ادامه خشونت ها در افغانستان همزمان با برگزاری مذاکرات بین الافغانی در قطر

پنج شنبه 8 آبان 1399 - 10:0:2
ادامه خشونت ها در افغانستان همزمان با برگزاری مذاکرات بین الافغانی در قطر

تهران - الکوثر : دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داد، مذاکرات صلح دولت این کشور و طالبان نتوانسته سبب کاهش تلفات غیرنظامیان افغان شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این گزارش آمده است ،  از زمان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در 12 سپتامبر تا پایان این ماه در شمار تلفات غیرنظامیان نسبت به هفته‌های گذشته آن در سال 2020 ، هیچ کاهشی وجود نداشته است.

درگزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان تصریح شده است، سطح بالای خشونت ها در این کشور هنوز هم با تاثیر ویرانگر بر افراد غیرنظامی ادامه دارد. در این گزارش آمده است، در۹ ماه گذشته حدود ۶۰۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و یا زخمی شده‌اند که نشان می دهد، این کشور مرگبارترین نقطه جهان برای غیرنظامیان است.

گزارش دفتر سازمان ملل در افغانستان درباره عدم کاهش خشونت ها و به تبع آن تلفات غیرنظامیان در این کشور برغم برگزاری مذاکرات بین الافغانی در قطر، نشان می دهد که وعده طالبان برای کاستن از درگیری ها در روند این گفت وگوها محقق نشده است. البته  با شدت یافتن حملات طالبان در برخی مناطق افغانستان از جمله، ولایت هلمند در هفته های گذشته این دیدگاه مطرح شد که این گروه نه تنها خشونت و جنگ را کاهش نداده است، بلکه بنابه برخی ملاحظات بر شدت درگیری ها در این کشور افزوده است.

 دریافت امتیاز بیشتر از دولت افغانستان در فرایند مذاکرات صلح در قطر، از مهمترین اهداف طالبان از گسترش جنگ و خشونت همزمان با برگزاری این گفت وگوها ارزیابی شده است. این رویکرد طالبان در حالی است که به طور طبیعی هرگاه دو جبهه متخاصم وارد روند  مذاکرات برای دست یابی به صلح می شوند، از میزان خشونت ها می کاهند تا از این طریق نشانه ای از اراده برای پایان دادن به درگیری و جنگ را به طرف مقابل ارائه کنند.

با وجود شروع مذاکرات صلح از 12 سپتامبر 2020 بین دولت افغانستان و طالبان در قطر، اما همچنان این گروه برتداوم و افزایش خشونت ها در آن کشور تاکید دارد که این مسئله عملا بر روند این گفت وگوها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

تعمیق بی اعتمادی و افزایش نگرانی از پایبند نبودن طالبان به هرگونه توافق برای آتش بس دائمی و خاتمه جنگ در افغانستان، از جمله تاثیرات رویکرد غیر سازنده این گروه در دمیدن بر آتش خشونت ها در این کشور و افزایش تلفات غیرنظامیان است.

 در شرایطی که طالبان همچنان به خشونت و درگیری در افغانستان همزمان با برگزاری مذاکرات بین الافغانی ادامه می دهد، این انتظار در برخی محافل سیاسی این کشور شکل گرفته که پاکستان باید سیاست های این گروه را تعدیل کند. براین اساس، ترغیب طالبان به کاهش خشونت ها در افغانستان وهمچنین، انعطاف بیشتر در روند مذاکرات صلح این کشور، از جمله اثراتی است که پاکستان می تواند با اتکا به نفوذ خود بر این گروه داشته باشد. 

درحال حاضر بهانه اصلی طالبان در مانع تراشی در روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان  در قطر، عدم اجرای تعهدات آمریکا در قالب توافق این کشور با این گروه است که موجب شده تا گفت وگوهای بین الافغانی هم تحت تاثیر این بدعهدی کاخ سفید فعلا ناکام بماند. با توجه به اصرار طالبان بر لزوم اجرایی شدن تعهد آمریکا برای خروج کامل از افغانستان که پیش شرط در پیشرفت مذاکرات بین الافغانی لقب گرفته است، نمی توان امید داشت که خشونت های این گروه تا حصول به توافق برای آتش بس دائمی، کاهش پیدا کند.     


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 7 آبان 1399 - 19:24:48