معادله سه‌گانه ارتش ، ملت و حشد الشعبی در تحولات امنیتی عراق

سه شنبه 5 اسفند 1399 - 12:28:59
معادله سه‌گانه ارتش ، ملت و حشد الشعبی در تحولات امنیتی عراق

تهران - الکوثر : «فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشد الشعبی عراق در بازدید از منطقه «الطارمیه» در شمال بغداد که روز شنبه شاهد درگیری تروریست‌های داعش با نیروهای امنیتی مشترک عراق بود، از شکل‌گیری معادله امنیتی جدید سه جانبه شامل نیروهای حشد الشعبی، نیروهای امنیتی و مردم خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عراق بار دیگر شاهد افزایش تحولات امنیتی است. خروج نظامیان آمریکایی از عراق به یک مطالبه مردمی تبدیل شد و تهدیدها علیه این نظامیان نیز به طور روزافزون افزایش می‌یابد. دولت جدید آمریکا که مخالف خروج نظامیان این کشور از منطقه غرب آسیا و به خصوص عراق است، در رویکرد جدیدی تلاش دارد نظامیان خود را در قالب ناتو در عراق حفظ کند. در همین راستا، «ینس استولنبرگ»، دبیرکل ناتو اخیراً از افزایش 8 برابری نیروهای این سازمان در عراق خبر داد. 

این رویکرد ناتو و آمریکا در حالی است که صحنه امنیتی عراق شاهد نقش‌آفرینی فعال و موثر نیروهای بومی این کشور در مبارزه با بازمانده‌های گروه تروریستی داعش است. در همین راستا، در روزهای اخیر عملیات الطارمیه در شمال بغداد در جریان است که تاکنون دهها نفر از اعضای گروه تروریستی داعش به هلاکت رسیدند و چند نفر نیز از نیروهای حشد الشعبی به شهادت رسیدند. همچنین در این درگیری‌ها، نیروهای مقاومت توانستند «والی طارمیه» و نیز «مفتی شرعی» داعش را به هلاکت برسانند.

آنچه در جریان عملیات الطارمیه مشهود بود، همکاری ارتش، حشد الشعبی و مردم در مقابله با تروریست‌ها بود. بر همین اساس نیز فالح الفیاض از شکل‌گیری معادله سه‌گانه جدید در تحولات امنیتی عراق خبر داد. شکل‌گیری این معادله سه‌گانه از چند بعد اهمیت دارد.

بعد اول این است که در لبنان نیز مثلث ارتش، ملت و حزب‌الله از مدت‌ها قبل وجود دارد و عملکرد سازنده‌ای نیز در رخدادهای این کشور داشته است. شکل‌گیری چنین الگویی در عراق گویای این است که این مثلث در کشورهای دیگر عضو مقاومت در حال تکثیر است و این می‌تواند جایگاه داخلی و منطقه‌ای مقاومت را ارتقا دهد. 

بعد دوم این است که شکل‌گیری چنین الگویی به منزله تقویت تفکر «بومی کردن» امنیت در سطح منطقه غرب آسیا است. تفکر امنیت بومی ضمن تکیه بر ارتش و مقاومت به نیروهای مردمی نیز توجه ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد این خط و سیر فکری امنیتی در سطح منطقه روند افزایشی دارد و فشارهای خارجی نه تنها سبب تضعیف این معادله سه بعدی نشده بلکه به عنوان یک الگوی موفق در درون کشورها پذیرفته نیز شده که نمونه تازه آن در عراق است. 

بعد سوم این است که شکل‌گیری معادله ارتش، مقاومت و مردم به معنای بی‌نیازی به بازیگران خارجی برای تأمین امنیت کشورها است. در حالی که برخی در داخل عراق درصدد هستند این پیام را منتقل کنند که در صورت خروج نظامیان آمریکایی، عراق با معضل و خلاء امنیتی مواجه خواهد شد، همکاری ارتش، مقاومت و مردم و موفقیت‌هایی که در مبارزه با تروریسم داشته، خط بطلانی بر امنیت وارداتی و مداخله‌گرایانه در این کشور کشیده است. 

بعد چهارم نیز این است که تداوم و تقویت همکاری ارتش، مقاومت و مردم به خصوص در عراق می‌تواند دستاوردهای ملموس‌تری در بعد امنیتی و مبارزه با تروریسم داشته باشد. در همین راستا، «نصر الشمری»، معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» با تمجید از عملیات الطارمیه، گفت استمرار و ادامه چنین عملیاتی می‌تواند سبب شود همه سرکرده‌های جنایتکار به دام بیفتند و نقشه‌های تروریستی در عراق خنثی شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 اسفند 1399 - 12:28:30