اهداف رژیم صهیونیستی از آغاز رزمایش یک ماهه نظامی

دو شنبه 20 اردیبهشت 1400 - 20:10:54
اهداف رژیم صهیونیستی از آغاز رزمایش یک ماهه نظامی

تهران - الکوثر : ارتش رژیم صهیونیستی از روز یکشنبه رزمایش یک ماهه خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رزمایش نظامی اسرائیل که بزرگ‌ترین رزمایش سال‌های اخیر آن است در شرایطی آغاز شد که از یک سو نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید ناکام بوده و بن بست سیاسی این رژیم همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر مردم اسرائیل از ماه می سال گذشته تا کنون هر هفته روز شنبه با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را به مشکلات اقتصادی اعلام می‌کنند. با توجه به این شرایط، این سوال مطرح می‌شود که دلایل و اهداف برگزاری این رزمایش طولانی مدت یک ماهه چیست؟

مقامات نظامی اسرائیل، هدف اصلی این رزمایش را آمادگی برای مقابله با تهاجم احتمالی گروه‌های مقاومت در منطقه اعلام کردند. در همین راستا، شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از مقامات نظامی این رژیم خبر داد که یکی از اهداف اصلی این رزمایش، مقابله با شلیک گسترده موشک همزمان از مرزهای جنوبی و شمالی و شرقی سرزمین‌های اشغالی است. 

با این حال، این رزمایش ارتباط مستقیمی با شرایط کنونی در باریکه غزه و قدس دارد. نظامیان اسرائیلی در یک ماه اخیر بارها با شهروندان فلسطینی در قدس درگیر شدند که در درگیری‌های سه روز اخیر بیش از 300 فلسطینی زخمی شدند. رژیم اسرائیل نگران این است که این درگیری‌ها با عملیات و حملات موشکی از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین در باریکه غزه مواجه شود. در همین راستا، روزنامه «اسرائیل هیوم» در یادداشتی نوشته است که بزرگ‌ترین چالش کنونی ارتش اسرائیل ممانعت از تبدیل عملیات‌های انفرادی به درگیری همه‌جانبه است. 

علاوه بر این، رزمایش نظامی اسرائیل با رخدادهای امنیتی که سه هفته اخیر در فلسطین اشغالی اتفاق افتاد، ارتباط مستقیمی دارد. انفجار روز 21 آوریل در تاسیسات موشکی اسرائیل و حمله موشکی روز 22 آوریل به نزدیکی منطقه دیمونا که تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در آن واقع شده است و اتفاقا با سامانه‌های گنبد آهنین نیز از آن دفاع می‌شود، اوج آسیب‌پذیری‌های نظامی و امنیتی این رژیم را نشان داده است. این رخدادها شکنندگی امنیتی اسرائیل را ثابت کرده است. این شکنندگی با بن بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تشدید نیز شده است. پیش از این، محافل امنیتی اسرائیل بارها از شکنندگی ارتش این رژیم در صورت وقوع جنگ فراگیر از جنوب و شمال و شلیک صدها راکت و موشک از سمت غزه و لبنان هشدار داده‌اند. بنابراین، برگزاری این رزمایش طولانی مدت، بیش از همه بیانگر هراس شدید رژیم اسرائیل از شکنندگی امنیتی است.

نکته دیگر این است که این رزمایش می‌تواند آمادگی برای جنگ‌های جدید نیز باشد. اگرچه رژیم اسرائیل در شرایطی نیست که توان آغاز جنگ جدیدی را داشته باشد، اما جنگ‌طلبی یکی از شاخصه‌های ذاتی این رژیم است. با توجه به شرایط شکننده‌ای که بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی به لحاظ سیاسی دارد و توان تشکیل کابینه نداشته و امکان دارد پس از 12 سال پست نخست وزیری را به یائیر لاپید واگذار کند، احتمال راه‌اندازی جنگی جدید با هدف تاثیرگذاری بر شرایط سیاسی اسرائیل و به شکست کشاندن تلاش لاپید برای تشکیل کابینه جدید وجود دارد.

بر این اساس، گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان سطح آمادگی نظامی خود را افزایش دادند. رسانه‌های لبنانی از آمادگی کم سابقه حزب‌الله لبنان در مرزهای جنوبی این کشور با سرزمین اشغالی خبر دادند و اعلام کردند از زمان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، استقرار این میزان نیرو بی‌سابقه بوده است. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز روز جمعه در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس درباره این رزمایش هشدار داده و گفته بود: «از صبح یکشنبه که رزمایش دشمن آغاز می‌شود، ما گام‌های آرام و مناسب و به دور از چشم دشمن برخواهیم داشت و کاملاً آماده‌ایم.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 20 اردیبهشت 1400 - 19:4:27