پیشرفت های علمی ایران در عرصه هوا - فضا؛ پاسخی هوشمندانه به تحریم های آمریکا

سه شنبه 14 بهمن 1399 - 18:23:54
پیشرفت های  علمی ایران در عرصه هوا - فضا؛ پاسخی هوشمندانه به تحریم های آمریکا

با پرتاب موفق ماهواره بر «ذوالجناح» ؛ یک گام مهم تحقیقاتی در عرصه پرتاب ماهواره برداشته شد. از مهم‌ترین دستاورد‌های این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «احمد حسینی» سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران عصر دوشنبه در باره ویژگی های فنی و تحقیقاتی این پروژه گفت؛ این  "ماهواره بر"، از نظر ویژگی‌های فنی قابل رقابت با ماهواره بر‌های روز دنیا است و دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلو گرم در مدار ۵۰۰ کیلو متری را داراست. 

"نعمت حسنی"، استادیار و محقق  دانشگاه شهید بهشتی در رشته مهندسی عمران، آب و محیط زیست می گوید ؛ فناوری‌ های فضایی، یکی از مهمترین ابزار مدیریت توسعه به شمارمی رود  . پیش بینی مخاطرات و تغییرات شرایط آب و هوایی ومخاطرات ناشی ازاین تغییرات با استفاده از فناوری فضایی از الزامات توسعه پایدار و پیشرفت در عرصه های تولید است .
کارکرد اصلی این فناوری استفاده ازماهواره‌ است و  اطلاعات مورد نیاز برای پایش مخاطرات طبیعی از طریق ایستگاه‌های فضایی دریافت می‌شود.از این فناوری  در قبل، حین و پس از وقوع مخاطرات طبیعی می‌توان بهره برد.در حال حاضر با بسترسازی‌هایی که سازمان فضایی ایجاد کرده، پایش برخی از این مخاطرات با استفاده از فناوری فضایی در کشورامکان پذیر شده است.

اکنون با پیشرفت های افتخار آفرین دانشمندان ایرانی در عرصه علوم هوا -فضا ،ایران در زمره 10 کشور برتر جهان در دانش فضایی قرار گرفته است.

ایران در سال گذشته با تمرکز روی ماهواره‌بر‌ها توانست گام مهمی در پرتاب ماهواره‌ها بردارد و بعد از ساخت ماهواره‌های بومی و استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی خود، توانست یک گام جلوتر بردارد و روی ماهواره‌بر‌ها تمرکز کند تا به چرخه کامل ماهواره دست پیدا کند.

در حال حاضر ساخت پایگاه پرتاب ماهواره در اختیار ۶ کشور است و ایران رتبه بعدی از نظر توسعه پایگاه فضایی را در اختیار دارد.

عزم جمهوری اسلامی ایران برای  پیشرفت و توسعه علمی برغم تحریم ها و فشار حداکثری امریکا  نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران روند و حرکت پرشتاب  توسعه علمی کشور را معطل دروغ پردازی ها و فضاسازی های رسانه ای  بیگانگان نخواهد کرد.آمریکا و متحدان این کشور حتی  پرتاب ماهواره علمی و پژوهشی ایران را بهانه قرار داده اند تا برنامه موشکی ایران را بعنوان تهدید برای امنیت معرفی کنند. این توانمندی ها ،اما ماهیت علمی داشته و تاکید بر این نکته دارد که ملت ایران شایسته  پیشرفت و توسعه است.

«مرتضی براری» رئیس سازمان فضایی ایران  با اشاره به تحریم ها می گوید؛جوانان ما یاد گرفته اند که با این محدودیت ها به راه خود ادامه دهند. بنابراین؛ این تحریم ها  ، هیچ شرایط جدید را بر ما اعمال نکرده است .با وجود تمام محدودیت‌های اعمالی، جمهوری اسلامی ایران به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته است. طراحی و ساخت ماهواره، پرتاب آن، دریافت داده ها و در نهایت استفاده از داده‌های دریافتی چرخه کامل این فناوری را شکل می دهد.

پرتاب موفق ماهواره بر«ذوالجناح» یکبار دیگر به دشمنان ملت ایران نشان داد فعالیت های علمی و بومی جمهوری اسلامی ایران نه تنها متوقف نشده بلکه با موفقیت های  بیشتر همچنان پر شتاب  ادامه دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 14 بهمن 1399 - 18:23:32