استقبال اشرف غنی از خروج نظامیان خارجی از افغانستان

جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 19:24:54
استقبال اشرف غنی از خروج نظامیان خارجی از افغانستان

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری افغانستان خروج نیروهای خارجی را بزرگ‌ترین فرصت در تاریخ معاصر این کشور دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمد اشرف غنی پس از ادای نماز عید سعید فطر با تبریک این عید به مردم افغانستان ، دفاع از خون شهدای مدرسه کابل و دیگر قربانیان حوادث این کشور را دفاعی ملی دانست.

اشرف غنی افزود: پیشرفت نظام جمهوریت در این است که هر رئیس جمهور پس از مدتی رفتنی باشد و می بایست به خواست ملت گوش کند.

غنی همچنین گفت: طالبان باید به انتخاب یک راه حل اساسی و سیاسی فکر کنند چرا که جنگ و خونریزی راه حلی برای مشکلات این کشور نیست.

در همین حال منابع خبری افغانستان از نشست اشرف غنی با حامد کرزی رئیس جمهوری سابق این کشور و گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی در خصوص بررسی اخرین تحولات صلح خبر دادند.

سخنان رئیس جمهوری افغانستان درباره آنکه خروج نظامیان خارجی از این کشور نقطه عطفی در تاریخ معاصر افغانستان است  حاکی ازتاثیرات پایان اشغال این کشور توسط آمریکا و ناتو است.

در حدود بیست سال گذشته آمریکاو متحدانش در ناتو به بهانه مبارزه با تروریسم ومهار طالبان در افغانستان،خسارات جبران ناپذیری را بر این کشور تحمیل کردند که در شرایط کنونی که کاخ سفید تصمیم به خروج نیروهایش از افغانستان گرفته است این مسئله به تعبیر اشرف غنی بزرگترین فرصت تاریخی است که می تواند این کشور را وارد دوره تازه ای از تحولات سیاسی و اجتماعی کند.

 در حدود دو دهه اخیر ملت افغانستان انتظار داشتند آمریکا و ناتو که مدعی مبارزه با افراط گرایی و خشونت در آن کشور بودند زمینه لازم برای بازگشت ثبات و آرامش به افغانستان را فراهم کنند که چنین انتظاری نه تنها محقق نشد بلکه همزمان با افزایش زمان حضور نیروهای خارجی در این کشور،ناامنی و جنگ بیش از پیش در افغانستان گسترش یافت.

دستاورد حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در نزدیک به بیست سال اخیر در افغانستان ،کشته و زخمی شدن صدها هزارنفر از مردم این کشور و از بین رفتن زیرساخت هاوعقب ماندگی های گسترده اقتصادی ناشی از وجود جنگ بود که تا سالیان متمادی آثار زیانبارآن به لحاظ سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و امنیتی زندگی مردم افغانستان را تحت تاثیر قرار خواهد  داد. 

در شرایطی که آمریکا تصمیم گرفته تا سپتامبر پیش رو نظامیان خود را از افغانستان خارج کند این امید در بین مردم این کشور شکل گرفته تا با خروج نیروهای خارجی،انگیزه ادامه جنگ از گروه طالبان گرفته شود و علاوه بر آن با توقف اقدامات خودسرانه و یکجانبه نظامیان آمریکایی و ناتو ،جان مردم افغانستان همچون دوره اشغال این کشور با خطر مواجه نباشد.      

تجربه شش سال گذشته در خصوص اتکای نیروهای مسلح افغانستان به ظرفیت های داخلی برای تامین امنیت پس از اتمام ماموریت نیروهای خارجی در این کشور در پایان سال 2014 نشان داد که افغانستان می تواند بدون حضور و مشارکت نظامیان خارجی با تهدیدات تروریستی مقابله کند و بتدریج بر توانایی های خود برای تامین ثبات و آرامش بیفراید.

با توجه به آنکه در حال حاضرآمریکا  صرفا برخی پایگاه های خود در افغانستان را تخلیه کرده و نیروهای خود را به پایگاه های دیگری در این کشور منتقل کرده است همچنان تردید ها درباره اجرای تصمیم جو بایدن  رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور باقی است و ماه های پپیش رو فرصت راستی آزمایی این وعده بایدن است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 19:24:41