تاکید جمهوری اسلامی ایران بر مطالبات مشروع خود در چارچوب برجام

یک شنبه 26 بهمن 1399 - 12:3:10
تاکید جمهوری اسلامی ایران بر مطالبات مشروع خود در چارچوب برجام

تهران - الکوثر : امریکا و اروپا که بدعهدی در برجام را به نهایت رسانده اند اکنون در توهم گرفتن امتیاز ازایران هستند تا توافقی را که خود نقض کرده اند با رنگ و لعاب تازه ای به نام توافق جدید با ایران وارد میز مذاکره کنند .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران در همین راستا روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک باردیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این بیانیه ؛در پیامی در توییتر به بدعهدی سه کشور اروپایی در ایفای تعهدات خود بر اساس توافق برجام اشاره کرد و نوشت : «طبق کدام منطق ایران موظف به متوقف کردن آن دسته از اقدامات اصلاحی است که یک سال تمام بعد از خروج آمریکا از برجام- که همچنان به نقض توافق ادامه می‌دهد- اتحاذ کرده‌ است؟»

در این زمینه این سوال اساسی وجود دارد که آیا سرنوشت برجام  که شورای امنیت آنرا تایید کرد به کجا رسیده است وآیا طرف های برجام به تعهدات خود پایبند بوده اند که جایی برای توافق دیگری باقی مانده باشد ؟

واقعیت این است مطالبه ایران بازگشت امریکا به برجام نیست بلکه رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپا است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب  در دیدار اخیر جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، در سالروز بیعت تاریخی همافران با امام خمینی(ره) در۱۹ بهمن ۵۷ ؛ درخصوص برجام تصریح کردند ؛ 

 "ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد."

واضح است که هدف از فشار حداکثری برایران ، گرفتن  امتیاز در ازای انجام تعهدات برجام است که هیچ منطقی این باج گیری را تحت هیچ عنوانی نمی پذیرد  .در این سناریو، "جوبایدن" رییس جمهور جدید امریکا به جای آنکه به خواسته برجامی ایران پاسخ دهد ،مسیر خطاهای گذشته  را در پیش گرفته است. اکنون  ؛ اگر همان مسیر تکرار شود چه تضمینی وجود دارد که چهار سال دیگر امریکا  باز هم توافق را ملغی نکند؟

"عبدالباری عطوان " تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید :

"اصلا فلسفه برجام  چیست؟ توافقنامه هسته ای توافقی است که دولت اوباما، یعنی زمانی که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود با آن موافقت کرد، به همین دلیل است که ایران به آمریکا می گوید شما باید به بندهای توافقنامه پایبند باشید و در قبال پایبندی خود، از ایران بخواهید بدان پایبند باشد. در چنین شرایطی بیان اینکه باید با هم پیمانانمان مشورت کنیم، در پی توافق جدید باشیم، برنامه موشکی ایران باید برچیده شود، ایران باید از حمایت شبه نظامیانش در منطقه دست بردارد برای چیست؟ آنان می خواهند دست ایران را از همه چیز کوتاه کنند و این کشور را به تسلیم وادارند همانگونه که پس از جنگ کویت، صدام را به تسلیم واداشتند یا معمر قذافی و دیگران را به تسلیم واداشتند."

ایران در واقع در واکنش اعتراضی به پایبند نبودن آمریکا و دیگر طرف ها به تعهدات برجامی، بخش هایی از تعهدات خود را در این توافق مطابق ساز و کارهای قانونی  پیش بینی شده در برجام کاهش داده است. ایالات متحده اما برمبنای  محاسبات غلط ، در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های لغو شده را باز گرداند وتحریم های جدیدی را با عناوین ساختگی  و اتهام های دروغین بر ایران اعمال کرد و کشورهای دیگر را برای اجرای این تحریم ها تحت فشار قرار داده است.بنابراین؛ تنها راه منطقی برای امریکا و اروپا؛ بازگشت به تعهدات برجام است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 26 بهمن 1399 - 12:3:2