جنگ سیف القدس و پیامدهای آن برای رژیم صهیونیستی

جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 20:12:46
جنگ سیف القدس و پیامدهای آن برای رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : چهار روز از آغاز جنگ اسرائیل و مقاومت فلسطین موسوم به جنگ «سیف القدس» می‌گذرد. اگرچه اسرائیل به لحاظ وارد کردن تلفات انسانی و خرابی‌های شهری، دست برتر را دارد، اما این جنگ به دلیل تبعات متعددی که برای اسرائیل داشته، زنگ هشدار برای این رژیم محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اولین نکته این جنگ، حجم انبوه شلیک راکت‌ها و موشک‌ها از سوی باریکه غزه به سمت اراضی اشغالی است. ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد طی سه روز نخست جنگ بیش از 1500 راکت و موشک از سوی باریکه غزه به سمت شهرهای فلسطین اشغالی شلیک شده است. ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام از شلیک موشک میان برد «عیاش» به سمت فرودگاه «رامون» خبر داد و گفت که این موشک برد ۲۵۰ کیلومتری و قدرت تخریب بالایی دارد. 

این تعداد موشک، افزایش برد موشک‌ها و همچنین اعلام گروه‌های مقاومت مبنی بر آمادگی برای یک جنگ طولانی مدت که بیانگر وجود انبارهای ذخیره سلاح است، در حالی است که غزه از سال 2006 تاکنون تحت محاصره همه‌جانبه قرار دارد. بنابراین، گروه‌های مقاومت از محاصره تحمیلی به عنوان فرصتی برای خوداتکایی نظامی بهره گرفته‌اند و این یک هشدار برای اسرائیل است. 

دومین نکته این است که 8 کشته، دهها زخمی و پناه بردن مردم به پناهگاه‌ها در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که شمار زیادی از راکت‌ها و موشک‌های شلیک شده از گنبد آهنین اسرائیل عبور کردند. بنابراین، سامانه گنبد آهنین در این جنگ از دو منظر قابل تحلیل است. از یک سو، در مقابل شلیک انبوه راکت و موشک گروه‌های مقاومت ناتوان نشان داد و از سوی دیگر استفاده از این سامانه هزینه مادی سنگینی برای اسرائیل بر جای می‌گذرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، هر رهگیری سامانه گنبد آهنین ۸۰ هزار دلار هزینه دارد. در واقع، صهیونیست‌ها برای مقابله با موشک‌ها و راکت‌هایی که از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی شلیک می‌شود و قیمتی به‌ شدت پایین و در حد چند هزار دلار دارد، مجبور هستند موشکی را شلیک کنند که ۸۰ هزار دلار هزینه دارد.

سومین نکته این است که مقاومت فلسطین بر خلاف جنگ‌های قبلی، در جنگ اخیر توانایی خود در ضربه زدن به نقاط استراتژیک و راهبردی اسرائیل نظیر فرودگاه‌ها را نشان داده است. در همین راستا، مقاومت فلسطین توانسته است با شلیک موشک مسیر تمامی هواپیماهایی که به سمت فرودگاه «بن گوریون» پرواز می‌کردند را تغییر دهد. در همین حال فرودگاه بین‌المللی «رامون» در ۲۲۰ کیلومتری جنوب غزه نیز پس از شلیک موشک حماس تعطیل شد. این توانایی بیانگر آسیب‌پذیری‌های اسرائیل و هشدار جدی به این رژیم در صورت ادامه جنگ است. 

چهارمین نکته نیز این است که جنگ قدس و قابلیت بازدارندگی نیروهای مقاومت فلسطین، بحران‌های خفته اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی را آشکار کرد. اسرائیل هم جمعیت یکدست ندارد و هم جمعیتی با فرهنگ سیاسی و اجتماعی یکسان ندارد بلکه اغلب شهروندان آن از دیگر کشورها به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند. در روزهای اخیر که جنگ آغاز شد، یک عرب تبار در «بت یم» توسط یهودیان افراطی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در یک شهروند عرب‌تبار نیز یک شهروند یهودی‌تبار را مورد ضرب و شتم قرار داد. در واقع، جنگ سبب آشکار شدن نزاع و شکاف هویتی در درون جامعه اسرائیل شد و این خود هشداری مهم و جدی برای این رژیم است. در همین راستا، «یائیر لاپید»، رهبر حزب یش عتید که مامور به تشکیل کابینه نیز است، در این خصوص گفت آنچه در خیابان‌های اسرائیل شاهد هستیم، خطری وجودی و جدی است.

پنجمین نکته و پیامد جنگ، افزایش احتمال تداوم بن بست سیاسی در اسرائیل است. نتانیاهو در فرصت 28 روزه پس از انتخابات مارس گذشته موفق به تشکیل کابینه نشد و رئیس رژیم صهیونیستی یائیر لاپید را مامور به تشکیل کابینه کرد. لاپید در تلاش بود با فهرست عربی «رعم» برای تشکیل کابینه به توافق برسد، اما این جنگ تقریباً ائتلاف با این فهرست عربی را غیرممکن کرده است. به نظر می‌رسد اسرائیل در مسیر برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی در دو سال و نیم اخیر قرار گرفته است. پس از آغاز جنگ کنونی، یکی از تحلیل‌ها این بود که نتانیاهو به این جنگ برای بقای در قدرت نیاز دارد و اکنون به نظر می‌رسد جنگ منجر به تداوم بن بست سیاسی در اسرائیل و تامین منافع شخصی نتانیاهو خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 19:47:53