفاع غزه اطمینان حاصل کند.

«مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی و هماهنگ‌کننده امدادهای اضطراری سازمان ملل با ابراز تأسف درباره وضعیت فلسطینیان در غزه گفت: «در غزه، از گزارش‌هایی مبنی بر تداوم بمباران اسرائیل بسیار نگران هستم. هیچ مکان امنی در غزه که در 13 سال گذشته، دو میلیون نفر به اجبار از دیگر نقاط جهان جدا شده‌اند، وجود ندارد».

این در حالی است که آمریکا به عنوان حامی اصلی و همیشگی اسرائیل روز سه شنبه در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل برای چهارمین بار مانع از صدور بیانیه ای از سوی این شورا در محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و درخواست توقف این حملات کور و وحشیانه گردید.

"ریاض منصور" سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد ناتوانی شورای امنیت در صدور قطعنامه درباره وقایع فعلی یا صدور بیانیه‌ای برای پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه را "ننگ آور" دانست.

واقعیت این است که آمریکا با استفاده حق وتوی خود تاکنون حداقل 44 بار مانع از تصویب قطعنامه ها در شورای امنیت در راستای محکومیت اسرائیل شده است و دولت دموکرات بایدن  نیز که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارد این روند جانبدارانه و غیر انسانی را ادامه می دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 10:8:35