موضع گیری مقامات دولت بایدن درباره ایران ... تکرار ادبیات قدیمی

چهار شنبه 1 بهمن 1399 - 18:4:40
موضع گیری مقامات دولت بایدن درباره ایران ... تکرار ادبیات قدیمی

تهران - الکوثر : در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا ، مقامات ارشد دولت وی روز سه شنبه در جلسات استماع سنا به موضع گیری درباره ایران و مسائل مرتبط با آن پرداخته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آنتونی بلینکن نامزد سمت وزیر امور خارجه در این جلسه ضمن تاکید براینکه  دولت بایدن به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پایبند است، مدعی شد که  زمان گریز ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای از بیش از یک سال به سه تا چهار ماه رسیده است. وی درعین حال اذعان کرد که توافق هسته ای برجام در محدود کردن فعالیت های ایران موفق عمل کرد و خروج آمریکا از این توافق، زمینه ساز افزایش فعالیت غنی سازی اورانیوم از سوی ایران شد.

آوریل هینز نامزد جو بایدن برای ریاست مدیریت اطلاعات ملی آمریکا نیز گفت: اگر ایران به توافق هسته ای باز گردد، ما نیز به آن بازمی گردیم ولی در شرایط فعلی چنین چیزی بعید به نظر می رسد و فاصله زیادی تا رسیدن به این مرحله وجود دارد.» وی افزود: «بازگشت به توافق هسته ای ایران باید شامل مذاکره درباره برنامه موشکی و فعالیت های بی ثبات کننده ایران باشد.»

به نظر می رسد به رغم برخی احتمالات قبلی درباره پیامدهای روی کارآمدن بایدن در باره ایران و به ویژه توافق هسته ای برجام، اما اکنون مقامات ارشد دولت وی تقریبا همان مواضع و ادبیات قبلی را در این زمینه تکرار می کنند. ضمن اینکه برخی از آنان مدعی شده اند که فاصله ایران با سلاح هسته ای کم شده است و مذاکره بر سر موضوعات دیگر از جمله توانمندی موشکی و سیاست ها و اقدامات منطقه ای ایران را خواستار شده اند.

یادآوری این امر مهم است که دولت ترامپ نیز برای خروج از برجام در مه 2018 بهانه ها و خواسته های مشابهی را مطرح کرده بود. ترامپ برای رسیدن به این خواسته ها، کارزار فشار حداکثری را علیه ایران به راه انداخت که متضمن اعمال شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ علیه یک کشور بود. این کارزار به رغم هیاهوی بسیار در باره موفقیت آن، اما درعمل نتوانست واشنگتن را به هیچ یک از اهدافی که در قالب خواسته های دوازده گانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مطرح شده بود، برساند.

به گفته "پل پیلار" کارشناس سیاسی آمریکایی، جنگ اقتصادی و فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران نه تنها دستاوردی نداشت بلکه از همه جهات شکست خورده است.

دلیل این شکست نیز اتخاذ سیاست مقاومت حداکثری از جانب ایران و ایستادگی آن در برابر فشارهای شدید امریکا بود. درعین حال تهران به دلیل تعلل طرف های اروپایی گروه1+4 درعمل به تعهدات برجامی، در 5 مرحله اقدام به کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام کرده و اکنون با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، اقداماتی مانند غنی سازی 20 درصدی و افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده را در دستور کار قرار داده است. این موضوع که در واقع برای نمایش جدیت ایران در زمینه اجرایی کردن تهدیدات خود به طرف های غربی یعنی اروپا و آمریکا صورت گرفته، اکنون به دستاویز مقامات دولت بایدن برای مطرح کردن ادعاهای واهی علیه ایران بدل شده است؛ درحالی که ایران طبق گزارش های مکرر آژانس هیچ گونه انحرافی به سمت سلاح هسته ای نداشته است.

درعین حال مشاوران بایدن برخلاف ادعاهای قبلی خود در زمینه بازگشت فوری امریکا به برجام، اکنون اما و اگرها و شرایط مختلفی را در این زمینه مطرح می کنند. در واقع بایدن و مشاورانش نه فقط خواهان گسترش محتوایی و زمانی محدودیت های برجامی فعالیت های هسته ای ایران هستند، بلکه می خواهند مذاکره در باره مسائل دیگر یعنی توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای را نیز به تهران تحمیل کنند. درمقابل ایران بارها اعلام کرده است که صرفا به توافق هسته ای برجام پایبند بوده و به هیچ وجه تسلیم خواسته آمریکا برای مذاکره در باره دیگر مسائل نخواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 بهمن 1399 - 16:45:25