توسعه صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران با برجام و بدون برجام

جمعه 10 بهمن 1399 - 10:38:54
توسعه صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران با برجام و بدون برجام

تهران - الکوثر : توسعه صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران در بحبوحه اما و اگرها و ادعاهای آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام ادامه دارد و نشان می‌دهد، ایران با برجام و بدون برجام برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را پیگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایران در واکنش به انفعال اروپایی‌ها و خروج آمریکا از برجام، پنچ گام کاهشی تعهدهای برجامی برداشت و اخیرا هم برای ملزم کردن طرف‌های دیگر برجام به اجرای تعهدهای خود، غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را در سایت هسته‌ای فردو قم آغاز کرده است.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، دولت ایران را ملزم کرده است در بازه زمانی مشخص اقدامات جدیدی را برای مجاب کردن طرف‌های برجام با هدف منتفع شدن ایران از مزایای این توافق عملی کند.

اکنون غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم به عنوان گام نخست درچارچوب قانون مجلس شورای اسلامی ایران برداشته شده است. در همین زمینه؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از فرایند غنی‌سازی 20 درصد در سایت هسته‌ای فردو گفت: بر اساس قانون مجلس، روند غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم به خوبی پیش می‌رود.

این گام نشان می‌دهد، ایران روی اصول خود جدی است و منافع و مصالح ملی خودش را به اما و اگرهای طرف‌های مقابل پیوند نمی‌زند. ایران با تعهد به برجام نشان داد که همه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز بوده و به این موضوع بارها در گزارش‌های دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان شده است.

ایران برای اثبات بیش از پیش حُسن‌نیت خود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی‌های بیش از انتظار را هم پذیرفته اما اکنون با توجه به تداوم انفعال طرف مقابل، وضعیت تغییر کرده است. اگر تا 21 فوریه 2021 تحریم‌های ایران لغو نشود، گام‌های بعدی درچارچوب قانون مجلس شورای اسلامی برداشته می‌شود.   

درهمین چارچوب؛ کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه در توئیتر نوشت: قانون مجلس شورای اسلامی، فرصت دیگری را برای حفظ همکاری کاملا بی‌سابقه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق برداشتن تحریم‌ها فراهم کرده است و اگر این فرصت از بین برود،  همکاری فوق‌العاده کنونی به همکاری عادی باز می‌گردد.   

ایران همواره تعهدهای برجامی خود را عملی کرده است و اکنون توپ در زمین آمریکا و اروپاست تا اینکه هر چه سریعتر با لغو تحریم‌ها، ایران بتواند از منافع اقتصادی برجام بهره ببرد. اگر تحریم‌ها لغو شود و فروش نفت، مبادلات بانکی و حمل و نقل دریایی ایران به حالت عادی برگردد، ایران هم به تعهدهای برجامی خود بازمی‌گردد.

زنده ماندن برجام در گرو اقدامات آمریکا و اروپاست، زیرا همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان تضمین کننده صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای ایران، مسیری روشن و رو به رشد برای موفقیت‌های هسته‌ای ایران بوده که صرفا با برجام گره نخورده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 10 بهمن 1399 - 10:31:25