شاخصه‌های نبرد سیف القدس

جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 11:48:28
شاخصه‌های نبرد سیف القدس

تهران - الکوثر : نبرد سیف القدس که از روز دوشنبه گذشته آغاز شد، شاخصه‌های متعددی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یکی از شاخصه‌های این جنگ، زمینه بروز آن است. رژیم اسرائیل با مصادره اماکن و منازل فلسطینی‌های ساکن قدس درصدد اعمال فشار و درهم شکستن اراده جوانان فلسطینی بود تا با این جنایت آنها را وادار به کوچ کند. اسرائیل تغییر بافت جمعیتی، تاریخی و هویتی بیت المقدس از اسلامی به یهودی را در دستور کار قرار داد. این در حالی است که جوانان فلسطینی با نهراسیدن از خشونت نظامیان اسرائیلی، دفاع از هویت فلسطینی قدس و به خصوص مسجد الاقصی را در دستور کار قرار دادند. بنابراین، قدس محور و زمینه ایجاد جنگ را فراهم کرد. 

شاخصه دیگر پیامی است که کابینه اسرائیل از طریق افزایش خشونت در قدس برای دولت آمریکا صادر کرد. «روح‌الله زاد»، کارشناس فلسطین در این خصوص می‌گوید: «با توجه به گسترش راست‌گرایی در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی که تلاش دارند بحث یکسره‌سازی اشغال فلسطین را با خشونت افسارگسیخته پیش ببرند، به نظر می رسد این جریان تلاش دارد تا اراده خود را بر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که تاکید بر راه حل دو دولتی دارد، تحمیل کند.» در واقع، کابینه اسرائیل همچنان سودای اجرایی کردن معامله قرن دونالد ترامپ را در سر دارد، موضوعی که گروه‌های مقاومت فلسطین به آن پی برده و مقابله با آن را در قالب جنگ در دستور کار قرار دادند.

شاخصه سوم مربوط به الگوی رفتاری گروه‌های مقاومت فلسطین است. گروه‌های مقاومت فلسطین ابتدا به اسرائیل هشدار داده و ضرب‌الاجل تعیین و بلافاصله با پایان آن، هشدار خود را اجرایی کردند. این نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت فلسطین عزم جدی دارند برای اینکه در مقابل هیچ جنایتی سکوت نکنند. «بن کسبیت» خبرنگار صهیونیستی در واکنش به اتفاقات نبرد سیف القدس نوشت: «برای اولین بار از زمان تأسیس اسرائیل، یک سازمان فلسطینی به اسرائیل در یک زمان خاص در مورد بیت المقدس هشدار داده و هشدار خود را مطابق با برنامه‌ عملی کرده است.»

یکی دیگر از شاخصه‌های جنگ، قدرت بازدارندگی گروه‌های مقاومت فلسطین است. گروه‌های مقاومت فلسطین به طور مکرر و در فاصله زمانی اندک دهها راکت و موشک را به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند. این شاخصه سبب شد گنبد آهنین اسرائیل شمار زیادی از این راکت‌ها و موشک‌ها را نتواند رهگیری کند. این الگوی رفتاری نشان می‌دهد گروه‌های فلسطین نه تنها از انتفاضه سنگ به موشک رسیدند بلکه شمار موشک‌های آنها به حدی است که در چند دقیقه دهها موشک شلیک می‌کنند. با توجه به این شرایط، «بن کسبیت» خبرنگار صهیونیستی می‌گوید: «حماس موشک‌ها را به سمت پایتخت و همه شهرهای اسرائیل شلیک می‌کند و اسرائیل را مجبور به باز کردن تمام پناهگاه‌هایش می‌کند. حماس قوی‌تر از هر زمان دیگری است.»

شاخصه پنجم نبرد سیف القدس این است که بر خلاف صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان که دچار هراس و شوک شده و زندگی آنها تحت تأثیر قرار گرفته و این سبب فشار بر کابینه اسرائیل شده است، فلسطینی‌ها با حمایت از گروه‌های مقاومت بر هویت فلسطینی قدس و مسجد الاقصی تأکید بیشتری دارند و از جنگ نیز هراسی ندارند. در همین راستا، علی‌رغم تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، ۱۰۰ هزار شهروند فلسطینی امروز پنجشنبه نماز عید فطر را در «مسجدالاقصی» اقامه کردند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 11:48:21