واکنش دولت افغانستان به نامه تحریک آمیز طالبان به سران احزاب

جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 17:57:55
واکنش دولت افغانستان به نامه تحریک آمیز طالبان به سران احزاب

تهران - الکوثر : دولت افغانستان، نامه تحریک آمیز گروه طالبان به سران احزاب مخالف دولت برای گفتگوهای انفرادی با این گروه را حرکتی نفاق افکنانه دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، گروه طالبان در جدید ترین اقدامات خود نامه‌هایی به سران  احزاب و شخصیت های سیاسی مخالف دولت  افغانستان ارسال کرده و در آن نامه ها از آنها خواسته است با طالبان به صورت خصوصی وارد مذاکره شوند.

سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: طالبان در این نامه از عبدالله عبدالله رئیس این شورا خواسته است  با طالبان وارد مذاکره شود.

فریدون خوزون افزود،  این اقدام گروه طالبان با هدف ایجاد تفرقه در صف جمهوریت صورت گرفته اما این ترفندهای طالبان تاکنون بی نتیجه بوده و صف جمهوریت محکم و واحد خواهد بود.

منابع در افغانستان همچنین گفته اند چنین نامه ای  برای حامد کرزی رئیس جمهوری سابق  نیز فرستاده شده و از وی خواسته شده است که با طالبان مذاکره کند.

نامه نگاری طالبان با سران احزاب مخالف و برخی شخصیت های افغانستان و دعوت آنان به انجام گفتگوهای خصوصی با این گروه نشانه ای از تلاش طالبان برای ایجاد شکاف در بین گروه های سیاسی این کشور و جلب نظر آنان در مسیر تحقق خواسته هایش است.

با توجه به مخالفت های دولت افغانستان و تیم مذاکره کننده این کشور با خواسته های غیر قانونی طالبان که  در تضاد با منافع ملی و امنیت ملی این کشورقرار دارد ،ظاهرا این گروه سناریوی جدیدی در پیش گرفته است که از طریق مذاکره خصوصی با سران احزاب مخالف و شخصیت های متنقذ در افغانستان بتواند دولت این کشوررا برای تن دادن به این خواسته ها وادار کند.

البته باید توجه داشت که طالبان در حال حاضر در چارچوب آنچه موانع داخلی برای خاتمه جنگ و برقراری صلح در افغانستان می داند، دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور را مانع اصلی بر سرراه توافق برای صلح معرفی کرده است و بر همین اساس درصدد است تا گروه های سیاسی مخالف را با خود در مسیر اعمال فشار بر غنی برای کناره گیری از قدرت همراه کند.  

برنامه طالبان برای جلب نظر گروه های سیاسی مخالف دولت افغانستان برای کمک به تحت فشار قرار دادن اشرف غنی برای کناره گیری از قدرت در حالی است که رئیس جمهوری این کشور بارها اعلام کرده است تنها از طریق برگزاری انتخابات زود هنگام و در بستر قانون اساسی حاضر به واگذاری قدرت است و این گروه تنها از طریق انتخابات می تواند وارد عرصه حکومتداری شود.      

اگر چه برخی تنها برخی گروه های سیاسی از جمله حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار به طور اشکار خواستار کناره گیری فوری اشرف غنی از قدرت است اما بیشتر احزاب این کشور برغم انتقاد از برخی رویه های دولت این کشور اما همراهی با خواسته این گروه را رد می کنند و آنرا در تقابل با منافع ملی می دانند.

به خصوص انکه طالبان انتخابات را پدیده ای غربی می داند  و مراجعه به ارای عمومی و اصل جمهوریت  را فاقد اعتبار و مشروعیت  می داند.   

بر اساس چنین رویکردی در بین اعضای ارشد طالبان  ورود این گروه به عرصه قدرت رسمی در افغانستان نیازی به برگزاری انتخابات و رجوع به ارای مردم ندارد  ودر چارچوب هر گونه توافق برای استقرار صلح در این کشور باید قدرت به طالبان واگذار شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 17:57:47