مراحل آماده‌سازی پرچم‌های عزا در کربلا چگونه است + تصاویر

یک شنبه 26 مرداد 1399 - 11:21:20
مراحل آماده‌سازی پرچم‌های عزا در کربلا چگونه است + تصاویر

تهران- الکوثر: مراحل آماده‌سازی و تهیه کتیبه‌ها و پرچم‌های عزای سیدالشهداء(ع) چندین ماه طول می‌کشد و اینطور نیست که طی چند روز مانده به محرم انجام شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  امسال مراسم ویژه تعویض پرچم و نصب پرچم مشکی در حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام در شب اول ماه محرم برگزار نمی‌شود که این موضوع به دلیل وجود شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا و عمل به توصیه‌های بهداشتی مسئولان ذیربط است.

البته این به معنی تعویض پرچم نیست، به طوری که این پرچم اکنون دوخته و آماده شده است و در نخستین شب ماه محرم بر فراز گنبد حرم حسینی به اهتزاز در می‌آید. این پرچم ۳.۸۵ متر طول و ۳ متر عرض دارد و در وسط آن کلمه «یاحسین» با خط کوفی فاطمی گلدوزی شده است. این پرچم سیاه تا پایان ماه صفر بر فراز گنبد برافراشته خواهد بود.

سیاهپوشی حائر حسینی، دیوارها و صحن‌های حرمین مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود و در همین راستا، خادمان حرم نسبت به دوخت پرچم‌ها و کتیبه‌های عزا اقدام کرده‌اند.



علاقه‌مندان و محبان سیدالهشدا(ع) می‌توانند از طریق پیوند زیر، به زیارت مجازی آن حضرت بروند: اینجا


همچنین «عبدالزهره داود سلمان» مسئول واحد خیاطى وابسته به بخش هدایا و نذورات آستان حضرت عباس(ع) در این باره گفته است: از مهمترین اقداماتی که هرساله انجام می دهیم طراحی و تولید پرچم های حزن و اندوه است که در همه بخشهای حرم و صحن مطهر در داخل و خارج و نیز مقام امام زمان(عج) و همه مکان‌های آستان قدس و خیابانهای منتهی به آن نصب می‌شود. این پرچم‌ها شامل احادیث، شعارها و عبارت‌هایی به مناسب ماه محرم و صفر است.

مراحل آماده‌سازی و تهیه پرچم‌ها چندین ماه طول می‌کشد و اینطور نیست که طی چند روز مانده به محرم انجام شود.
در واقع بلافاصله پس از پایان ماه صفر، واحد خیاطى آستان بار دیگر مکان‌ها و فضاهای مدنظر را به صورت میدانی شناسایی می‌کند تا بسته به محل نصب و اندازه، پارچه مناسب برای آن تهیه شود.

پس از تهیه پارچه، طراحی‌های ویژه هر فضا انجام می‌گیرد و مرحله بعدی، انتخاب خط و نقوش تزئینی هر پرچم و کتیبه است. پس از آن، بخشی از کار از جمله گلدوزی کامپیوتری توسط دستگاه انجام می‌شود و بخشی دیگر توسط خیاطان ماهر حرم صورت می‌گیرد.
علاقه‌مندان به زیارت زنده و از راه دور حرم حضرت عباس(ع)‌ از پیوند زیر استفاده کنند:

https://alkafeel.net/live/index.php?live=41&lang=pr


یک شنبه 26 مرداد 1399 - 8:56:38

پربازدیدها