نشست مستقیم هیات های مذاکره کننده افغان در قطر

چهار شنبه 26 شهریور 1399 - 13:58:49
نشست مستقیم هیات های مذاکره کننده افغان در قطر

تهران - الکوثر : نخستین نشست مستقیم بین هیات های مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالبان روز سه شنبه در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «نادر نادری» عضو و سخنگوی هیات مذاکره کننده دولت افغانستان اعلام کرد، دوشنبه شب گروه های کاری هیات های مذاکره کننده دولت و گروه طالبان دومین نشست خود را برگزار و درباره اصول کاری و برنامه های مذاکرات تبادل نظر کردند. 

«محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز پیش از این در پیامی گفته بود، گروه های کاری درخصوص برگزاری نشست مستقیم به توافق رسیده اند.

مذاکرات بین الافغانی به میزبانی دوحه پایتخت قطر در حالی ادامه یافته است که تداوم  حملات مرگبار طالبان در مناطق مختلف افغانستان همزمان با این گفتگوها بر تردیدها درباره نتیجه بخش بودن تلاش ها برای برقراری آتش بس دائمی دراین کشور افزوده است. 

تا قبل از برآورده شدن خواسته اصلی طالبان برای همه آزادی زندانیان خود این گمانه مطرح بود که با پاسخ مثبت دولت افغانستان در این زمینه و شروع مذاکرات صلح،دستکم خشونت های این گروه در این کشورکاهش پیدا می کند و طالبان از این طریق پیام مثبتی به روند گفتگوهای صلح ارائه می کند.

تشدید حملات طالبان در روستاها و شهرهای مختلف افغانستان همزمان با شروع مذاکرات صلح در قطر،بخشی ازامیدها ی مردم آن کشور برای به ثمر رسیدن این گفتگوها را با یاس مواجه کرده است. در چنین شرایطی علاوه بر آنکه نیروهای طالبان در افغانستان با ادامه خشونت ها در این کشور،مذاکرات صلح در دوحه را تحت تاثیر قرار داده اند مسئله مهم خروج نیروهای خارجی از این کشورهم دیگر چالشی است که این گفتگوها با آن روبرو شده است.

این دیدگاه وجود دارد که حتی در صورت دست یابی به هرگونه توافق در مذاکرات بین الافغانی در قطر چنانچه دولت آمریکا بر اساس توافق خود با طالبان در 29 فوریه 2020 و بر مبنای الزام برقراری صلح در افغانستان نظامیان خود را از این کشور خارج نکند، استقرار آتش بس دائمی در افغانستان امکانپذیر نخواهد شد.  

باتوجه به گذشت چند ماه از توافق آمریکا و طالبان در دوحه،بی توجهی و بد عهدی کاخ سفید در قبال تعهد خود برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان بر این نگرانی دامن زده است که حتی در صورت توافق در مذاکرات بین الافغانی ،اصرار واشنگتن بر ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان تلاش های مردم ، دولت و گروه های مختلف  این کشور برای خاتمه جنگ و برقراری صلح دائمی را بی نتیجه می کند.

به خصوص آنکه "زلمای خلیل زاد" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان چندی پیش در اظهاراتی بر خلاف الزامات حاکمیت ملی این کشور گفته بود هیچ کسی نمی تواند آمریکا را به خروج از افغانستان وادار کند. 

اگر چه در مذاکرات  بین الافغانی در قطر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز حضور یافته است، اما این حضور با هدف کمک به به نتیجه بخشی روند صلح افغانستان صورت نگرفته است، زیرا چنانچه ادعای کاخ سفید برای  برقراری صلح در این کشور صحیح بود مقامات آمریکایی باید در چند ماه گذشته برنامه ای برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان ارائه می کردند تا مذاکرات بین الافغانی با قوت بیشتری دنبال شود.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 شهریور 1399 - 12:45:37