استقبال ایران از گفتگوی فراگیر برای صلح و تفاهم در منطقه

چهار شنبه 1 بهمن 1399 - 21:30:21
استقبال ایران از گفتگوی فراگیر برای  صلح و تفاهم در منطقه

تهران - الکوثر : جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصل گفت و گو و احترام به حاکمیت و حسن‌همجواری در منطقه تاکید کرده و علاقه‌مندی خود را به داشتن روابط منطقی،‌ متناسب و متوازن با همه همسایگان ابراز کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب با تاکید براین دید گاه ، در توییتی از پیشنهاد وزیر خارجه قطر درباره گفت‌ وگو میان ایران و کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس استقبال کرد.

ظریف در توییتر نوشت: «ایران از دعوت  "محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی" وزیر خارجه قطر برای گفت ‌وگوهای فراگیر  در منطقه‌ استقبال می‌کند.»

وزیر خارجه قطر اخیرا از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری جهت برگزاری نشستی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز کشورهای منطقه را به پیوستن به گفت و گو و ائتلاف سازی برای صلح  دعوت کرده است. 

"حسن روحانی"  رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی سال 2019 سازمان ملل، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز  » (Hormoz Peace Endeavor)  دعوت کرد. 

«ائتلاف امید» برپایه اصول مهمی همچون؛ احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و پایبندی به دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد.  

اکنون نیز توییت وزیرامور خارجه ایران نشان از جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس دارد. 

«عبدالله بن صالح باعبود» پژوهشگر روابط بین‌الملل بر این باور است که، گفت ‌و گو و همکاری ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد و دامنه حضور بیگانگان و مسابقه تسلیحاتی در منطقه را کاهش دهد.

بدیهی است حفظ امنیت درمنطقه نیاز به حضور بیگانگان و مسابقه داغ تسلیحاتی ندارد. شکل‌ گیری اندیشه همکاری درباره سرنوشت مشترک، منوط به داشتن اراده و دور شدن ازاتهام زدن ها و ادعا سازی های موهوم است  .

آمریکا و رژیم صهیونیستی از موضوع "ایران هراسی" به عنوان بهانه و ابزاری برای ایجاد بحران در منطقه استفاده کرده‌اند. این سیاست مخرب؛ منطقه را نا امن کرد و تروریسم داعشی را در منطقه گسترش داد. لشکر کشی امریکا و متحدانش در منطقه؛ اما، نه در افغانستان و نه در عراق و نه در خلیج فارس، نتوانست امنیت برقرار کند. چرا که هدف آنها هیچگاه ایجاد امنیت  و مبارزه با تروریسم نبوده است. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود در حالی که سران کشورهای عربی را «گاو شیرده» ‌خواند، با  القای "ایران هراسی"  به دنبال فروش سلاح‌های آمریکایی ونجات کمپانی های امریکایی از ورشکستگی بود.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز در حساب کاربری خود در توییتر خطاب به همسایگان منطقه خلیج فارس نوشته بود : «همسایگان عزیز؛ چرا از ایالات متحده و سه کشور اروپایی می‌خواهید در مذاکرات با ایران حضور داشته باشید، در حالی که اولاً، با آن‌ها هیچ مذاکره‌ای در خصوص منطقه ما انجام نخواهد گرفت، چراکه آن‌ها، خود، مشکل منطقه ما هستند. ثانیاً، ما می‌توانیم بدون دخالت خارجی‌ها به طور مستقیم با هم صحبت کنیم. ابتکار صلح هرمز (HOPE) هنوز روی میز است.»

 این سخنان و نوشته ها تاکید بر این واقعیت دارد که ایران  همیشه آماده مذاکره با همسایگان بوده و هست. طرح‌هایی همچون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶  بیانگر همین نکته است و منطقه اکنون بیش از هر زمان به چنین طرح‌ها و پیشنهادهایی نیاز دارد.

استقبال جمهوری اسلامی ایران از گفت و گو برای صلح،  مبتنی بر اصل چند جانبه گرایی و باور توانمندی کشورهای  منطقه برای کار جمعی  و حرکت در مسیر صلح سازی و ایجاد  امنیت  پایدار برای همه  است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 بهمن 1399 - 18:33:49