عزم ایران و پاکستان برای گسترش روابط دو جانبه

چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400 - 15:36:18
عزم ایران و پاکستان برای گسترش روابط دو جانبه

تهران - الکوثر : «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان شامگاه سه شنبه وارد تهران شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تحکیم روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، بررسی وضعیت مرزهای مشترک و یافتن راهکارهای مفید برای بهبود سطح زندگی در هر دو سوی مرز از مهم‌ترین اهداف سفر وزیر خارجه  پاکستان  به تهران اعلام شده است.

«سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی؛ از افتتاح، سومین مرز رسمی بین دو کشور در "پیشین - مند" همزمان با سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران خبرداد.

«رحیم حیات قریشی» سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران نیز دراظهاراتی در آستانه این سفر ؛ تحکیم روابط دوجانبه به ویژه برداشتن گام‌های هماهنگ برای توسعه مراودات مرزی را از اهداف مهم سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران برشمرد .وی ، طی سخنانی با اشاره به پیشرفت های تحسین برانگیز ایران گفت ،" باید از موقعیت جغرافیایی پاکستان که ما را در کنار یک کشور غنی از انرژی یعنی ایران قرارداده، به طور جدی استفاده کنیم."

سفیر پاکستان در تهران همچنین با اشاره به امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین، این تحول رابه نفع پاکستان برای تامین نیازهای خود به ویژه در حوزه انرژی دانست و اظهار داشت؛امکان همکاری سه جانبه در قالب صادرات گاز ایران به چین از طریق پاکستان وجود دارد.

استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر هفت بازارچه فعال مرزی دارد که پنج بازارچه آن در مرز مشترک با پاکستان است و شامل میرجاوه در زاهدان، پیشین در سرباز، کوهک و جالق در سراوان و ریمدان در چابهار است. همچنین دو بازارچه مرزی در مرز مشترک با افغانستان دارد. این هفت بازارچه مرزی نقش به سزایی در مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه دارند.

ایران و پاکستان با داشتن نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک تا پیش از این تنها از یک گذرگاه مرزی "میرجاوه - تفتان" برخوردار بودند.گشایش مرز ریمدان از نتایج سفر سال گذشته ظریف به پاکستان بود. وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مقامات پاکستانی پیشنهاد کرده بود گذرگاه‌های مرزی دیگری از جمله گذرگاه «پیشین» - «مند» بین دو کشور افتتاح شود و معبرهای ورودی و خروجی میان دو کشور افزایش یابد.

تامین و تسهیل امکانات‌ لازم‌ در مناطق مرزی وتلاش برای تأمین نیازها و معیشت  مرزنشینان در راستای ایجاد‌ امنیت‌ ورونق اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است  .در این راستا  رونق بخشی به بازارچه‌های مرزی در ایجاد اشتغال برای مردم بومی و بالا بردن درآمد آنان از طریق مبادله کالاها، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، حفظ ثبات و امنیت مرزی نقش اساسی داشته است.

جمهوری اسلامی ایران قویا "معتقد است که  با همکاری  کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، می‌توان ،منطقه را از محرومیت ها دور کرد و امنیت را بدون نیاز به حضور بیگانگان تامین کرد و با داشتن امنیت می توان همکاری های اقتصادی را افزایش  داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی  دردیدار "عمران خان" نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراه،  در تهران (۲۱ مهر ۱۳۹۸ )؛ روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی دانستند و تأکید کردند: نگاه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نگاه به یک برادر در همسایگی است و با وجود این فرصت بی‌بدیل، روابط دو کشور باید بسیار گرمتر و بهتر از وضع موجود باشد و امنیت مرزها ارتقاء یابد و برنامه‌های معطل‌مانده مانند خط لوله گاز تکمیل شود.

ازاین دیدگاه ، موضوعاتی که درسفروزیر خارجه پاکستان به ایران مورد تاکید و توجه قرارگرفته ؛ ازجنبه توسعه همکاری اقتصادی با استفاده از ظرفیت های مرزی دارای اهمیت راهبردی و نشاندهنده  عزم  مقام های دو کشور  برای توسعه  روابط ؛ با بهره گرفتن از دو مولفه  "اقتصاد " و "امنیت " است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400 - 15:29:57