تروریسم دستاورد دو دهه حضور آمریکا در افغانستان

دو شنبه 20 اردیبهشت 1400 - 14:30:11
تروریسم دستاورد دو دهه حضور آمریکا در افغانستان

تهران - الکوثر : حمله تروریستی روز شنبه در غرب کابل پایتخت افغانستان دریک مدرسه دخترانه که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت با محکومیت و واکنش گسترده بین‌المللی و داخلی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تعدادی از سفارتخانه های خارجی در کابل از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه، این اقدام  تروریستی را به شدت محکوم کردند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران این حمله را فرقه گرایانه خوانده و تاکید کرده است که تروریست ها هرگز به اهداف خود برای راه اندازی جنگ فرقه ای و قومی در افغانستان نمی رسند و مسوولان افغانستان عاملان این حملات را مجازات خواهند کرد.

 سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در پیامی ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی آورده است، انفجار تروریستی در کابل و  تصاویر و صحنه‌های دلخراش این حادثه دل هر انسان با وجدانی را به درد می‌آورد.

رئیسی در این پیام افزوده است، هدف قرار دادن کودکان و نوجوانان معصوم آن‌هم در ماه مبارک رمضان کار درنده‌ خویان بزدلی است که بویی از اسلام و انسانیت نبرده‌اند.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در این پیام تاکید کرد مردم ایران در این حادثه دردناک عزادار و همدرد مردم افغانستان این همسایگان عزیز خود هستند.

رئیسی در این پیام خاطرنشان کرد، مبارزه بی‌وقفه با تر‌وریسم و اشغالگری راه نجات ملت های منطقه از این وضع تأسف‌ بار است.

" محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران هم روز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: زمان آن رسیده که تمامی آنهایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان‌داده و یک‌پارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«این بار مدرسه سید الشهدا چهل دختران کابل شاهد به خاک و خون کشیده شدن دخترکان معصوم به دست پلید و دژخیم تفاله های متعفن داعشِ ساخته دست رژیم تروریستی آمریکا بود.»

سایر نمایندگان و مقام های جمهوری اسلامی ایران  نیز به این اقدام تروریستی واکنش نشان داده و به شدت آن را محکوم کردند.

‏تکرار حوادث تروریستی در افغانستان اکنون سالهاست که بر رنج و اندوه مردم این سرزمین افزوده است؛ اما علت این جنایات را در کجا باید دید ؟ در پاسخ به این پرسش بحث ها ی زیادی مطرح است.بی ثباتی سیاسی  ،رقابت برای به قدرت رسیدن گروه ها ، نبود وفاق ملی و اختلافات  قومی و تعصبات ناشی از افراط گرایی مذهبی از جمله علل و عواملی هستند که در این زمینه  ذهن را درگیر چرایی این موضوع می سازد. دراین بین، اما نگاهی به روندهای  سیاسی این کشور در دو دهه گذشته می تواند تصویر و تحلیل روشنتری از علل استمرار نا امنی ها در افغانستان بدست دهد.

واقعیت این است که سرچشمه بسیاری از معضلات این کشور از تروریسم تا جنگ های داخلی و آوارگی میلیون ها نفر به کشورهای دیگر و تبدیل شدن افغانستان  به یکی از قطب بزرگ تولید و قاچاق مواد مخدر، سیاست‌های مخرب آمریکا در غرب آسیا است .

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، در سخنانی  در ابتدای جلسه درس خارج فقه /در بهمن ماه سال 96/ با اشاره به امضای داعش بر ترور صدها نفر از مردم در حوادث تروریستی افغانستان، گفتند : همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق به‌دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند و کشتارهای اخیر در واقع آغاز همین نقشه است.

ایشان، مشغول‌سازی ملت‌های منطقه به خود را سیاست درجه اول امریکایی‌ها دانستند و گفتند: آمریکا به‌دنبال آن است که این منطقه روی خوش نبیند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه به خود مشغول باشند تا به فکر معارضه با عامل خبیث استکبار یعنی صهیونیسم نیفتند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف دیگر آمریکا از ایجاد ناامنی را موجه‌ کردن حضور خود در منطقه بیان کردند و افزودند: آمریکایی‌ها خود عامل اصلی ناامنی در افغانستان هستند و کشتارهایی که به اسم مذهب در این منطقه از حدود بیست سال قبل انجام گرفت، مستقیم یا غیرمستقیم بوسیله عوامل آمریکا بود و اکنون نیز به‌دنبال آن هستند که با ایجاد ناامنی، حضور خود را تأمین کنند و اهداف سیاسی و اقتصادی‌شان را پیش ببرند.

واضح است که اکنون نیز آمریکا درصدد مشروعیت بخشیدن به مداخلاتش در افغانستان است، درحالیکه  تنها راه موثر برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان حفظ وحدت دینی و قومی و گفت و گو برای رسیدن به درک مشترک از امنیت ومبارزه بی‌وقفه با تر‌وریسم و اشغالگری است.

جمهوری اسلامی ایران اماده است که هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه کند و از تلاش های منطقه ای و بین المللی  نیز در این زمینه  حمایت می  کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 20 اردیبهشت 1400 - 14:29:38