آغازغنی سازی 20 در صدی ؛ اقدامی قانونی در چارچوب مصوبه مجلس

سه شنبه 16 دی 1399 - 13:1:7
آغازغنی سازی 20 در صدی ؛ اقدامی قانونی در چارچوب مصوبه مجلس

تهران - الکوثر : غنی سازی 20 درصد اورانیوم در تاسیسات غنی سازی فردو آغاز شده و اکنون و به سطح پایداری رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تولید سوخت 20 درصدی فرایندی است که پیشتر نیز انجام شده بود  و ظرفیت رخ داده موضوع جدیدی نیست.از این سوخت درراکتور تحقیقاتی تهران در زمینه تولید انواع رادیو داروها استفاده می شود. 

«کاظم غریب آبادی»سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز دوشنبه با اعلام اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرده است،گفت:به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح دوشنبه  برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در8 می 2019  یعنی پس از یکسال خویشتن داری ایران در قبال بدعهدی طرف های برجام ؛با استناد به  مواد ۲۶ و ۳۶ برجام ؛ تصمیم به توقف گام به گام  اجرای اقدامات داوطلبانه ایران در تعهدات هسته‌ای گرفت .ضمن انکه در تمام مراحل ؛ نظارت آژانس براجرای برجام بی وقفه استمرارداشته است . لذاهرگونه ارزیابی در باره  این اقدام وارتباط ان با تعهدات ایران دربرجام ، بدون توجه به عهد شکنی  طرف های اروپایی پس از خروج امریکا و نقض قطعنامه شورای امنیت ؛ پذیرفتنی نیست . در بحث برجام و انچه که تصمیم مجلس شورای اسلامی ایران است باید گفت ؛ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا ضد ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، به تصویب نهایی رساند. 
براساس ماده ۱ مصوب این طرح، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است جهت مصارف صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما در خصوص واکنش های صورت گرفته به غنی سازی ۲۰ درصد از جمله اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا که گفته این اقدام ایران انحراف قابل توجه ازتعهدات ایران در برجام است، گفت: اروپایی‌ها که خودشان را به اصطلاح مهد دموکراسی می‌دانند حق ندارند به اجرای قانون مجلس شورای اسلامی ایران ایرادی وارد کنند.

عراقچی درپاسخ به واکنش  نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد و اینکه اقدام ایران در جهت توسعه صنعت هسته‌ای نظامی آن است نیز گفت:  رژیمی که خود دارای سلاح هسته‌ای است، نمی‌تواند ایران را به این متهم کند که دنبال سلاح هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران در پایبندی به تعهدات هسته ای و همکاری در بحث نظارت های آژانس حتی بیش ازسطح متعارف همکاری و شفافیت داشته  و این موضوع همواره در گزارش های  بازرسان آژانس مورد تایید قرار گرفته است . اکنون نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران در رد سلاح‌ هسته‌ای هیچ تغییری نکرده است و مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح  همواره تاکید و تصریح کرده اند که سلاح‌ هسته‌ای در اعتقادات دینی و هم در محاسبات دفاعی و امنیتی ایران جایی ندارد. 

قطع نظرازادعاها وفضا سازی های امریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی باید گفت ، حفظ برجام نیازمند توافقی جدیدی نیست وبازگشت به  برجام به عملکرد طرف های اروپایی بستگی دارد.همانگونه که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است؛ کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام اتفاق افتاده و این مهم به معنای مرگ برجام نیست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 دی 1399 - 12:26:39