نکاتی مهم رانندگی در برف که نباید فراموش شود!

سه شنبه 18 آذر 1399 - 18:32:49
نکاتی مهم رانندگی در برف که نباید فراموش شود!

رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات نیاز به تجربه و تبحر زیاد دارد. باید حسابی حواستان جمع باشد و از سوی دیگر عجله و شتاب بی‌مورد کار دستتان می‌دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  در حالی که برف و سرما مناطق زیادی از کشور را فراگرفته است، هنگام رانندگی باید حواس‌مان به رعایت نکات ایمنی باشد. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی مهم برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات را با شما مطرح کنیم. 
 

رعایت نکات ایمنی اولین اصل هنگام انجام هر کاری است. رانندگی با انواع وسیله‌های نقلیه به ویژه خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنگام رانندگی کردن با ماشین باید حسابی حواستان باشد تا جان خود و سرنشینان را به خطر نیندازید.
یکی از موارد که تاثیر مستقیمی روی شرایط رانندگی دارد وضعیت جوی و آب و هوا است. فرقی نمی‌کند هوا خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، در هر صورت باید با نکات ایمنی هنگام رانندگی در هر شرایط آب و هوایی آشنایی کامل داشته باشید.
در حالی که سردترین روز‌های سال را پشت سر می‌گذاریم و برف و سرما همه جا را فراگرفته است برخی با کم‌دقتی یا کم‌توجهی به نکات امنیت خود و دیگر سرنشینان خودرو را به خطر می‌اندازند. رانندگی کردن در هوای سرد و برف اصولی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید تا سالم به مقصد برسید.
در این مطلب قصد دارید نکاتی مهم برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات را برای شما بازگو کنیم که شاید از آن‌ها خبر نداشته‌اید. ابتدا به نکات عمومی و سپس به نکات تخصصی برای رانندگی با ماشین‌های دنده‌ای و اتومات در هوای برفی خواهیم پرداخت.

رانندگی با سرعت مطمئن

یکی از عواملی که باعث می‌شود تصادفات منجر به فوت زیاد اتفاق بیفتد، تخطی از سرعت مجاز است؛ بنابراین باید به تابلو‌های راهنما دقت کرده و در هر جاده‌ای با سرعت مجاز مطمئن کنید. در کشور ما سرعت مجاز برای آزادراه حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و حداقل ۷۰ کیلومتر بر ساعت برای خودرو‌های سواری است. این مقدار در بزرگراه‌ها به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در جاده‌های اصلی به ۸۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته سرعت رانندگی در جاده برای ساعات شب، ۷۵ کیلوکتر بر ساعت است.

ولی یادتان باشد شرایط آب و هوایی مانند برف و یخبندان روی اعداد اعلام شده تاثیر دارد. به عنوان مثال برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید بدانید که بی‌شک نمی‌توانید با سرعت‌های اعلام شده حرکت کنید.
البته نکته‌ی دیگری که باید به آن دقت کنید این است که در جاده‌های برفی کلا باید آرام حرکت کنید و از ترمز کردن ناگهانی یا سبقت گرفتن اکیدا بپرهیزید.

لاستیک مناسب و زنجیر چرخ

یکی از مهمترین نکاتی که برای رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید رعایت کنید، ولی خیلی‌های به آن توجه نمی‌کنند داشتن لاستیک مناسب و از آن مهمتر همراه داشتن زنجیر چرخ است. اگر زنجیر چرخ ندارید حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هنگام رانندگی در جاده‌ی برفی و یخ‌زده باد لاستیک‌ها را کم کنید تا میزان اصطکاک بیشتر شود.

فرقی نمی‌کند خودروی دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا حتی دو دیفرانسیل داشته باشید، مهم این است که لاستیک خوب و زنجیر چرخ عامل اصلی ایجاد اصطکاک با سطح زمین هستند و حتی بهترین خودرو‌های دنیا بدون لاستیک مناسب در شرایط آب و هوایی نامناسب با مشکل مواجه می‌شوند.

بررسی وضعیت شیشه‌ها و تمیزکردن آن‌ها

موضوع شیشه‌های ماشین خیلی به مدل آن ارتباطی ندارد و هنگام رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید حواستان باشد که دائما در حال پاک کردن شیشه باشید تا دید شما کاهش پیدا نکند. البته آینه‌ها نیز مشمول این توصیه می‌شوند؛ به‌ویژه زمانی که در برف و یخبندان حسابی به آن‌ها نیاز دارید.
یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که حواستان باشد شیشه را ناگهانی با آب گرم یا هر چیز دیگری سرد و گرم نکنید که بلافاصله می‌شکند.
 

بررسی سلامت چراغ‌ها

از آنجایی که در هوای بارانی یا برفی میزان نور و روشنایی کم است و میزان دید کاهش می‌کند، بنابراین باید از سالم‌بودن چراغ‌ها پیش از شروع رانندگی مطمئن شوید. نور بالا، نور پایین، مه‌شکن، چراغ ترمز و فلاشر‌ها باید به درستی کار کنند.

استفاده از ضدیخ

یکی از مهمترین نکاتی که بسیاری از رانندگان از آن غفلت کرده یا دیر اقدام به انجام آن می‌کنند استفاده از ضدیخ است. از آنجایی که داخل خودرو به ویژه در رادیاتور از آب و دیگر مایعات استفاده شده است، هوای سرو برفی باعث می‌شود این مایعات یخ بزند؛ بنابراین حتما باید از ضدیخ استفاده کنید.

حواستان به باتری باشد

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات باید به آن توجه کنید موضوع برق‌رسانی بدون مشکل خودرو است. از آنجایی که قدرت باتری در سرما کمتر می‌شود، اگر فکر می‌کنید باتری ممکن است مشکلی داشته باشد حتما پیش از رانندگی آن را بررسی کنید. اگر خودرو مشکل برقی پیدا کند قطعا در هوای برفی می‌مانید.
 

ترمز‌ها را بررسی کنید و فاصله را رعایت کنید

هنگام رانندگی در هوای برفی از آنجایی که جاده کاملا لغزنده است هر لحظه احتمال سر خردن وجود دارد. از سوی دیگر شرایط ترمز گرفتن مانند روز‌های عادی نیست و اگر ناگهانی ترمز کنید یا فاصله‌ی قانونی را رعایت نکرده باشید، دچار مشکل خواهید شد. حتما ترمز، لنت‌ها و روغن ترمز را بررسی کنید تا در لحظات حساسی که نیاز به ترمز گرفتن دارید به دردسر نیفتید.

با باک پر رانندگی کنید

همراه داشتن سوخت کافی هنگام رانندگی در شرایط جوی نامناسب از نان شب واجب‌تر است! از آنجایی که احتمال گیرکردن در جاده وجود دارد و از سوی دیگر مصرف بنزین در هوای سرد به شدت افزایش پیدا می‌کند، بنابراین حتما باک خود را پر کنید در تا در مسیر‌های طولانی دچار مشکل نشوید.
اما بعد از نکات عمومی که هنگام رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات گفتیم حالا نوبت به نکات تخصصی برای این خودرو‌ها می‌رسد.

رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای

اول یادتان باشد که باید به طور کلی در هوای برفی آرام و آهسته رانندگی کنید و از اقدامات و تصمیمات ناگهانی مانند ترمز زدن، دور زدن، سبقت گرفتن و… خودداری کنید تا کنترل خودرو را از دست ندهید.
در خودرو‌های دنده‌ای برای راه افتادن ماشین که در حالت پارک قرار دارد، اول دنده را روی ۲ بگذارید و سپس آرام پدال گاز را فشار دهید. همزمان آهسته پدال کلاچ را رها کنید و وقتی خودرو حرکت کرد آرام و آهسته به مسیر خود ادامه دهید. حواستان باشد تا زیادی گاز ندهید؛ چرا که باعث هرز چرخیدن چرخ‌ها می‌شود و زیر تایر‌ها چاله ایجاد می‌شود.
اگر مسیر پیش‌روی شما سربالایی است باید با دنده یک حرکت کنید تا به سرعت مناسب برسید. اینجا هم دقت کنید زیادی از حد پدال گاز را فشار ندهید و اگر نتوانستید بالا بروید از ترمز کردن دوری کنید و فقط ماشین را در دنده عقب قرار دهید.
چرخاندن ناگهانی فرمان و سبق گرفتن بی‌موقع باعث سرخوردن ماشین می‌شود و حتی ممکن است کاملا از مسیر خارج شوید.
اگر خودروی دیفرانسیل جلو دارید که هنگام رانندگی در برف و جاده‌های لغزنده نسبت به مالکان خودرو‌های دیفرانسیل عقب خیال‌تان راحت‌تر است. اما اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است تا جایی که می‌توانید عقب خودرو را سنگین کنید تا مانع سرخوردن و چرخیدن عقب آن شوید.
اگر به هر دلیل خودرو در مسیر سرخورد، دستپاچه و سراسیمه نشوید و اشتباهی پدال گاز را فشار ندهید. حواستان باشد ناگهانی ترمز نکنید و اول آرام فرمان را به سمت مسیر اصلی بچرخانید. فرمان باید به سمتی بچرخد که عقب ماشین به آن سمت سرخورده است. نکته‌ای که خیلی باید به آن دقت کنید این است که به هیچ عنوان خودرو را خلاص نکنید.

رانندگی در برف با ماشین اتومات

اگر در روز‌های عادی هنگام رانندگی با ماشین اتومات خود به دارندگان ماشین دنده‌ای فخر می‌فروشید، باید بگوییم در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد! رانندگی در برف و جاده‌های لغزنده با خودرو‌های دنده‌ای به مراتب راحت‌تر از خودرو‌های دنده اتوماتیک است؛ چراکه کنترل قدرت موتور در اختیار راننده است.
 


البته رانندگان خودرو‌های اتوماتیک نباید از این حرف‌ها نگران شوند. در بیشتر ماشین‌های اتومات امروزی حالتی به نام Snow Mode وجود دارد و همان‌طور که از نام آن پیدا است و همان طور که از نام آن برمی‌آید برای رانندگی در برف تعبیه شده است. در واقع عملکرد Snow Mode این است که اجازه نمی‌دهد لاستیک‌ها هرز بگردند.
در طرف مقابل ممکن است ماشین دنده اتومات شما از این قابلیت بی‌بهره باشد؛ بنابراین برای رانندگی در برف با ماشین اتومات باید دنده را به جای D روی ۲ یا L قرار دهید. در حالت L دنده فقط روی یک قرار می‌گیرد و دنده‌ی ۲ در گیربکس‌های اتوماتیک یعنی آخرین دنده ۲ است.
بسیاری از ماشین‌های دنده اتومات از سیستم تیپ‌ترونیک بهره می‌برند که اگر دقت کنید روی آن علامت‌های + و – را مشاهده می‌کنید. این سیستم به شما کمک می‌کند تا دنده به صورت تعویض شود. دیگر موارد رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات تقریبا یکسان است.

سخن پایانی

در مجموع رانندگی در برف با ماشین دنده‌ای و اتومات نیاز به تجربه و تبحر زیاد دارد. باید حسابی حواستان جمع باشد و از سوی دیگر عجله و شتاب بی‌مورد کار دستتان می‌دهد. گاز دادن، ترمز کردن و دور زدن را به آرامی انجام دهید. تمام موارد ایمنی خودرو را پیش از حرکت بررسی کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل خونسرد باشید.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
کانال تلگرامی الکوثر فارسی alkawtharfa@
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv

 


سه شنبه 18 آذر 1399 - 15:5:44

دسته بندی :