دیدگاه دبیرکل حزب الله درباره وضعیت کنونی کابینه لبنان

جمعه 29 اسفند 1399 - 17:9:35
دیدگاه دبیرکل حزب الله درباره وضعیت کنونی کابینه لبنان

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته به مناسبت روز جانباز سخنرانی کرد که بخش اصلی این سخنان به موضوع کابینه در لبنان اختصاص داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تاکنون دلایل مختلفی از سوی شخصیت ها و صاحب نظران داخلی و خارجی در خصوص تشکیل نشدن کابینه لبنان مطرح شد، اما سید حسن نصرالله دیدگاهی خاص در این خصوص دارد. وی معتقد است دشمنان مقاومت تلاش دارند با شدت بخشیدن به اختلاف های سیاسی ، در لبنان جنگ داخلی راه اندازند. به عبارت دیگر، تشکیل نشدن کابینه لبنان از حامیان جدی به خصوص خارجی برخوردار است.

سید حسن نصرالله گفت برخی طرف‌های خارجی و داخلی به دنبال سوق دادن کشور به جنگ داخلی هستند و برای این کار به دنبال «سوخت و هیزم» هستند.
عامل دیگر از دید سید حسن نصرالله، تسویه حساب برخی جریان های داخلی و بازیگران خارجی با حزب الله است. به عبارت دیگر، مخالفان مقاومت سعی دارند مشکلات لبنان را به گردن حزب الله بیندازند و منافع خود را با تداوم بی دولتی در لبنان تامین کنند. به تعبیر سید حسن نصرالله ، برخی در تعامل با این بحران‌‌ها می‌گویند همه مشکلات لبنان زیر سر سلاح لبنان است.
این دیدگاه مخالفان نشان می دهد که به خصوص محور عربی/عبری/غربی که از نقش آفرینی حزب الله در تحولات منطقه و به ویژه در مبارزه قاطع با تروریسم و همچنین مقابله با تهدیدهای اسرائیل و نهایتا تقویت موقعیت ایران به عنوان رهبر جریان مقاومت در منطقه ناراضی هستند، سعی می کنند به گونه ای صحنه سیاسی لبنان را طراحی کنند که از یک سو حزب الله در ساختار قدرت نقش چندانی نداشته باشد و از سوی دیگر حزب الله خلع سلاح شود.
عامل سوم از دید سید حسن نصرالله، نادرست بودن ایده تشکیل کابینه غیر حزبی یا تکنوکرات است. دبیرکل حزب الله لبنان، تشکیل نشدن کابینه را تنها یکی از مشکلات این کشور می داند. وی با بیان اینکه مشکلات کنونی لبنان نتیجه سیاستهای چند دهه اخیر است، عنوان کرد  بحران، صرفاً تشکیل دولت نیست؛ تشکیل دولت، آغاز مسیر حل بحران است. بر این اساس، دبیرکل حزب الله لبنان معتقد است: «کابینه متخصصان اگر تشکیل شود هرگز نمی‌تواند مقاومت کند و نخواهد توانست مسئولیت بحران در کشور را برعهده بگیرد». بنابراین دلیل نادرست بودن ایده کابینه تکنوکرات این است که از یک سو دیگر گروههای سیاسی را در تشکیل کابینه نادیده می گیرد و از سوی دیگر چنین کابینه ای نمی تواند مشکلات لبنان را حل کند و این کشور دچار دور باطل بی ثباتی سیاسی و افزایش نارضایتی های مردمی خواهد شد.
با وجود این مشکلات، اما سید حسن نصرالله عنوان کرد اگر میشل عون و سعد الحریری روز دوشنبه آینده بر کابینه تکنوکرات به توافق برسند حزب الله با این کابینه همراهی خواهد کرد.
نکته پایانی این است که دبیرکل حزب الله لبنان چاره و راه حل مشکلات کنونی لبنان را در نظر گرفتن سه اصل حکمت، عقلانیت و مسئولیت از سوی احزاب و جریانهای سیاسی این کشور عنوان کرد، سه اصلی که اکنون زیر سایه ارجحیت منافع شخصی، گروهی و حتی در نظر گرفتن منافع کشورهای خارجی در لبنان نادیده گرفته می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 اسفند 1399 - 17:9:29