تحریم جدید آمریکا علیه ایران ، حرکتی از سر ناامیدی

شنبه 29 شهریور 1399 - 11:30:32
تحریم جدید آمریکا علیه ایران ، حرکتی از سر ناامیدی

تهران - الکوثر : آمریکا پس از خروج از برجام در مه 2018 در چارچوب کارزار فشار حداکثری، گسترده ترین تحریم ها را علیه ایران به مورد اجرا گذاشته و هم چنان هر از چند گاهی تحریم های جدیدی را اعلام می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در جدید ترین مورد در این زمینه وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه 17 سپتامبر  45 فرد و 2 نهاد را به بهانه ادعایی انجام عملیات‌های سایبری از طرف وزارت اطلاعات ایران تحریم کرد.

آمریکا علاوه بر این، 2 شرکت و یک فرد را هم به بهانه ارتباط با حزب‌الله لبنان در فهرست تحریم قرار داد.  

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، گروه سایبری "ای پی تی 39" را به همراه 45 فرد مرتبط با آن و یک شرکت صوری را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده، ایران از یک شرکت صوری برای هدف قرار دادن مخالفان، روزنامه‌نگاران و شرکت‌های بین‌المللی در بخش خدمات مسافرتی استفاده کرده است.

"استیون منوچین"، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «ایالات متحده مصمم است با عملیات‌های سایبری تهاجمی که هدف آنها به خطر انداختن امنیت و وارد آوردن خسارت به بخش سفرهای بین‌المللی است مقابله کند.»

"مایک پومپئو" وزیر خارجه آمریکا هم در توییتی با اشاره به این خبر اعلام کرد، واشنگتن این 47 فرد حقیقی و حقوقی که "در شبکه جهانی تهدیدات سایبری فعال بودند" را تحریم کرده است.

آمریکا در حالی مدعی انجام حملات سایبری توسط این شرکت ها و افراد شده که خود بزرگترین عامل حملات سایبری علیه ایران در سال های اخیر بوده که یکی از مهمترین موارد آن همدستی آمریکا و رژیم صهونیستی در دوره زمامداری اوباما در حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران با استفاده از بد افزار "استاکس نت" با هدف تخریب و آسیب به آن بوده است.

پایگاه خبری آمریکایی "دیلی بیست" در این زمینه نوشت: باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دستور حمله به سیستم‌های رایانه ای تاسیسات هسته‌ای ایران را به طور محرمانه صادر کرده بود که عملیات مربوطه آن در زمان ریاست جمهوری "جورج بوش"، با همکاری اسرائیل آغاز شده بود.

ادوارد اسنودن در 7 ژوئیه سال 2013، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: بدافزار استاکس نت با همکاری مشترک آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل ساخته شده‌است.

در موارد بسیار دیگری نیز نهادهای سایبری آمریکا حملات متعددی را علیه کشورهای رقیب و مخالف واشنگتن با هدف کسب اطلاعات و نیز آسیب رساندن به تاسیسات و یا ایجاد اشکال و اختلال در تاسیسات و امور مختلف این کشورها صورت داده اند.

در عین حال واشنگتن بر این گمان است که با اعمال این گونه تحریم ها به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سایبری و فضای مجازی ضربه می زند.

این  اقدام دولت ترامپ در راستای هدف کلی اعمال تحریم ها علیه تهران یعنی تضعیف ایران و وادار کردن آن به تسلیم در برابر خواسته های غیر قانونی  واشنگتن صورت می گیرد.

با این حال پس از حدود 3 سال از آغاز کارزار فشار حداکثری، ایران که سیاست مقاومت حداکثری را در برابر این سیاست آمریکا در پیش گرفته، نه فقط از توان نیفتاده است، بلکه اکنون واشنگتن در موضعی انفعالی مدعی می شود که با اعمال تحریم های جدید از جانب وزارت خزانه داری در صدد مقابله با توانمندی سایبری ایران است.

از سوی دیگر اعمال این تحریم جدید در شرایط صورت می گیرد که دولت ترامپ در پیشبرد کارزار ضد ایرانی خود در عرصه شورای امنیت سازمان ملل با ناکامی های بزرگی مواجه شده و به رغم جنگ روانی و تبلیغاتی گسترده و پیچیده ای که از سال 2019 برای ممانعت از لغو تحریم  تسلیحاتی ایران به راه انداخته بارها دچار شکست شده است.

تحریم های تسلیحاتی ایران قرار است طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت در 18 اکتبر 2020 به پایان برسد.

در مرحله اول آمریکا نتوانست همراهی دیگر اعضای این شورا را برای  تصویب قطعنامه ای با هدف جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران به دست آورد و در مرحله بعد نیز که با ارائه ابلاغیه ای در تاریخ 20 اوت با ادعای نقض اساسی برجام از جانب ایران مدعی بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران از 20 سپتامبر 2020 شده هم نه فقط شورای امنیت با واشنگتن همراهی نکرده بلکه اکثریت غالب اعضای این شورا و نیز دبیر کل سازمان ملل با آن مخالفت کرده‌اند و لذا اکنون امیدی برای تحقق وعده تهدید آمیز خود ندارد.

در چنین شرایطی "دونالد ترامپ" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای این که خود را پیروز این معرکه قلمداد کند دست به هر اقدامی می زند که از جمله آنها اعلام تحریم های جدید علیه ایران از جانب دولت وی  به هر بهانه است.

اقدامی که در واقع نمایش انغعال و سر شکستگی آمریکا در برابر ایران است.

"امین حطیط" نویسنده مطرح لبنانی و کارشناس مسائل راهبردی با برشمردن عوامل مختلف ایستادگی ایران در برابر آمریکا می گوید: مجموعه این عوامل از ابتدای پیروزی جمهوری اسلامی ایران موجب شده تا این کشور بتواند بر جنگ و محاصره و بازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی غلبه کرده و هیبت آمریکا را به عنوان ابرقدرت جهان زیر سوال ببرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 29 شهریور 1399 - 11:20:21