۲۱ دی، سالگرد شهید احمدی روشن

یک شنبه 21 دی 1399 - 10:21:38
۲۱ دی، سالگرد شهید احمدی روشن

۲۱ دی سالروز شهادت دانشمند شهید مصطفی احمدی روشن است که به دست تروریست‌ها به شهادت رسید.

تهران- الکوثر، این روز‌ها که صحبت از آغاز غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم در محافل خبری مطرح شده، تمام چشم‌ها و گوش‌ها به سمت، سایت شهید احمدی روشن در نطنز می‌چرخد.
جایی که اورانیوم‌های ۳.۵ تا ۴.۵ درصد غنی می‌شود و از نطنز روانه فردو می‌شوند تا در سانتریفیوژ‌ها به غنای ۲۰ درصد برسند.
سایت نطنز با سردر شهید احمدی روشن، همیشه زنده و پر کار است تا خوراک اولیه فردو را تأمین کند.
دانشمند شهید مصطفی احمدی روشن، در ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ در شهر همدان به دنیا آمد. تحصیلات خود را در زادگاهش همدان، آغاز کرد و پس از گذراندن دوره راهنمایی و دبیرستان در سال ۱۳۷۷ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی آغاز کرد.

در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شد و در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و پس از آن وارد مرحله دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی شد.
شهید احمدی روشن، در دوران تحصیل در دانشگاه در طرح ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز‌ها که برای نخستین بار در کشور انجام شد، همکاری داشت و چندین مقاله ISI به زبان‌های انگلیسی و فارسی در مجلات معتبر علمی جهان به چاپ رساند.
شهید مصطفی احمدی روشن پس از اخذ مدرک کارشناسی از رشته مهندسی شیمی، برغم اینکه همزمان موقعیت‌های کاری دیگری داشت با توانمندی‌های خود وارد سازمان انرژی اتمی شد.
شهید احمدی روشن، یکی از پایه گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود و تأثیر بسیار مطلوبی در بخش تأمین کالا‌ها و خرید تجهیزات هسته‌ای در حوزه غنی سازی در زمان تحریم‌ها داشت که در مدت حضورش به عنوان معاون بازرگانی، کالا‌ها به موقع، به تعداد و با کیفیت تأمین می‌شد و در همه جا از پیمانکاران خود دفاع می‌کرد.
تأثیر گذاری بالا، علم فراوان و ابتکارات شهید احمدی روشن همواره تیری در چشم دشمنان بود به نحوی که سرانجام ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۱ دی ۱۳۹۰، مصطفی احمدی روشن در حالی که عازم محل کار خود بود، در خیابان شهید گل نبی (میدان کتابی) و روبه روی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طبابایی، هدف عملیات تروریستی دو موتورسوار قرار گرفت.

دو تروریست موتورسوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی به خودروی وی که یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ بود، او را به شهادت رساندند.
با انفجار این بمب مهندس احمدی روشن بلافاصله به شهادت رسید و رضا قشقایی فرد، راننده خودرو نیز به شدت مجروح شد و ساعتی بعد در بیمارستان رسالت تهران بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.
پیکر پاک شهید مصطفی احمدی روشن پس از نماز جمعه روز ۲۴ دی و با همراهی سیل عظیم عاشقانی که برای تشییع وی آمده بودند، در جوار امام زاده علی اکبر چیذر به خاک سپرده شد.
با شهادت شهید احمدی روشن به عنوان چهارمین شهید دانشمند هسته‌ای چرخه صنعت هسته‌ای کشور با تلاش ادامه دهندگان راه این شهیدان پر فروغ‌تر و پر سرعت‌تر به راه خود ادامه داد و امروز سایت نطنز، محل فعالیت این شهید تولید کننده نسل جدید سانتریفیوژ‌های ایرانی شده، ماشین‌هایی که با سرعت بالا می‌چرخند تا نام ایران رسا‌تر لرزه بر کاخ دشمنان بیندازد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
کانال تلگرامی الکوثر فارسی alkawtharfa@
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv


یک شنبه 21 دی 1399 - 10:20:51