پنج واقعیت جنگ یمن در آغاز هفتمین سال جنگ

جمعه 6 فروردین 1400 - 14:11:18
پنج واقعیت جنگ یمن در آغاز هفتمین سال جنگ

تهران - الکوثر : جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از امروز 26 مارس 2021 وارد هفتمین سال شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بعد از گذشت 6 سال، اشاره به واقعیت‌هایی درباره این جنگ حائز اهمیت است. 

نخستین واقعیت این است که در دنیای امروز نمی‌توان با جنگ علیه یک کشور، قدرت را در کشورها تعیین کرد. این موضوع متفاوت از درگیری‌های درون کشوری است چرا که درگیری‌های درون کشوری در صورتی که شدید باشد می‌تواند سبب تغییر در راس قدرت شود. این موضوع در سال 2011 در تونس، مصر، لیبی و حتی یمن مشاهده شد، اگرچه درگیری‌ها در درون این کشورها یکسان نبوده است.

عربستان سعودی در 26 مارس 2015 با مشارکت امارات و چند کشور دیگر و با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به راس قدرت یمن و کنار زدن انصارالله از قدرت، جنگ علیه یمن را آغاز کرد، اما با گذشت 6 سال نه تنها این هدف محقق نشد بلکه انصارالله و متحدانش در صنعا دولت تشکیل داده و امروز سازمان‌یافته‌ترین بازیگر سیاسی در یمن محسوب می‌شوند. 

دومین واقعیت این است که ائتلاف سعودی هرگز یک ائتلاف یکپارچه و منسجم نبوده است. اگرچه این ائتلاف در ابتدا با 10 کشور حمله علیه یمن را آغاز کرد، اما در ادامه دچار فروپاشی شد و حتی حضور همزمان امارات و عربستان نیز با هدف مشترک همراه نبود. امروز عربستان و امارات دغدغه مشترک ندارند. امارات بیش از همه درصدد نفوذ در مناطق جنوبی یمن و تقویت موقعیت منطقه‌ای خود است، اما عربستان سعودی با تهدیدهای درونی ناشی از حمله‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها مواجه شده و دغدغه آن ممانعت از شکست بزرگ‌تر در این جنگ است.

بر همین اساس نیز عربستان سعودی پایان دادن به جنگ در شرایط کنونی را که دست برتر ندارد سازگار با منافع خود نمی‌داند. در همین راستا، «سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی» دبیرکل انصارالله یمن روز پنج شنبه (25 مارس) و در پایان ششمین سال جنگ، اعلام کرد با آنکه همه واقعیات رو شده،‌ عربستان هنوز درس عبرت نگرفته است.

واقعیت سوم این است که عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازنده و اسرائیل بزرگ‌‌ترین برنده جنگ علیه یمن است. عربستان سعودی نه تنها موفق نشد طبق ادعای اولیه خود طی دو هفته پیروز جنگ شود، بلکه پس از گذشت 6 سال در باتلاق یمن فرو رفته است. امروز عربستان سعودی شدیداً نگران حمله‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها است و به نوعی آسیب‌پذیری عربستان آشکار شده و این موضوع در تضاد با این ادعا قرار دارد که عربستان سعودی یک قدرت منطقه‌ای است. قدرت سخت آل سعود در این جنگ زیر سوال رفته است.

در مقابل، رژیم صهیونیستی برنده بزرگ این جنگ بود چرا که از یک سو شاهد جنگ چند کشور مسلمان علیه دیگر کشور مسلمان است و از سوی دیگر عنوان رژیم «کودک کُش» را با عربستان سعودی شریک شده است. دبیرکل انصارالله یمن معتقد است: «اعتماد کورکورانه عربستان و امارات به ارزیابی و گزارش‌های اطلاعاتی آمریکایی صهیونیستی در شناخت دشمن و خطرات، سبب شد که تصمیم‌های اشتباهی بگیرند. » می‌توان گفت جنگ علیه یمن «تله‌ای» بود که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل برای عربستان سعودی ایجاد کردند. 

واقعیت چهارم این است که سازمان ملل متحد و قدرت‌های بزرگ نیز از بازندگان اصلی جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن هستند. با وجود اینکه طبق اذعان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یمن در اثر این جنگ با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی قرن 21 مواجه شد، اما این سازمان هرگز موفق نشد در جهت متوقف کردن جنگ گامی بردارد. در عین حال، سازمان ملل متحد نتوانسته است بی‌طرفی خود را در این جنگ حفظ کند و هر گاه یمنی‌ها دست برتر را در جنگ پیدا کردند سازمان ملل متحد تلاش‌های سیاسی خود را افزایش داده است. عبدالملک الحوثی در این خصوص نیز گفت: «هر گاه ائتلاف متجاوز به یمن در تنگنای اخلاقی، میدانی و سیاسی قرار می‌گیرد، سازمان ملل ورود می‌کند و به یمنی‌ها می‌گوید که دست از جنگ بردارید.» علاوه بر سازمان ملل، قدرت‌های غربی نیز بازنده این جنگ بودند. اگرچه این قدرت‌ها توانسته‌اند از این جنگ منافع اقتصادی خود را با فروش سلاح به عربستان سعودی به دست آورند، اما برای افکار عمومی جهانی ثابت شد که حقوق بشر صرفاً برای قدرت‌های غربی یک ادعا است که با وجود فاجعه انسانی در یمن، دغدغه‌ای برای پایان دادن به جنگ یا متوقف کردن حمایت از عربستان سعودی ندارند. 

واقعیت پنجم این است که مردم مظلوم یمن بزرگ‌ترین قربانیان این جنگ نامتقارن بودند. مطابق آماری که وزارت بهداشت یمن در پایان ششمین سال جنگ اعلام کرد بیش از 43 هزار یمنی در اثر این جنگ کشته یا زخمی شده‌اند. حدود 4 میلیون یمنی در اثر این جنگ آواره شده‌اند. بیماری و گرسنگی نیز دو درد بزرگی است که در اثر این جنگ به مردم یمن تحمیل شده است. مطابق گزارش مرکز حقوق بشر «عین الانسانیه» در یمن 3 هزار و 821 کودک و 2 هزار و 394 زن بر اثر حملات ائتلاف سعودی در شش سال گذشته کشته شده و 4 هزار و 183 کودک و 2 هزار و 815 زن نیز زخمی شده‌اند. اینها صرفاً برخی از خسارت‌های انسانی این جنگ است. این جنگ خسارت‌های غیرانسانی زیادی نیز داشته که تأثیر مستقیم بر شهروندان یمنی داشته است. از این رو، می‌توان گفت شهروندان یمنی که فقیرترین شهروندان در غرب آسیا هستند، بزرگ‌ترین قربانیان جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن بودند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 فروردین 1400 - 14:11:8