ادعای ارمنستان مبنی بر حضور ترکیه در درگیری قره باغ

پنج شنبه 10 مهر 1399 - 11:48:55
ادعای ارمنستان مبنی بر حضور ترکیه در درگیری قره باغ

تهران - الکوثر : تنش های مرزی میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان جریان دارد و مقامات باکو و ایروان همچنان به طرح اتهام های متقابل ادامه می دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان مدعی شد، در این درگیری ها، ترکیه با نیروهای نظامی عالی رتبه حضور دارد.

نیکول پاشینیان دربرنامه "۶۰ دقیقه" شبکه یک تلویزیون روسیه که به صورت مشترک و زنده میان وی و "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان برگزار شد، تاکید کرد: جامعه جهانی باید ترکیه را وادار کند از درگیری در منطقه ناگورنو- قره‌باغ عقب‌نشینی کند.

در مقابل طرح این ادعا، رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد، کشورش نه تنها به نیروی داوطلب و شبه نظامی نیاز ندارد، بلکه حضور نیروهای نظامی در ارتش خود را نیز مجاز نمی داند. طرح ادعای مقام های دولت ایروان مبنی بر مشارکت ترکیه در درگیری های جاری در خطوط تماس نیروهای آذری و ارمنی، پس از آن مطرح شده است که مقام های ترکیه در روزهای اخیر بارها اعلام کرده اند با همه امکانات در کنار جمهوری آذربایجان ایستاده است و به این کشور کمک می کند. 

با توجه به حضور همزمان نظامیان ترکیه در سوریه، عراق ، لیبی، جزیره قبرس و شرق دریای مدیترانه، کارشناسان حضور نظامیان ترکیه درمناقشه قره باغ کوهستانی را بعید می دانند. در حقیقت، ادعای مقام های ایروان مبنی بر حضور نظامیان بلندپایه ترکیه در صفوف نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان نمی تواند، درست باشد.

علاوه براین، تجربه نشان داده است، اساسا" دولت ترکیه در جنگ با کشورهایی که آسیب پذیر هستند و حامیان منطقه ای و بین المللی ندارند، وارد می شود. با وجود آنکه ترکیه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو-است و باید تمامی تحرکات نظامی خود را در چارچوب ناتو هماهنگ کند، اما در یک دهه گذشته به منظور آن چه که کسب منافع ملی خود قلمداد می کند، به سوریه و عراق لشکر کشی کرده است. نتیجه این لشکرکشی تاکنون صرف هزینه های زیاد و تلفات چشمگیر انسانی بوده است.

حتی بسیاری از کارشناسان بی طرف در ترکیه، بارها بر بی نتیجه بودن و دست نیافتن به اهداف مورد نظر دولت آنکارا تاکید کرده اند. در این شرایط ، بعید است که مقامات آنکارا ارتش ترکیه را برای شکست دیگری آماده کنند. به ویژه که ارمنستان مانند سوریه و عراق نیست و حامیانی نظیر روسیه در منطقه وهمچنین  در سطح جامعه جهانی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه دارد.

به رغم این واقعیت ها، رسانه های ترکیه و آن دسته از جمهوری آذربایجان که دنباله رو اهداف و منافع ترکیه در منطقه قفقاز جنوبی هستند، در روزهای اخیر به جای بررسی ابعاد جنگ جاری و عواقب آن، به طرح شعارهایی نظیر آن چه که حاکمیت حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان به رهبری ابولفضل ایلچی بیگ سر می داد، متمایل شده اند. اما تردیدی نیست که این جنگ، زمینه های تشدید ناامنی ها را در منطقه قفقازجنوبی فراهم می کند. 

ناامنی هایی که به منظور زمینه سازی برای فروش تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان تدارک دیده شده است. ترکیه هم امکان آن را به دست خواهد آورد تا با فروش سلاح به جمهوری آذربایجان، بخشی از نیازهای اقتصادی خود را بازیابد. در حقیقت، این درگیری ها حضور بیگانگان را در منطقه قفقازجنوبی بیش از پیش فراهم می کند.

"لئونید ساوین" سردبیر نشریه ژئوپلیتیک روسیه و کارشناس معروف این کشور می گوید: "هیچ بعید نیست که با تحریک اسراییل ، آتش مناقشه درقره باغ برافروخته شده باشد که از یک طرف تسلیحات بیشتری به جمهوری آذربایجان فروخته شود و از سوی دیگر کانون جدید جنگ و مناقشه مسلحانه در منطقه قفقاز درنزدیکی مرزهای ایران و روسیه ایجاد شود".

دولت ترکیه، درپی درگیری های ماه ژوئیه سال جاری میلادی و به رغم طرح شعارهایی در حمایت از دولت الهام علی اف، با امضای قراردادی، شعبه بزرگترین فروشگاه پوشاک خود را در ارمنستان دایر کرده است. با امضای این قرارداد، دولت ترکیه نیاز دارد از مسیرهای مختلفی کالاهای تولیدی خود را به ارمنستان صادر کند. به همین دلیل، با فرافکنی تلاش می کند مشکلات جاری و نگاه نامهربان خود را به کشورهای مستقل منطقه، تحمیل کند.  

درمجموع، باید گفت: درگیری های جاری جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر ازاین که تلاشی به منظور تحقق خواسته های طرفین متخاصم باشد، به نظر می رسد زمینه سازی برای نفوذ بیگانگان در منطقه است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 مهر 1399 - 11:47:24