معادلات جهانی خارج از اراده آمریکا

جمعه 16 آبان 1399 - 15:3:37
معادلات جهانی خارج از اراده آمریکا

تهران - الکوثر : وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت، ایالات متحده آمریکا دیگر نمی‌تواند جهان را کنترل کند و دوران هژمونی غرب به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمدجواد ظریف در نشست مشترک با خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا در موسسه ساموئل رابینسون در کاراکاس تصریح کرد، دولت ایالات متحده آمریکا دیگر نمی‌تواند همه آنچه که در جهان اتفاق می‌افتد، مدیریت کند.  

بررسی رویکرد آمریکا در برابر ایران، شکست سیاست و قدرت یکجانبه دولت‌های مختلف آمریکا را برای افکار عمومی جهان باورپذیر می‌کند. سیاست آمریکا نه فقط در برابر ایران، بلکه در برابر ونزوئلا هم با شکست رو به رو شده است. ناکامی حمایت تمام قد آمریکا از مخالفان مادورو برای عبور از رئیس جمهوری منتخب مردم ونزوئلا ثابت کرد همه امور در کنترل آمریکا نیست.

نمونه‌های فراوانی در عرصه جهانی وجود دارد که خارج از اداره آمریکا، مدیریت و هدایت می‌شود و در عین حال با پیشرفت و موفقیت هم رو به‌رو بوده است.

"روند آستانه" که نقش مهمی در حل و فصل بحران سوریه دارد، خارج از اراده و فکر آمریکایی است. بازیگری موثر و فعال ایران در کنار روسیه و ترکیه درچارچوب "روند آستانه"، معادلات سیاسی سوریه و منطقه غرب آسیا را خارج از کنترل آمریکا قرار داده است.

برجام و شکست آمریکا برای صدور قطعنامه ضد ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف تداوم تحریم تسلیحاتی تهران نمونه دیگری از پایان هژمونی آمریکاست.

برخورد ضعیف دولت آمریکا با بیماری همه‌گیری کرونا هم نشانه دیگری از ناتوانی این کشور در کنترل امور مربوط به مردم خود آمریکاست. بی‌تفاوتی ساکنان کاخ سفید به آمار بالای مبتلایان به ویروس کُشنده کرونا و فوت‌شدگان بیماران کرونایی در جامعه آمریکا اوج نمایش شکست هژمومنی علمی و مدیریتی ایالات متحده است. 

در همین زمینه، "حسین امیرعبداللهیان" دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل گفت، بحران کرونا ثابت کرد که هژمونی آمریکا نه فقط قادر به اداره جهان بلکه قادر به اداره کشور خود هم نیست.

ناکارآمدی سیاست "فشار حداکثری" دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضد ملت ایران نیز نمونه دیگری از شکست‌های آمریکا برای تغییر و تحول در ایران یا در نهایت تسلیم شدن جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه، استفان والت  استاد دانشگاه هاروارد آمریکا معتقد است، سیاست‌مداران آمریکایی درحالی سرنگونی دیگر دولت‌های خارجی و تغییر شکل دادن تمامیت آن جوامع را خواستار هستند که در چند دهه گذشته از شکست‌های خود درس نگرفتند.

دولت‌های مختلف در آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روش‌های مختلف کوشیدند سیاست‌های ایران را تغییر دهند اما هر بار ناکام ماندند و در نهایت هم دولت ترامپ در قضیه خروج از برجام و بازی جدید نتواست جهان را ضد ایران بسیج کند و ثابت شد دوران هژمونی آمریکا به پایان رسیده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 16 آبان 1399 - 14:59:20