اذعان آمریکا به قدرت پهپادی ایران

چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400 - 18:26:38
اذعان آمریکا به قدرت پهپادی ایران

تهران - الکوثر : ژنرال "کنت مکنزی" فرمانده ستاد مرکزی نیروهای تروریستی آمریکا مستقر در منطقه غرب آسیا موسوم به "سنتکام" اذعان کرد، قدرت پهپادی ایران باعث شده تا آمریکا قدرت و برتری هوایی خود را در منطقه غرب آسیا از دست بدهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مکنزی در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت که ایران با استفاده از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی، برتری هوایی آمریکا در منطقه را به چالش کشیده است.

وی اذعان کرد قدرت پهپادی ایران باعث شده تا آمریکا برای اولین بار از جنگ کره، برتری هوایی خود را از دست بدهد.

ژنرال مکنزی در پاسخ به سوالی در مورد برتری هوایی آمریکا گفت: استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معنا است که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌ جزیره کره در اوایل دهه 1950 ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم. فرمانده سنتکام تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم شبکه‌ای برای شناسایی و نابودی سامانه‌های پهپادی ایران تولید کنیم، برتری کامل هوایی در اختیار ما نخواهد بود.

اذعان این فرمانده ارشد آمریکایی به قدرت پهپادی ایران در واقع بار دیگر نشان داد که به رغم تبلیغات گسترده رسانه های غربی درباره ضعیف شدن ایران در نتیجه اجرای سیاست فشار حداکثری از دوره ترامپ، اما تهران توانسته در عرصه نظامی با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و متخصصان بومی، نیروی پهپادی عظیمی را ایجاد کند که قادر به چالش کشیدن برتری هوایی آمریکا در منطقه غرب آسیا است.

در واقع پهپاد های ایرانی توانسته اند ضمن انجام انواع عملیات شناسایی از تجهیزات و نیروهای آمریکایی در منطقه در موارد لازم اقدامات رزمی و ضربتی نیز به انجام رسانند و همین مساله موجب شگفتی طرف آمریکایی شده است.

در سند اولیه استراتژی امنیت ملی دولت بایدن که درمارس 2021 تحت عنوان «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی» منتشرشد تاکید شده که ایران به عنوان بازیگری منطقه‌ای، به پیگیری توانمندی‌ها و فناوری‌هایی که "تغییر دهنده قواعد بازی" است پرداخته است.

آنچه مد نظر واشنگتن است دستاوردهای چشمگیر ایران در زمینه فن آوری های پهپادی، موشکی و هسته ای است که با توجه به اهمیت فزاینده آنها در قدرت نظامی و قدرت صنعتی کشورها با واکنش منفی آمریکا مواجه شده است.

ایران در سال های اخیر گام های بسیار بلندی در زمینه توسعه انواع پهپادها و استقاده موثر از آنها در عرصه عملیاتی داشته است.

به گفته مایکل نایتس کارشناس نظامی آمریکایی، پیشرفته ترین استفاده کنندگان پهپادها ایران و گروه های مورد حمایت این کشور از جمله جنبش انصار الله یمن هستند که اسرائیل را در این زمینه به چالش کشیده اند.

پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفاعی و تسلیحاتی به ویژه درعرصه پهپادی امری است که مورد تصدیق دوست و دشمن است. ایران اکنون جزو چند کشور معدود دنیا است که روندی رو به پیشرفت در زمینه طراحی، توسعه و ساخت انواع مختلف پهپادها دارد.

این مساله با توجه به نقش آفرینی روز افزون پهپادها در عرصه های مختلف نبرد های زمینی، هوایی و دریایی و نیز در بسیاری از حوزه های غیر نظامی از اهمیت روز افزونی برخوردار است.

اکنون ایران قادر به طراحی و ساخت و عملیاتی نمودن گستره چشمگیری از پهپادهای کوچک تا پهپادهای بسیار بزرگ و دارای انواع پیشرانه های ملخی و جت است.

این پهپادها قادر به اجرای طیف وسیعی از ماموریت ها از جمله شناسایی، رزمی، تجسسی، حملات انتحاری، گشت زنی و بسیاری وظایف دیگر هستند.

ضمن اینکه با برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران از اکتبر 2020 طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تهران قادر به بازاریابی و فروش گسترده پهپادها است که این مساله نیز از دیگر نگرانی های بزرگ واشنگتن محسوب می شود.

اکنون اظهارات فرمانده سنتکام نشان می دهد که واشنگتن نگرانی جدی درباره قدرت پهپادی ایران و تاثیر منفی آن بر برتری هوایی آمریکا در منطقه دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400 - 18:26:31