نیپا؛ ویروسی خطرناک تر از کرونا در راه است

چهار شنبه 21 آبان 1399 - 16:0:0
نیپا؛  ویروسی خطرناک تر از کرونا در راه است

تهران- الکوثر: سال گذشته بود که ویروس کرونا طی مدت کوتاهی در جهان فرا گیر شد و بسیاری از مردم دنیا را غرق خود کرد. با وجود نگرانی‌ها و استرس‌های روز افزون مردم به دلیل شیوع این ویروس، اما حالا رسانه‌ها خبر از ویروس جدیدی به نام "نیپا" داده اند که تمام علائمش همانند ویروس کویید-۱۹ است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  براساس نتایج مطالعه دانشمندان آمریکایی ، ویروس نیپا که از خفاش‌ها به انسان منتقل می‌شود، می‌تواند منجر به شیوع یک بیماری کشنده جدید شود. کارشناسان هشدار دادند که در بنگلادش و هند، جایی که هر ساله مبتلایانی به ویروس نیپا شناسایی می‌شوند، این بیماری با سرعت بیشتری در حال ظاهر شدن و پیدا شدن تعداد بیشتر مبتلایان است.

علاوه بر این، اگر قبلا تصور می‌شد که ویروس نیپا در مناطقی با میوه‌های فراوان منتشر می‌شود، اکنون این پیش شرط نیست. دانشمندان می‌گویند شیوع می‌تواند در هر قسمت از جنوب شرقی آسیا رخ دهد.

دکتر ربکا دوتچ، ویروس شناس دانشگاه کنتاکی درباره این ویروس گفته است: "بیماری ناشی از "ویروس نیپا" بسیار نادر بوده، اما شیوع آن سریع و واگیردار است. این ویروس در انسان به سرعت خود را به مغز رسانده و علاوه بر ایجاد عفونت و دیگر آسیب‌های بدنی تاثیرات شدید روانی مانند توهم و عدم تعادل روحی فرد می‌شود."
محققان مشخص کردند که ویروس نیپا از طریق شیره خرما و میوه انبه آلوده شده توسط خفاش ها انتقال یافته است. البته آن گونه که محققان می گویند این ویروس معمولا در فصل زمستان از خفاش‌ها به انسان منتقل می‌شوندو این ویروس عمدتا در امتداد مرز غربی بنگلادش با هند گسترش می‌یابد.

براساس گزارش ها، ویروس "نیپا" بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر دارد. سال ۲۰۱۸، ویروس "نیپا" جان بسیاری را در کرالا(ایالتی در هند) گرفت و امسال نیز نگرانی‌های بروز آن بار دیگر افزایش یافته است.
محققان برای فهمیدن چگونگی شیوع این بیماری و راه حل جلوگیری از آن خفاش های میوه خوار را مورد بررسی قرار دادند. محققان می گویند که مصرف منابع غذایی زراعی آلوده به فضولات خفاش میوه‌ای، مانند انبه در مالزی و شیره خرما که به عنوان غذا مصرف می‌شود، علت اصلی سرریز شدن ویروس "نیپا" در بین مردم در بنگلادش و شمال شرقی هند شناخته شده اند.
البته بررسی ها نشان می دهد که ویروس "نیپا" به خوک ها هم منتقل می شود.
شیوع این بیماری در بین انسان ها، تقریباً هر ساله در بنگلادش از ماه نوامبر تا آوریل (از مهر ماه تا اردیبهشت) اتفاق می‌افتد و همزمان با مصرف شیره خرمای خام، در کمربند "نیپا" است. این ویروسی معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در سه چهارم افراد مبتلا به ویروس کشنده است.

ویروس "نیپا" چگونه و از کجا آمد؟

ویروس "نیپا" اولین بار در سال ۱۹۹۹، پس از شیوع آنفلوانزای خوک شناسایی شد. همان زمان ویروس نیپا باعث آلودگی نزدیک به ۳۰۰ نفر در تماس با خوک‌ها شده بود. البته زمانی که بیش از یک میلیون خوک از بین رفت، این شیوع خاتمه یافت، اما بیش از ۱۰۰ مورد مرگ به ثبت رسید.
با این حال، در آن زمان به نظر می‌رسید که ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، از آن زمان تاکنون، هیچ مورد ویروس "نیپا" در هند وجود نداشته است.
اما دو دهه بعد و در سال ۱۳۹۷، دانشمندان شیوع ویروسی را در بنگلادش و هند کشف کردند که میوه آلوده به بزاق خفاش یا ادرار به احتمال زیاد مقصر بود. دانشمندان اعلام کردند فرد زمانی به این بیماری مبتلا می‌شود که شیره خرما آلوده به خفاش‌ها را بنوشد.
دکتر رایانا پلورایت، استادیار میکروب شناسی و ایمونولوژی دانشگاه ایالتی مونتانا می گوید : " ما گمان می‌کنیم ویروس "نیپا" برای دهه‌ها در بنگلادش به مردم سرایت کرده است. "

او درباره نحوه ابتلا به ویروس افزود : "این زمانی اتفاق می‌افتد که مردم شیره خرما آلوده به خفاش‌ها را بنوشند. "

استادیار میکروب شناسی و ایمونولوژی دانشگاه ایالتی مونتانا همچنین گفته است: "ترس از اینکه ویروس ممکن است قابل انتقال باشد هرگز از بین نرفته، اما تاکنون گسترش هم نیافته است. با این حال همیشه احتمال انتقال از انسان وجود دارد. "

در همین حال، این گزارش به نقل از دکتر ربکا دوتچ، ویروس شناس دانشگاه کنتاکی آورده است: "ویروس "نیپا" متعلق به خانواده‌ی "پارامکسو ویروس" که شامل "سرخک" و "اوریون" است که هر دو به خوبی گسترش می‌یابند. این ویروس دارای اجزای تنفسی است، بنابراین به طور بالقوه می‌تواند با سرفه منتشر شود. "

او می‌گوید: "بیماری ناشی از ویروس نیپا بسیار نادر بوده، اما شیوع آن سریع و واگیردار است. این ویروس در انسان به سرعت خود را به مغز رسانده و علاوه بر ایجاد عفونت و دیگر آسیب‌های بدنی تاثیرات شدید روانی مانند توهم و عدم تعادل روحی فرد می‌شود. "

دکتر ربکا دوتچ همچنین گفته "بهترین نظریه این است که این ویروس‌ها در حال حاضر ذرات عفونی زیادی را تولید نمی‌کنند که در هوا منتقل شوند و یا از بدن افراد آلوده خارج شوند. با این حال، هیچ واکسن یا درمان خاصی برای ویروس "نیپا" وجود ندارد. "

 این استاد ویروس شناسی دانشگاه کنتاکی می‌گوید: " اگر تغییرات کوچکی در ویروس نیپا ایجاد شود که توانایی انتقال را از انسانی به انسان را افزایش دهد، ما شاهد همه گیری با میزان مرگ و میر بسیار بالا خواهیم بود. "

دوتچ همچنین گفته " این ویروس دارای اجزای تنفسی است، بنابراین به طور بالقوه می‌تواند با سرفه منتشر شود. اما بهترین نظریه این است که این ویروس‌ها در حال حاضر ذرات عفونی زیادی را تولید نمی‌کنند که در هوا منتقل شوند و یا از بدن افراد آلوده به سرعت سرایت کنند. " 

او می گوید در حال حاضر، هیچ واکسن یا درمان خاصی برای  نیپا وجود ندارد.

استاد ویروس شناسی دانشگاه کنتاکی تاکید کرده است: "امیدوارم که بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث آگاهی بیشتر مردم شود تا  ما مجبور نباشیم صبر کنیم تا مورد دیگری شروع شود. "

در همین حال، دکتر ربکا دوتچ ایده همه گیری کووید ۱۹ را به عنوان واقعه ای که "یک بار در یک قرن" رخ می دهد، رد و خاطرنشان کرد که "به دنبال همه گیری آنفلوانزا در سال ۲۰۰۹، ویروس زیکا ظهور کرد، در آن زمان بدترین شیوع ابولا در آفریقا اتفاق افتاد و اکنون کووید ۱۹ شیوع یافته است."

این ویروس، یکی از اقوام دور سرخک است و واکسن و اقدامات متقابل پزشکی اثبات شده‌ای ندارد. شیوع آن معمولاً در محدوده‌ای موسوم به "کمربند نیپا" رخ می‌دهد که در امتداد مرز غربی بنگلادش با هند امتداد دارد، اما دانشمندان دریافتند که خفاش‌ها در سراسر بنگلادش، دارای الگوی نسبتاً مشابهی از عفونت ویروس "نیپا" هستند.

 

علائم ونشانه‌های ویروس "نیپا"؛ اقدامات پیشگرانه چیست؟

براساس گزارش ها علائم اولیه این ویروس ممکن است شامل تب، سردرد، میالژی "درد عضلانی"، استفراغ و گلو درد باشد. به دنبال آن می‌توان سرگیجه، خواب آلودگی، تغییر هوشیاری و علائم عصبی اشاره کرد که نشان دهنده‌ی آنسفالیت حاد است.

با ابتلا به این ویروس برخی از افراد ذات الریه غیر معمولی و مشکلات شدید تنفسی، از جمله ناراحتی حاد تنفسی را تجربه می‌کنند. انسفالیت و تشنج در موارد شدید اتفاق می‌افتد و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت، بیمار به کما خواهد رفت.

به گزارش سایت شبکه تلویزیونی «food.ndtv»، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) برخی اقدامات پیشگیرانه، همچون موارد زیر پیشنهاد کرده است: 

  • میوه‌ها را قبل از مصرف کاملاً بشویید و پوست بگیرید تا آلودگی احتمالی خفاش‌های میوه‌ای از بین برود، آب خرما تازه جمع شده را بجوشانید و قبل از نوشیدن آن را خنک کنید، برای جلوگیری از دسترسی خفاش به شیره خرما و سایر محصولات میوه تازه از پوشش‌های محافظ استفاده کنید.

  • از مصرف اندام‌هایی که مشخص شده ویروس "نیپا"در خوک‌های آلوده مانند ریه‌ها و دستگاه تنفسی، مغز، غدد لنفاوی و کلیه‌ها، در مناطق آسیب دیده یا در معرض خطر قرار دارد، خودداری کنید، گوشت یا فرآورده‌های حیوانی را که از حیوانی بیمار است و یا به دلایل نامشخصی مرده است، دست نزنید، ذبح، تهیه یا مصرف نکنید.

 

  • گوشت خام یا نپخته را بر اساس خون حیوانات مصرف نکنید، با احتساب خفاش‌ها، گوشت حیوانات وحشی ناسالم و دام‌هایی که با خیال راحت تهیه و پخته می‌شوند، برای خوردن سالم باقی می‌مانند.


این ویروس، یکی از اقوام دور سرخک است و واکسن و اقدامات متقابل پزشکی اثبات شده‌ای ندارد. شیوع آن معمولاً در محدوده‌ای موسوم به "کمربند نیپا" رخ می‌دهد که در امتداد مرز غربی بنگلادش با هند امتداد دارد، اما دانشمندان دریافتند که خفاش‌ها در سراسر بنگلادش، دارای الگوی نسبتاً مشابهی از عفونت ویروس "نیپا" هستند.

بر اساس گزارش ها، ویروس "نیپا" به طور منظم در خفاش‌های میوه خوار بزرگ در بسیاری از مناطق آسیا گردش می‌کند، اما شیوع آن در بین انسان‌ها تنها در جایی رخ می‌دهد که مسیر انتقال از خفاش به انسان وجود داشته باشد.  



آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
کانال تلگرامی الکوثر فارسی alkawtharfa@
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv
 

 


چهار شنبه 21 آبان 1399 - 15:51:43