تداوم کارزار ناکام فشار حداکثری آمریکا با اعلام تحریم دیگری علیه ایران

پنج شنبه 29 آبان 1399 - 18:3:38
تداوم کارزار ناکام فشار حداکثری آمریکا با اعلام تحریم دیگری علیه ایران

تهران - الکوثر : دولت ترامپ که فقط 2 ماه تا پایان دوره فعالیتش مانده است در چارچوب کارزار فشار حداکثری و برای کسب دستاوردی در قبال ایران، وعده داده که هر هفته تحریم های جدیدی را علیه ایران اعلام می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه  از اعمال تحریم‌های جدید در ارتباط با ایران خبر داد.

طبق فهرستی که روی وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته، 9 فرد از جمله «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات ایران و«سید پرویز فتاح»، رئیس بنیاد مستضعفان و 49  نهاد و یک کشتی به بهانه‌های مختلف در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی موسوم به اس دی ان  SDN قرار گرفته‌اند.

واشنگتن با متهم کردن وزیر اطلاعات ایران به نقض «حقوق بشر» وی را به فهرست SDN اضافه کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که برای توضیح درباره دلایل اعمال این تحریم‌ها منتشر کرده نوشت: شرکت‌های مرتبط با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. این شرکت ها مشغول فعالیت در طیف گسترده ای از فعالیت های اقتصادی، تجاری، صنعتی و پالایشی هستند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اندکی پس از انتشار اطلاعیه وزارت خزانه‌داری، در توئیتی، مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران همچنان تاثیرگذار است.

اعلام فهرست تحریمی جدید از سوی دولت ترامپ در واقع اقدامی تبلیغاتی در راستای تاکید بر تداوم سیاست واشنگتن در قبال تهران است که در قالب کارزار فشار حداکثری تعریف شده است. با توجه به اعلام شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 آمریکا، فقط حدود دوماه از عمر دولت وی باقی مانده است.

طبق گفته مقامات ارشد آمریکایی، ترامپ قصد دارد ظرف این مدت تحریم های متوالی علیه ایران اعلام نماید که حتی بحث هر هفته یک تحریم در این زمینه مطرح شده است. تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود که البته در هر دو مورد با شکست فاحشی مواجه شده است.

به رغم ناکامی دولت ترامپ، واشنگتن همچنان برادامه تحریم ها به امید رسیدن به نتیجه مد نظر خود اصرار می ورزد. با این حال به گفته ناظران غربی این کارزار با شکست مفتضحانه ای مواجه شده است ودولت ترامپ صرفا برای حفظ پرستیژ خود هم چنان به ان ادامه می دهد. 

«ایشان تارور» در تحلیلی درباره سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران در روزنامه واشنگتن پست نوشت: با وجود فقط دو ماهی که به پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است، او دیگر چیز کمی برای رو کردن دارد. برخلاف اوج زمان روی کار بودن دولت ترامپ، اعمال دوباره تحریم ها موجب نشد که ایران به میز مذاکره بازگردد تا درباره توافقی سخت تر مذاکره کند.«فشار حداکثری» همچنین باعث متوقف شدن ایران نشد.

از سوی دیگر درخواست ها برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با توجه به همه گیری ویروس کرونا و افزایش مبتلایان وشمار مرگ و میر ناشی از آن، فرونی گرفته و در آخرین اقدام در این زمینه، گروهی متشکل از 75 نفر از قانونگذاران دموکرات آمریکا روز سه شنبه در نامه ای به وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا خواهان کاهش تحریم‌های ایران شدند. آنها از دولت ترامپ خواستند با توجه به موضوع کرونا، با موافقت با کاهش تحریم‌ها، امکان ارسال کیت های آزمایشگاهی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات دیگر پزشکی برای مقابله با کرونا در ایران را صادر کند.

به رغم افزایش درخواست های بین المللی و داخلی برای کاهش این تحریم ها به نظر نمی رسد ترامپ در مدت باقیمانده از حضور خود در کاخ سفید تغییری در سیاست تحریمی ضد انسانی خود علیه ایران که اکنون در قامت تحریم پزشکی و دارویی ایران نمود پیدا کرده، صورت دهد. این مساله نشان می دهد که آمریکا برای دستیابی به اهداف غیرمنطقی و نامشروع خود در باره ایران، هیچ خط قرمزی ندارد و به همین دلیل اکنون عملا سیاست فشار حداکثری به نظام درمانی ایران را اعمال می کند. با این حال ایران توانسته در چارچوب سیاست مقاومت حداکثری با موفقیت در برابر تحریم های  گسترده و یکجانبه آمریکا ایستادگی نماید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 29 آبان 1399 - 16:31:7