افشای ابعاد جدیدی از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردارشهید سلیمانی

دو شنبه 20 اردیبهشت 1400 - 9:22:23
افشای ابعاد جدیدی از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردارشهید سلیمانی

تهران - الکوثر : پایگاه خبری «یاهو نیوز» شامگاه شنبه در مقاله ای به ارائه جزئیات بیشتری درباره عملیات ترور جنایتکارانه سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این مقاله، ابعاد تازه ای از این اقدام جنایتکارانه مانند مشارکت نیروی "دلتا فورس" در این عملیات تروریستی به تفصیل شرح داده شده است.

نکته دیگر مشارکت نزدیک دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل دراین اقدام تروریستی است.

در این مقاله تصریح شده که این عملیات، بر وضعیت راهبردی دولت کنونی آمریکا به ریاست "جو بایدن" در منطقه طی سال‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

مقاله یاهو نیوز بر اساس مصاحبه با 15 مقام کنونی و پیشین آمریکا است که جزئیات جدیدی را درباره ترور سردار سلیمانی و ارزیابی‌های طولانی‌مدت دولت ترامپ در مورد ترور وی و سایر مقامات عالی‌رتبه ایرانی و گروه‌های تحت حمایت آن‌ها را افشا کردند.

این اطلاعات، نشانگر عملیاتی است که پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شد و دارای لیست بزرگ‌تری از افرادی است که اهداف احتمالی برای ترور بودند.

کریستوفر میلر سرپرست سابق وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: «حتی اگر هدف تنش‌زایی نیز نبود، اما در واقع این عملیات بسیار بلند پروازانه تر از ترور یک ژنرال بود. یک لیست کامل از افرادی که ارتش آمریکا برنامه‌هایی برای کشتن آن‌ها را طراحی کرده بود، وجود داشت».

دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در اقدامی جنایتکارانه دستور ترور سردار سلیمانی و همراهان وی را صادر کرد.

سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون "حشد الشعبی" عراق به همراه 8 نفر از همراهان خود بامداد جمعه 3 ژانویه 2020 در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد پایتخت عراق به شهادت رسیدند.

نکته مهم در مقاله یا هو نیوز این است که در آن تصریح شده که نقشه ترور سردار سلیمانی به اوایل دولت ترامپ برمی‌گردد. بعد از اینکه مایک پمپئو ریاست سیا را در سال 2017 برعهده گرفت، او جلسه ای با شرکت گروهی از سران این سازمان را از جمله مرکز ماموریت‌های ضد تروریسم سیا و مرکز فعالیت‌های ویژه شبه نظامی برای بحث درباره ترور سردار سلیمانی تشکیل داد.

در همان سال، پمپئو در جلسات شورای امنیت ملی نیز موضوع ترور عالی ترین نظامی ایران را به عنوان بخشی از استراتژی بالقوه، مطرح کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: بحث در مورد ترور سردارسلیمانی در کاخ سفید در تابستان 2018 آغاز شد، تقریباً در همان زمان که دولت آمریکا به طور رسمی اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌ها را دوباره به عنوان بخشی از استراتژی "فشار حداکثری" بر ایران اعمال می‌کند.

این اطلاعات جدید نشان می دهد که دولت ترامپ از مدت ها قبل از ترور سردار سلیمانی در فکر این امر بوده است.

ضمن اینکه آمریکا در نظر داشته تا  شمار بیشتری از فرماندهان ایرانی را هدف اقدامات تروریستی قرار دهد.

نکته مهم اینکه بهانه آمریکا برای این اقدام جنایتکارانه این ادعا بوده که سردار سلیمانی با هدف طرح ریزی حملات علیه آمریکایی ها و پایگاه های آنها وارد عراق شده بود و حمله هوایی آمریکا نیز یک اقدام پیشگیرانه بوده است. این در حالی است که مقامات ارشد عراقی این ادعا را رد کرده اند.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر موقت عراق در 5 ژانویه 2020 در جلسه پارلمان این کشور اعلام کرد که سردار سلیمانی برای انتقال پیام ایران به عربستان وارد بغداد شده بود.

بدین ترتیب دروغ بودن ادعای واشنگتن کاملا آشکار می شود. در واقع دولت ترامپ از سال 2018  قصد ترور سردار سلیمانی را داشت و به دنبال فرصت مناسبی برای این اقدام بود. از دیدگاه مشاوران نظامی و امنیتی ترامپ، همزمانی حضور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در بغداد که به عنوان دو فرمانده کلیدی ایرانی وعراقی نقش اساسی در مبارزه با داعش داشتند و در عین حال از موانع جدی تحقق اهداف آمریکا در غرب آسیا بودند فرصتی بود که نباید از دست می دادند و بدین ترتیب آمریکایی ها جنایتی بزرگ را با حمله ناجوانمردانه به آنها صورت دادند.

با این حال همان گونه که در مقاله یاهو نیوز هم آمده مقامات ارشد پنتاگون و سیا درباره پیامدهای ترور سردار سلیمانی دچار نگرانی شدیدی بودند. در عمل هم ایران با حمله گسترده موشکی به پایگاه آمریکایی "عین الاسد" که به عنوان یکی از اقدامات اولیه در چارچوب "سیلی سخت" صورت گرفت نشان داد که  توان و شجاعت لازم برای مقابله با اقدامات جنایتکارانه آمریکا را در اختیار دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 20 اردیبهشت 1400 - 9:22:17