ادعای تکراری حمایت اروپا از برجام؛ شعار بدون عمل

پنج شنبه 13 آذر 1399 - 10:13:57
ادعای تکراری حمایت اروپا از برجام؛ شعار بدون عمل

تهران - الکوثر : اروپایی ها با اینکه پس از خروج آمریکا از برجام ، عملکردی منفی در زمینه حفظ آن و اجرایی کردن وعده های خود داشته اند، اما هنوز هم ادعای حمایت از برجام را مطرح می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "جوزپ بورل"مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه بار دیگر بر حفظ توافق هسته‌ ای ایران تاکید کرد و در توئیتی نوشت: «درباره گسترش روابط اتحادیه اروپا و ایران با محمد جواد ظریف صحبت و بر اهمیت حفظ برجام تاکید کردم. به تلاش‌های خود به عنوان هماهنگ‌ کننده برای اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها ادامه می‌دهم.»

ادعای بورل در حمایت اتحادیه اروپا از برجام در حالی صورت می‌گیرد که اروپایی ها از زمان خروج آمریکا از این توافق در مه ۲۰۱۸ نه تنها اقدامی در راستای کاهش تاثیرات منفی تحریم های یک جانبه آمریکا انجام نداده اند، بلکه کشورها و شرکت های اروپایی برای این که در معرض مجازات های واشنگتن قرار نگیرند ، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مراعات کرده اند.

به نظر می رسد تماس اخیر بورل با وزیر امور خارجه ایران و تاکید مجدد وی بر ضرورت حفظ برجام با توجه به تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی ایران برای لغو تحریم ها علیه ایران انجام گرفته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه کلیات و جزئیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها "را به تصویب رساندند. الزام به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت ادامه بدعهدی طرف مقابل به دولت ایران تکلیف شده است.

این طرح در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن به تصویب رسیده است. طبق این طرح به اروپایی ها یک ماه فرصت داده شده تا نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم ها اقدام کنند.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی عملا پس از خروج دولت ترامپ از برجام هیچ اقدام موثری برای ایفای تعهدات خود ذیل برجام و نیز برای کاهش تاثیرات تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران انجام ندادند و فقط به شکل ظاهری در برجام حضور دارند و به نوعی به ایران بدهکار هستند. آنها بارها مدعی شده اند که با توجه به نقش اساسی توافق هسته ای برجام در حفظ صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهان بقای این توافق هستند و وعده داده بوند که نهایت تلاش خود را در این زمینه صورت خواهند داد.

به گفته «جین لیانگ شیانگ» محقق ارشد چینی : برای اتحادیه اروپا، برجام یک الگوی موفق و مهم است ولی ترامپ با خروج از آن تلاش های اروپا را تضعیف و دستاوردهای این اتحادیه را نابود کرد و به اعتبار این کشورها به عنوان یک واسطه برای حل اختلافات بین المللی به شدت لطمه زد.

بررسی مواضع اروپایی ‌ها پس از خروج آمریکا از برجام ، نشانگر ناتوانی عمیق آن‌ها از اجرای تعهداتی است که در قبال ایران به عهده گرفته اند. آنها با توجه به فشارهای آمریکا و نیز نداشتن اراده لازم، از اجرای تعهدات برجامی خود به ویژه اجرای موثر سازو کار تعامل مالی و تجاری با ایران موسوم به اینستکس خودداری کردند. بدین ترتیب وضعیت کنونی برجام در وهله نخست به دلیل سیاست خصمانه دولت ترامپ در قبال برجام و تداوم کارزار فشار حداکثری علیه ایران و در وهله دوم ناشی از بی عملی اروپایی ها در عمل به تعهداتی است که در چارچوب توافق هسته ای برجام آن را پذیرفته اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 13 آذر 1399 - 10:11:56

برچسب :